BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ráfázott az IKEA

Nem használhatja világszerte bevezetett márkanevét Indonéziában az IKEA – így döntött a jakartai legfelső bíróság. Hiába védette le ugyanis 2006-ban, majd 2010-ben az IKEA logót és vele együtt összes ismertetőjegyét a svéd bútorkereskedelmi lánc, arra az egyre nem gondolt a jogászcsapata, hogy a bejegyzés nem örök életre szól – az indonéziai szabadalmi törvény értelmében hároméves inaktivitás után a védelem automatikusan hatályát veszti. Pontosan ebbe, vagyis hogy a márkanév kereskedelmi hasznosításában nincs meg a törvény által előírt folyamatosság, kötött bele az Intan Khatulistiwa Esa Abadi (Ikea) nevű helyi „konkurens”. Az IKEA név használati jogára 2013 decemberében bejelentkező és azt most jogerősen megszerző Surabaya székhelyű Ratania Khatulistiwa nevű bútoripari céget azzal gyanúsították meg Indonéziában, hogy a pénzre hajt, és el akarja adni friss „szerzeményét” a világszerte mindenütt elismert svéd cégnek.

Az IKEA annak idején a franchise-t adta át az indonéz tőzsdén szereplő Hero Supermarketnek, közvetlenül nincs jelen a dél-ázsiai országban. A Hero 2014 októberében nyitotta meg Nyugat-Jáván az első IKEA-t, bár a névhasználat már akkor per tárgya volt. A franchise-t gondozó Inter Ikea System felülvizsgálati kérelmet még benyújthat a legfelső bíróságnál, de dönthet úgy is, hogy névhasználati díjat fizet a rattanbútorgyártó Rataniának, vagy egyszerűen új nevet választ magának – írja a Jakarta Globe. Azt viszont mind a Hero, mind a franchise-gazda világossá tette, hogy esze ágában sincs a már működő és bejáratott áruházáról leverni az IKEA feliratot. Az ügy intő jel lehet az Indonézia iránt érdeklődő külföldi befektetőknek, különösen, ha védjegyet akarnak bejegyeztetni – mutattak rá a Reuters által megkérdezett elemzők. Mint ismeretes, a múlt héten népes üzleti delegáció kísérte el a magyar kormányfőt, Orbán Viktort a válság óta a leggyengébb növekedési teljesítményt felmutató országba.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.