BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Wáberer kiszáll fuvarozócégéből

Volt az a pénz, amiért Wáberer György, aki egy évvel ezelőtt még nem tervezte a kiszállást fuvarozói üzletéből, most mégis elhagyja cégét.

Új fejezet kezdődik Wáberer György üzletember életében, az iparágban eltöltött 35 év után ugyanis visszavonul a Waberer’s International Nyrt.-ben vállalt aktív szerepéből. A Mid Europa Partners – amely 2011 óta pénzügyi befektető partnere a Waberer’s-ben – ugyanis szerdán bejelentette, hogy felvásárolja az üzletember részesedését, és így Kelet-Közép-Európa legnagyobb magántőke-befektetési alapja 56,8 százalékos részesedését 97,1 százalékra növeli, egyúttal teljes ellenőrzést szerez a Waberer’s-ben. A tranzakció lezárásához a versenyhatóság jóváhagyására is szükség lesz. Wáberer egyúttal lemond a cégben betöltött összes tisztségéről, vagyis az üzletember életében véget ér az a fejezet, amely még az 1990-es évek elején kezdődött.

Wáberer karrierje akkor kezdődött, amikor még az állami tulajdonban lévő Volán Tefu Rt.-hez került, ahol nem fuvarozó-szakember, hanem informatikai irodavezető volt 1986-tól. A cég rossz állapotban volt: másfél milliárd forintos adósságállománnyal rendelkezett, és üzemi szinten is veszteségesen működött, vagyis folyamatosan újra és újra mínuszt produkált. A cég ilyen helyzetében senki sem látott fantáziát a fuvarozóvállalkozásban, így amikor először 1993-ban meghirdették a privatizációját, senki sem pályázott rá. Hasonló fogadtatása volt a második tendernek is, még a menedzsment sem érdeklődött a vállalkozás iránt. Ekkor, pontosabban az 1994-es harmadik pályázat kiírásakor lépett elő Wáberer György, aki bejelentkezett a rossz pénzügyi helyzetben lévő és mintegy másfél száz járművel rendelkező cég papírjaiért. Három év alatt a mínuszos céget eredményessé tette, miközben a társaság a korábbi adósságát is visszafizette. Amikor Wáberer megszerezte a Volán Tefut, Magyarország még nem volt uniós tag, ahhoz pedig, hogy egy cég beszálljon a nemzetközi fuvarozásba, erre szolgáló licencekre volt szükség. A Volán Tefu nem rendelkezett a növekedéséhez szükséges, elegendő nemzetközi fuvarengedéllyel. Ezeket akvizíciók sorával szerezte meg. A legnagyobb cégfelvásárlása a HungaroCamion volt 2002-ben, amely a Volán Tefunál tízszer nagyobb vállalkozás volt.

A cég tehát egy növekedési pályára állt, ami éveken keresztül folytatódott, a további bővüléshez azonban partnerre volt szüksége. Ekkor lépett be a vállalkozásba az amerikai kockázatitőke-társaság, az AIG. A befektető tőkeinjekcióinak is köszönhetően tovább bővült a fuvarozóvállalkozás járműparkja és megrendelési állománya is.

A kockázatitőke-társaság már éppen a kiszállást tervezte a cégből, amikor 2008-ban megkezdődött a gazdasági válság. Ez elodázta az AIG kilépését, végül öt évvel ezelőtt adta el részesedését a Mid Europa Partnersnek, amely akkori részesedését idővel tőkeemelésekkel gyarapította. A Waberer’s International pedig a befektetett tőkének hála még tovább bővülhetett. A társaság 2010 óta flottáját 2300-ról megközelítőleg 3500-ra, dolgozói létszámát kevesebb mint négyezerről mintegy hatezer főre bővítette. A Waberer’s árbevétele ezzel párhuzamosan közel 60 százalékos növekedéssel elérte az 523 millió eurót. Mindeközben a cég regionális jelenlétét is megerősítette: értékesítési irodákat nyitott Belgiumban, Németországban, Franciaországban, Olaszországban, Hollandiában, Lengyelországban és az Egyesült Királyságban. Közép-Európa meghatározó fuvarozói vállalkozása nemrég a magyar tőzsdét is célba vette, de végül letett a kibocsátásról: egy jobb időpontra vártak. Azt nem tudjuk, hogy a felvásárlás ezeket a terveket miként befolyásolja.

Annyi biztos, hogy Wáberer most kiszáll a fuvarozói vállalkozásból, bár egy évvel korábban a Manager Magazinnak még úgy fogalmazott: „Ha valaki most azt mondaná nekem, hogy szinte bármennyi pénzt megadna a cégemért, akkor sem adnám el. Miért érné ez meg nekem? Annyi pénzem most is van, hogy jól élhetek. Már nem vágnék bele más vállalkozásba, 58 évesen nem szeretnék mindent elölről kezdeni. A pénz pedig önmagában nem vonz.”

Azt, hogy mennyi volt az a pénz, amiért Wáberer mégis otthagyta a céget, nem lehet tudni, de az biztos, hogy ha nem is kezd új vállalkozásba, a meglévő egyéb üzleteit – például az ingatlant – viszi tovább, és a miniszterelnöki megbízotti tisztségét is várhatóan megtartja.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.