BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Veszélyessé válhat a szakemberek hiánya

Az autóipari cégek szeretnek Magyarországon lenni, aminek az egyik oka lehet, hogy ez egy olyan ágazat, amelyet nem terhel ágazati különadó – mondta a Világgazdaságnak Mekler Anita, a PwC Magyarország cégtársa. Ennek hátterében feltehetően a kormányzat újraiparosítási szándéka áll, ami a termelést, a munkahelyteremtést helyezi a középpontba. Ennek köszönhető, hogy a három magyarországi autógyártónál csaknem húszezren dolgoznak, és a beszállítói háttérrel együtt körülbelül 130 ezer főnek biztosít munkát a szektor.  

A járműipari cégek további magyarországi növekedésének viszont épp a szakember-utánpótlás szabhat gátat. Egy tavaly év végi vezérigazgatói felmérés szerint szinte minden területen – a mérnököktől a betanított munkásokig – kevés a munkavállaló. Még kritikusabb a helyzet a határ közelében lévő üzemekben, itt ugyanis nagy az elszívó hatás, hisz Szlovákiában vagy Ausztriában a magyarországinál magasabbak a bérek, és a dolgozók euróban kapják a fizetésüket. Olyan is előfordul, hogy a szakemberek egy néhány tízezer forinttal jobb ajánlat miatt egy ipari parkon belül is munkahelyet váltanak. A nagy kérdés tehát az, hogy miként lehet Magyarországon tartani a fiatal vagy éppen tapasztalt jó szakembereket.

A szakember-utánpótlás egy komoly kockázati tényező lehet, ezért fontos foglalkozni a témával, hogy ez ne legyen akadálya a további magyarországi beruházásoknak – emelte ki Mekler Anita. Korábbi tapasztalatok mutatják, hogy Magyarországon megtelepült autó-, illetve alkatrészgyártók (például az Audi, a Mercedes, a Suzuki, az Opel, a Bosch) és a hozzájuk kapcsolódó beszállítók további fejlesztést, növekedést terveznek. A magyar beszállítók közül is akadnak olyanok, amelyek sikereket értek el, de nem ez a jellemző. E téren az a legnagyobb nehézség, hogy az autógyártók által megkövetelt, szigorú minőségbiztosítási feltételek nagyobb befektetést igényelnek a kis- és középvállalkozásoktól, és ezt a belépőhöz szükséges feltételt kevés magyar cég tudja felvállalni. Tehát a magyarországi beszállítóknak még akkor is nagyon nehéz a körön belül kerülniük, ha egyébként nagyon ügyesek – fogalmazott Mekler Anita.

Közeleg a robotok uralma

Már a magyarországi autógyárakban is elterjedt a robotok használata, de ez még korántsem olyan mértékű, mint a nyugat-európai vagy a japán üzemekben, vagyis nálunk ez még nem veszélyezteti az élő munkaerőt. Előbb-utóbb azonban az ebből fakadó problémát is kezelni kell – hívta fel a figyelmet Mekler Anita.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.