BUX 43,412.87
-0.57%
BUMIX 3,803.21
-0.14%
CETOP20 1,884.01
0.00%
OTP 9,192
-1.77%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
+1.01%
+0.57%
0.00%
ZWACK 17,500
0.00%
0.00%
ANY 1,540
-1.60%
RABA 1,140
+1.79%
0.00%
0.00%
0.00%
-0.47%
OPUS 152.8
+0.53%
0.00%
-1.65%
0.00%
-0.74%
OTT1 149.2
0.00%
-1.80%
MOL 2,900
+0.49%
+0.78%
ALTEO 3,020
+2.37%
0.00%
0.00%
+1.79%
-0.53%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.90%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
-3.80%
+1.27%
+0.74%
0.00%
-0.38%
NUTEX 11.25
+2.27%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,190
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Brutális brüsszeli bírság jöhet a Közgép-ügyben

Fejtörést okoz a Közgép Zrt. közbeszerzési ügye Brüsszelnek. Korábban a cég „túlnyerése”, most a kizárása miatt mérlegelik a büntetést.

Sorozatban nyerte a közpénzes tendereket a Közgép, ezért 2012-ben úgynevezett koncentrációvizsgálattal igyekezett tisztázni az Európai Bizottság, valóban mindent visz-e a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó társaság. Az eredmény azonban nem volt elég az intézkedéshez: a korabeli vizsgálati anyag szerint a közlekedési operatív program szerződéseinek több mint 20, a környezet és energia operatív program csaknem 10 százalékát vitte el a Közgép. Ez átlagosan az összesen 440 milliárdnyi munkának a 17,3 százaléka volt. Végeredményben nem bizonyosodott be a Közgép durva túlsúlya, Németh Lászlóné egykori nemzeti fejlesztési miniszter arra hivatkozhatott, hogy a második helyezett osztrák Strabag sem sokkal kisebb, átlagosan 13,6 százalékos arányban nyert.

A koncentrációvizsgálat viszont most újrahasznosulhat, legalábbis Brüsszelben már előásták az anyagot, mégpedig egy esetleges büntetés kiindulópontjául. A bíróság nemrég jogerősen kimondta, hogy a Közgépet tavaly nyáron jogszerűtlenül zárta ki a Közbeszerzési Hatóság a közpénzes pályázatokból. A konkrét ügyben, amelyre a kizárást alapozták – hamis adatszolgáltatás a győr–gönyűi kikötőfejlesztésre beadott ajánlatban –, az Európai Bizottság már korábban javaslatot tett a támogatási összeg 25 százalékának, nagyjából 1,6 milliárd forintnak a visszafizetésére. A jogerős bírósági döntést követően ennél lényegesen nagyobb büntetés kiszabását mérlegelik Brüsszelben a Világgazdaság értesülése szerint.

Az enyhébb verzió szerint Magyarországnak büntetést kellene fizetnie minden olyan közbeszerzési eljárás esetében, ahol hamis adatszolgáltatásra való hivatkozással bizonyíthatóan jogtalanul zárták ki a Közgépet. Egy idő után azonban a Közgép feladta, nem jelentkezett a közbeszerzésesekre, így ez a merítés nem ölelné fel valamennyi, a cég egyéves kizárása szempontjából releváns infrastruktúra-pályázatot. A másik megközelítés ezért nem bajlódna az ügyek egyenkénti vizsgálatával, hanem a rendszerből adódó szabálytalanságokhoz hasonlóan kezelné a Közgép esetét, és két operatív programot érintő átalánybírságot szabna ki.

A levezetés szerint a cég kizárása lényegében szűkítette a versenyt. A korábbi koncentrációvizsgálatból látszik, hogy a Közgép mind a közlekedési, mind a környezeti és energia operatív programból finanszírozott pályázatain rendre elindult, és nincs ok feltételezni, hogy ne ezt tette volna a nevezetes G-nap után is. Ám visszatartotta az indulástól a közbeszerzési eljárásokból kizáró határozat.

Ez „jogellenes korlátozó feltételnek” tekinthető, ami az Európai Bizottság pénzügyi korrekciókra vonatkozó sorvezetője alapján a szerződéses összeg 25 százalékának visszafizetésével büntethető. Már ez is brutális átalánybírságot jelentene Magyarország számára, a 2014–2020 közötti finanszírozási ciklus (IKOP és KEHOP) kerete ugyanis 2377 milliárd forint, amiből egy évre átlagosan 340 milliárd jut. A 25 százalékos büntetés pedig 85 milliárdos érvágást jelentene. De a sorvezető szerint 100 százalékos korrekció is alkalmazható a legsúlyosabb esetben, „amikor egyes ajánlattevőket szándékosan ki akarnak zárni az eljárásból”. Ezt tetézheti, ha a Közgép kártérítési pert indít elmaradt bevételei miatt. A cégnél nem kommentálták, de úgy tudni, egyelőre nem adtak be keresetet az ügyben.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek