Nem lesz kész a vizes vb-re a balatonfüredi vasútvonal villamosítása
Nem készül el a 2017-es magyarországi vízi világbajnokság idejére a 29-es, balatoni vasútvonal villamosítása. Igaz, a döntés, hogy Balatonfüreden tartsák az eseménysorozat nyílt vízi versenyeit, csak tavaly nyáron született meg. „Nem villamosított vonal esetében dízelüzemű járműveket közlekedtetünk majd. Részleteket csak a rendezvénnyel kapcsolatos igények pontos meghatározása után, az elfogadott menetrend alapján kidolgozott szerelvényfordulók és vonat-összeállítások ismeretében tudunk majd nyújtani” – válaszolt a Világgazdaságnak a MÁV kommunikációs osztálya. Hangsúlyozták, hogy a mostani feladat ellátásakor is a szokásos gyakorlatot követik, azaz a mindenkori pályaparaméterek figyelembevételével, a megrendelővel (az állammal) egyeztetett és általa megrendelt, jóváhagyott menetrend készül majd a rendezvény kiszolgálására a közszolgáltatási szerződés keretében.
Az extra szállítási igény felmérése érdekében az állami vasúttársaság már egyeztet a szervezőkkel, akiknek szükség esetén mentesítő járatok közlekedtetését javasolják. A megrendelő, a magyar állam – összhangban a vonatkozó uniós rendelettel – kifizeti a MÁV-Startnak azokat az indokolt költségeit, amelyek a szolgáltatásért kapott bevételből nem térülnek meg. A MÁV-Start a közszolgáltatás éves elszámolása során érvényesítheti erre vonatkozó igényét. Ha viszont a szervezők különvonatokat, erősítő vonatokat igényelnek, akkor arról a MÁV-Start üzleti alapon, külön szerződésben állapodik meg. A MÁV-Start együttműködhet az autóbusz-közlekedési szolgáltatókkal is a kiemelt rendezvények esetében.
A 29-es vonal villamosításának csúszásáról a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) szóvivője már tájékoztatta az Indóház közlekedési szakportált. Loppert Dániel közlése szerint ebben a hónapban várhatók a beruházás azon pályázatai, amelyeket az észak-balatoni vonalszakaszra vonatkozó, 2008–2009-ben készült tervek felülvizsgálata alapján ír ki a NIF. Sikeres eljárás és megfelelő forrás esetén az év végén indulhat a munka. Az idő rövidsége miatt azonban nem cél, hogy a fejlesztés elkészüljön a 2017. évi úszó-vb-re. A beruházás 2018 végére, 2019 elejére zárulhat, IKOP 3 forrásból.
A projektnek nem célja, hogy a mostani, óránként 80 kilométeres sebességnél gyorsabban lehessen közlekedni a szakaszon. A Balaton-parti állomásokon és megállóhelyeken 250 méter hosszú magasperonok épülnek majd, Almádiban és Füreden pedig liftek is lesznek. Mindenütt telepítenek esőbeállókat, peronbútorokat, intermodális vizuális utastájékoztató berendezéseket, később jegyautomatákat is.


