Már tavaly ősszel új piaci lehetőségek iránt puhatolódzott Magyarországon a Szuhoj. Az orosz repülőgépgyártónak és Superjet–100-as gépeinek kiváló ugródeszka lenne egy új magyar nemzeti légitársaság, ugyanakkor megbízható partnerek lennének, mert az új vállalat kockázatait is vállalnák – mondta Jevgenyij Andrasnyikov, a Szuhoj polgári repülőgépek gyártásáért felelős vezérigazgató-helyettese az M1-nek. Az orosz cég hat új repülőgépet és pénzt is adna a légitársaság létrehozásához.
A fejlesztési tárca nyitott a tárgyalásokra minden tőkeerős szakmai és külső befektetővel egy olyan új hazai légitársaság megalapításáról, amelyben kisebbségi tulajdonosként akár a magyar állam is részt vállalhatna – közölte lapunkkal a minisztérium. Az orosz repülőgépgyártó által tavaly késő ősszel kezdeményezett egyeztetések kezdeti fázisban vannak, az együttműködési lehetőségeket a tárca kész megvizsgálni, elsősorban a magyar érdekek szempontjából. Döntés még csak arról született, hogy a tárgyalópartner részletesebben kifejti az ajánlatát – tette hozzá a tárca.
Az Európai Bizottság 2012-es döntése szerint egy új nemzeti légitársaság létrehozásában az állam kizárólag üzleti alapon vállalhat szerepet, megalapítását nem lehet teljes egészében állami forrásokból finanszírozni. Egy versenyképes piaci stratégiával, fenntartható üzemeltetési modellel rendelkező, az indulótőkét biztosítani képes üzleti partner elvben sikeresen kísérelhetné meg egy magyar érdekeltségű légitársaság elindítását – jelezte a minisztérium.
Egy rés akad a piacon: a Malév leállása után egy tucat, főleg balkáni útvonal maradt szabadon, és a 98 utas szállítására alkalmas Superjet–100-asok alkalmasak lennének ezek kiszolgálására. Szakértők szerint azonban e gépeket néhány száz kilométeres távon nem lehetne gazdaságosan üzemeltetni, inkább egy kisebb gépekkel a budapesti járatokra ráhordó légitársaságnak lenne helye. A Szuhoj lépése mögött inkább az állhat, hogy vevőket találjanak gépeiknek: az említett típusból eddig alig több mint százat gyártottak, főleg az orosz piacra, és ez nem gazdaságos.
A Szuhoj nem először kísérletezik Magyarországon: 2009-ben, az akkor orosz tulajdonban lévő Malévvel szándéknyilatkozatot is aláírt 30 Superjet–100-as adásvételéről, végül semmi sem lett ebből, mint ahogy abból sem, hogy megpróbálkoztak a kormánygépprojekttel is.
Eddig az említett piaci rést üzleti alapon senki sem akarta betölteni, de a Szuhojnak ez érdekében állhat, főleg ha az egybeesne a magyar állam érdekével, amely szerint fontos lehet a balkáni régió. Kérdés, hogy ehhez megérné-e beszállnia, úgy, hogy az uniós normáknak is megfeleljen. Ha összejönne egy újabb orosz–magyar légitársaság, akkor az – a hajdani Maszovletet is beleértve – már a harmadik ilyen alapon szerveződő cég lenne Az első kettő nem volt hosszú életű és sikeres.
A Sólyom végleg feladta
Korábban a Sólyom nevű vállalkozás akart a Malév nyomdokaiba lépni, számos engedélyezési eljárása volt folyamatban a hatóságnál. Ezek között van olyan, amely lezárult, van olyan, amelyet felfüggesztettek. Aktív engedélyezés jelenleg nincs folyamatban – válaszolta lapunknak a Nemzeti Közlekedési Hatóság.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.