BUX 43,528.08
+1.15%
BUMIX 3,814.2
+0.49%
CETOP20 1,856.7
-0.27%
OTP 9,212
+2.63%
KPACK 3,100
0.00%
+3.06%
+1.90%
+1.16%
+0.98%
ZWACK 17,250
-1.43%
0.00%
ANY 1,560
0.00%
RABA 1,125
-0.44%
-1.42%
+0.31%
0.00%
-1.42%
-1.31%
+2.89%
0.00%
0.00%
-0.06%
OTT1 149.2
0.00%
+3.21%
MOL 2,916
+1.04%
+0.39%
ALTEO 3,020
+2.37%
0.00%
+0.78%
0.00%
0.00%
+0.26%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.74%
+1.65%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
+3.42%
-0.41%
-1.96%
0.00%
+1.13%
+4.63%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
-1.40%
NAP 1,200
+0.84%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Lesöpörték a kormány elképzelését, lengyel buszokat vesz a BKV tízmilliárdért

Minden bizonnyal lengyel metrópótlókkal szállítják az utasokat az M3-as vonal rekonstrukciója idején. A hazai beszállítókat favorizáló kormányjavaslat megkésett, a főváros ezért nem foglalkozik vele.

Várhatóan lengyel Solaris metrópótló buszokkal szállítják majd az utasokat az M3-as vonal felújításának idején – derül ki a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésére készített előterjesztésből. E szerint 110 járművet vásárolna a BKV Zrt., legfeljebb 9,7 milliárd forintért. A BKV korábban két különböző konstrukcióban írt ki közbeszerzést: az egyik készre szerelt buszok vásárlására vonatkozott, a másik változatban pedig a gyártó különböző főegységeket szállítana a BKV-nak, s annak a munkatársai szerelnék össze a járműveket. Ilyen PKD-konstrukcióval már most is él a közlekedési társaság. Mindkét pályázat 75-75 busz beszerzéséről szólt, és opcionálisan további 75-75 megrendelését is magában foglalta.

A készre szerelt csuklós buszokra kiírt tenderen öt cég nyújtott be ajánlatot, közülük három volt érvényes. A legkedvezőbb ajánlatot a Solaris Bus & Coach tette. Az ár – tartalék alkatrészekkel együtt – buszonként 277 ezer euró volt, és a lengyel cég ajánlata szerint az első 15 Solaris Urbino 18 típusú buszt 150 napon belül szállítják, majd hetente 15-öt adnak át, így a megrendeléstől számított 178. napra mind a 75 buszt leszállítják. Az opciós mennyiséget pedig a megrendeléstől számított legfeljebb 180 nap alatt adja át a lengyel társaság. A PKD-konstrukcióra kiírt tenderben az egyetlen érvényes ajánlatot a Mabi-Bus Kft. nyújtotta be. Az ajánlati ár – tartalék alkatrészekkel együtt – darabonként 278 800 euró. A járműveket, pontosabban a vázszerkezetet, a főegységeket és a többi alkatrészt a megrendeléstől számított 90 napon belül kell leszállítani, ezt követően a BKV Zrt. összeszerelési kapacitásának függvényében készülhetnek el a járművek. A felújítás kezdetére azonban az utasszállításhoz szükséges járművek csak kisebb része állna rendelkezésre.

Az olcsóbb Solaris buszoknál ilyen gond nem merült fel. Ráadásul a PKD-konstrukciós csuklós buszok beszerzése csak akkor lenne gazdaságos, ha azokat darabonként 266 100 euróért kapná a BKV. Az előterjesztés szerint ezért a közgyűlés felhatalmazná a BKV-t arra, hogy bontsa fel a Mabi-Bus Kft.-vel kötött keretszerződést.

Miután a kormány átírta a beszerzést finanszírozó fővárosi EIB-hitel feltételeit, abból már nem lehet 150 pótlóbuszt venni. Pluszforrása viszont nincs a BKV-nek, ezért 110 Solaris megvásárlását javasolják. A hiányzó negyven buszt más vonalakról csoportosítják majd át.

Az eljárás során felmerült egy olyan konstrukció is, melyben a BKV szolgáltatást vásárolt volna. Ezt a kormány a magyar járműipar támogatása érdekében javasolta, csakhogy megkésett ezzel, hiszen az M3-as metró felújítása már nem tűr újabb, többéves halasztást – derül ki az előterjesztésből. A főváros előrebocsátotta: ha lenne erre irányuló kormányhatározat, akkor elvileg támogatná ezt az alternatívát, de időszűke miatt most a szolgáltatásvásárlás túl magas kockázatot jelentene a beruházás sikerére. Már kérdés, hogy a megrendeléshez kormánygaranciára lenne szüksége, ezt azonban nem kapott.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek