Az már most látszik, hogy nem lesz elég a Volkswagennek (VW) a dízelbotrány kezelésére félretett 18,2 milliárd dollárja. Csak az Egyesült Államokban 10,2 milliárdot kell majd bírságként és kártérítésként kifizetnie, holott ott „csupán” félmillió olyan VW és Audi fut az utakon, amelyeknek a károsanyag-kibocsátását csak csalással tudták az előírt szabvány szintje alá nyomni a német mérnökök. Globálisan 11 millióra tehető a csalással érintett járművek száma, igaz, az amerikaiéhoz hasonlóan szigorú szabályozással másutt nem találkozni. A tavaly szeptember közepén Kaliforniában kipattant botrány kapcsán a Volkswagen új vezetése minden megtesz, hogy lemossa a szégyenfoltot az – első negyedéves adatok szerint – a világ legnagyobb autógyártójának címét a Toyotától visszaszerző Volkswagen-csoportról. Nem sajnálják a pénzt sem, hiszen a múlt héten az amerikai járműtulajdonosok kártérítésére és a várható kormányzati szankciókra több mint tízmilliárd dolláros csomagot terjesztettek megegyezési ajánlatként az ügyeket összevontan tárgyaló bíróság elé.
Egybehangzó hírügynökségi források szerint a Volkswagen-tulajdonosoknak maximum 7 ezer dolláros kártérítést ajánlanak fel évjárattól és típustól függően. Elizabeth Cabraser, a kormányzat részéről az ügyet kezdeményező bizottság tanácsadója szerint az összeg a hiba elhárításának költségeitől független, azokat a Volkswagen magára vállalja. Ha a mérhetetlenül csalódott átlagos amerikai autós – aki a botrány kipattanásáig egyébként a járművel tökéletesen meg volt elégedve – inkább pénzt akar látni, nyilatkozhat úgy, hogy a cég vásárolja vissza tőke a gépkocsit. Ennek „árfolyamát” baráti szintre lövi be a Volkswagen, gondolva arra, hogy az amerikai piacon hamarosan – éveken belül – a névadó márka elektronikus változatai is megjelennek majd a cég napokban ismertetett stratégiai tervei szerint.
Azok a vásárlók, akik a hajlandók elállni a pertől, extra kompenzációt kapnak – természetesen a javítás költségei ekkor is a céget terhelik. Cabraser szerint azonban az, hogy hány emberrel tud peren kívül megegyezni a Volkswagen, nem érinti a környezetvédelmi bírság sokmilliárdos összegét, mint ahogy a bűnügyi eljárásokra sincsen hatással.
Az amerikai nép átvágását megbocsátani nem tudó szenátorok közül Ed Markey és Richard Blumenthal közös közleményükben szögezik le, hogy a vásárlónak az autó visszavásárlási kötelezettségen felül is jár a kártérítés az „elszenvedett sérelmeikért”. Azt viszont nem sérelmezik, hogy az érintett félmillió VW, Audi és Porsche a mai napig háborítatlanul szennyezheti az amerikai légteret a határérték sokszorosával. A hibajavítás módjáról ugyanis máig nem tudott konkrétan megegyezni a környezetvédelmi hatóság (EPA) a gyártóval, noha erről áprilisban előzetes átfogó egyezség született közöttük. Ráadásul a Bloomberg úgy tudja, a német mérnökök megfeszülhetnek, akkor sem tudják egyes modelleknél a nitrogénoxid-kibocsátást az amerikai szabvány alá szorítani, azaz ezeket mindenképp vissza kell vásárolniuk. Más országban viszont könnyen értékesíthetik őket.
Európában más a helyzet. A Volkswagen helyi megbüntetése az autók térítésmentes kijavítása felett a mezei vásárló legfeljebb hosszas pereskedés után reménykedhet amerikai típusú elbírálásban. Ezt a wolfsburgi vezetés sem rejtette véka alá.
Winterkorn felelősségét feszegetik
Martin Winterkorn, VW-konszern dizelbotrányába tavaly októberben belebukott vezérigazgató felelősségét pedzegetik a braunschweigi ügyészek. Ellentmondás feszül ugyanis a között, hogy – a hivatalos változat szerint – a vezetés csak szeptember 15. előtt értesült a csalásról, vagy a megdöbbenés régebbi keletű. Utóbbira bizonyíték, hogy az USA-ból 2014-től folyamatosan bombázták a wolfsburgiakat a csalással összefüggő kérdéseikkel – eredménytelenül. Winterkorn és meg nem nevezett társa ellen nem is a csalás, hanem a részvényesek megtévesztése miatt indult most nyomozás. Ha a gyanú beigazolódik, az egykori vezért akár öt évre is ítélhetik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.