Cégvilág

Vasútépítők közös érdekkörben

Piaci hírek szerint az osztrák Swietelsky, illetve a felcsúti polgármester, Mészáros Lőrinc fennhatósága alá került a Közgép fénysebességgel növekvő vasúti érdekeltsége.

Valójában már nem Simicska Lajos érdekkörébe tartozik a Dunántúli Távközlési és Biztosítóberendezési Építő Kft. – ezt kész tényként kezelik a mélyépítőpiacon. Ezt állította a Világgazdaság által megkérdezett három független forrás is, annak ellenére, hogy a cégnyilvántartásban lapzártánkkor még nem volt nyoma a tulajdonosváltásnak. Abban a szombathelyi központú cég úgy szerepelt még, mint amelyet a Transdanuvius 2000 Kft.-n keresztül birtokol a Közgép Zrt.

Simicska Lajos egykori nyerő építőipari cége 2011-ben szerezte meg a Dunántúli Kft.-t, amely akkor is, most is ugyanazért kívánatos akvizíciós célpont: a vasúti biztosítóberendezések piacán hasonlóan értékes referenciájú cég nincs a piacon, sőt hasonló profilú sem sok akad. Nem véletlen, hogy Mészáros Lőrinc is beszállt az üzletágba, és 2013-ban megszerezte az R-Kord Kft.-t. A kilátások pedig jónak ígérkeznek, hiszen az uniós pénzekből támogatott vasútfelújítások az építőipari cégeken kívül a biztosító- és távközlési berendezéseket, a váltófűtést, illetve áramellátó rendszereiket kiépítő vállalkozásoknak is sokmilliárdos megrendelést jelentenek. A 2020-ig tartó ciklusban pedig akár 700 milliárd forint is juthat vasútfejlesztésre, aminek egy része a biztosító-távközlési berendezésekre jut majd. Célszerű mindkettőt lefedni, ahogy a Közgép tette annak idején: a Gyoma-Békéscsaba vasútvonal építése mellé például a Dunántúli révén – a Thales Austria GmbH-val közösen – elnyerte a szakaszra a 23,9 milliárdos biztosítóberendezési és távközlési munkát is.

A Dunántúli eredményei egyébiránt már most is szépen alakulnak, tavaly két és félszeresére, 25,6 milliárdra növelte az árbevételét, és két év alatt 2,6 milliárd forint osztalékot fialt. Vagyis az R-Kord Kft.-nél is többet hozott a konyhára, bár a Mészáros-cég gyorsabban, 1,3 milliárdról 6,5 milliárdra tornázta fel a bevételét, de csak 750 millió forint osztalékot fizetett a múlt évben. Az R-Kord a cégátvétel után gyors egymásutánban több közpénzes megrendeléshez is hozzájutott. A Máv Zrt.-től több mint egymilliárdos munkát kapott a Felsőzsolca–Hidasnémeti szakaszon, illetve részese a GYSEV Zrt. 13,5 milliárdos, Szombathely–Zalaszentiván szakasz vasútvillamosítási munkálatainak is. Ezzel együtt az R-Kord közel sincs olyan jól eleresztve referenciákkal, mint Dunántúli – magyarázza a konkurencia, mi szükség van a Simicska-cég megszerzésére. 

A Simicska–Mészáros-üzletről több változat terjedt el. Az egyik szerint a vevő az osztrák Swietelsky, és így kötik az üzletet a felcsúti polgármesterhez. A Swietelskyt ugyanis a Közgép kegyvesztése óta a Mészáros Lőrinccel összenőtt vasútépítő partnernek tekintik. Közös munkájuk valóban akad, mindjárt a legnagyobb futó vasúti projekt, a dél-balatoni 72 milliárd forintos építkezés az R-Kord Kft.-vel és a V-Híd Zrt.-vel közösen. Személyi szálakon is erős a kapcsolat, a piacon a Swietelsky Vasúttechnika Kft. vezetője és Mészáros lányának barátságát tekintik köteléknek. Más verzió egyenesen arról szól, hogy a Swietelsky és Mészáros felosztotta a Dunántúli Kft.-t, egy része az R-Kordhoz kerül, más része az osztrák építőhöz. Bármelyik verzió áll is közelebb a valósághoz, utóbbinak biztosan lesz biztosítóberendezéses cége.

A linzi központú Swietelsky Baugesellschaft gmbH áprilisban jegyeztetett be egy társaságot Swietelsky Távközlés- és Biztosítóberendezés Építő Kft. néven. Ez utóbbi nem szerzett részesedést a Dunántúli Kft.-ben – ennyit válaszolt a Swietelsky Vasúttechnika Kft. a Világgazdaságnak. Az érdekkörváltozást firtató kérdésre nem reagált sem a Közgép szóvivője, sem az R-Kord ügyvezetője, Halmi Tamás, illetve a cégvezető Csűrös Sándor. Nem kívánták kommentálni a pikáns üzlet hírét, amely ha közvetetten is, de a kegyvesztetté vált Simicska Lajos és a közpénzes tendereken jelenleg taroló Mészáros Lőrinc között köttetett.

swietelsky simicska Mészáros
Kapcsolódó cikkek