Cégvilág

Szupertraffipax: ezerből egy autós akadt fenn a rostán

Működése első hónapjában egymilliárd forintos bevételt hozhatott a mindentudó fix traffipax rendszer, amely 29 ezer gyorshajtót fülelt le. A rendőrség ennél többet várt.

Naponta egymillió autót ellenőriznek az utakon az egy hónapja éles üzemben működő sokoldalú kamerák, és a vártnál kevesebb szabályszegést regisztráltak. A tapasztalatok szerint az előzetes figyelemfelhívás és a fix kamerák kitáblázása óvatosságra intette a vezetőket, ennek köszönhető, hogy 30 ezernél kevesebb autósról készült előnytelen és meglehetősen drága fénykép. Esetükben automatikusan szabálysértési eljárás indult.

A VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat működésének van visszatartó ereje, az ellenőrzési pontok környékén érzékelhetően csökkent a járművek haladási sebessége – tájékoztatta a Világgazdaságot az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK). Az ország 134 balesetveszélyesnek ítélt útszakaszára kihelyezett 365 fix telepítésű VÉDA kameraegység előtt naponta hozzávetőlegesen egymillió jármű halad el, közülük minden ezredik vét a szabályok ellen. Április 5. és május 5. között 29 211 esetben indult eljárás a kamerák által készített felvételek alapján. A 28 999 sebességtúllépésen kívül 116 esetben biztonsági öv használatának elmulasztása, 68 esetben autópálya leállósávjának használata, 27 esetben tilos jelzésen, egy esetben vasúti átjárón való tiltott áthaladás miatt indult eljárás – közölte lapunkkal az ORFK. Az eljárások folyamatban vannak, ezért a kiszabott bírságok összegéről nincsenek adatok. Annyi könnyen kiszámítható a gyorshajtás esetén alkalmazott minimum 30 ezer forintos bírságból, hogy az egymilliárd forintot közelíti a behajtandó összeg nagysága. A fejlesztés – azon túl, hogy a közlekedésbiztonságot, a baleset-megelőzést szolgálja – már indulásától rentábilisnak számít, hiszen a rendszer az 14,5 milliárd forintos támogatásából valósult meg.

A VÉDA projektet konzorciumi formában a Belügyminisztérium, az ORFK és a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala közösen valósította meg. A rendszer része még 160 mobil kamera, és ezeket egészíti ki egy komplett informatikai rendszer. Az EU célja elérni, hogy négy éven belül a közúti balesetek halálos áldozatainak száma a felére csökkenjen a 2010-eshez képest, s 2050-ig pedig már a nullához közelítsen.

A VÉDA kamerái kilenc közúti szabályszegést képesek dokumentálni, amelyek közül hat az objektív felelősség hatálya alá tartozik. Ezek: a megengedett legnagyobb sebességre, a vasúti átjárón való áthaladásra, a jelzőlámpák jelzéseire, a leállósáv igénybevételére, a behajtási tilalomra és a kötelező haladási irányra vonatkozó előírások megszegése. A vezetés közbeni mobilhasználat nem tartozik ide.

traffipax
Kapcsolódó cikkek