BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Buszgyár Debrecenben

A tervezett új debreceni autóbuszgyárban évente akár ezer új jármű is készülhet, a beruházással 350 munkahelyet hoznak létre

A magyar buszgyártás egyik fellegvára lehet Debrecen – mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter szerdán Budapesten, miután a Daimler csoporthoz tartozó EvoBus Hungária Kft. és az ITK Holding Zrt. képviselői szándéknyilatkozatot írtak alá a hajdú-bihari megyeszékhelyen történő buszgyártás megindításáról.

A beruházás 350 új munkahelyet teremt – jelentette be az eseményen Papp László, a város polgármestere. A beruházó a Debreceni Közlekedési Zrt.-vel 2009 óta kapcsolatban álló magyar ITK Holding Zrt. lesz, amely az EvoBusszal együttműködve gyártja majd az autóbuszokat. Az új gyárat zöldmezős beruházásban a debreceni reptér közelében építik fel. Az ITK részben helyismerete miatt döntött a beruházás mellett, de a város megközelíthetőségének, a reptérnek és a munkaerőnek is szerepe volt ebben – tette hozzá a polgármester.

Az EvoBus kifejezetten elővárosi és helyközi közlekedésre alkalmas alacsony padlós alvázat szállít majd az ITK-nak, amely ezekre saját fejlesztésű felépítményeket szerel. Az ITK-csoport a járműfejlesztésre és a gyártási infrastruktúra bővítésére 50 millió euró fordít Debrecenben – mondta Kossa György elnök-vezérigazgató. Első lépésben bővítik a cég jelenlegi telephelyét, aztán kifejlesztik a prototípust. A cég jövő tavasszal már bemutatja a buszcsaládot, és a gyártás is megkezdődik 2017-ben. A termelés felfutásakor akár évi ezer autóbusz is készülhet a gyárban. Az ITK-csoport eddig több mint 15 milliárd forintot költött a hazai közösségi közlekedéssel kapcsolatos fejlesztésekre.

Az ITK megfelelt az EvoBus audit­ján – emelte ki Jörg Schmidt, az EvoBus Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. Az EvoBus egyébként a Mercedes-Benz és a Setra buszok vezérképviselete és importőre, az elmúlt három évben négyszáz alacsony padlós autóbuszt szállított Budapestre és 25 hibrid járművet Kecskemétre.

Az ITK és az EvoBus új iparágat hoz Debrecenbe, ami azért is szerencsés, mert a környéken még elérhető a kellően szakképzett munkaerő – emelte ki Pana Petra külgazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkár, hozzátéve: exportpiacokat keresnek a Magyarországon gyártott termékeknek. Ez indokolt is, hisz az ITK–EvoBus mellett a győri székhelyű Kravtex és a budapesti Evopro is jelentős gyártást tervez, sőt a kínai BYD Komáromban várhatóan már az idén megkezdi elektromos autóbuszainak összeszerelését.

Mindezt megalapozhatja a kormány júniusban elfogadott nemzeti buszgyártási stratégiája. Az említett program alapján 2020-ban évente 1000-1200 autóbusz gyártását tervezik – mondta a miniszter. A kabinet a következő három évben mintegy 30-35 milliárd forintos támogatást ad az ágazatnak. Ebből kaphatnak segítséget a közlekedési vállalatok, hogy meg tudják vásárolni a régóta esedékes flottakorszerűsítésükhez az autóbuszokat – húzta alá Varga Mihály. Kiemelte: ezzel egyúttal a gyártókat is segítik, hiszen a fejlesztések legnagyobb gátját mindeddig a magyar tömegközlekedési vállalatok kiszámíthatatlan beszerzései jelentették.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.