A világon már másfél millió elektromosautó-töltő működik a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) nemrég közzétett tanulmánya szerint. 2014-ben még csak 820 ezer ilyen berendezés üzemelt, 2010-ben pedig mindössze 20 ezer.
Az elektromos autó töltők meghatározó része magántulajdonban van, 13 százaléka pedig olyan, ami bárki által hozzáférhető, és amellyel lassan, illetve illetve gyorsan leht tölteni. A globálisan hozzáférhető 28 ezer nyilvános gyorstöltő közel fele Kínában működik, közel negyede Japánban, a hatoda pedig az USA-ban.
Tulajdonképpen tehát több töltő van, mint ahány e-autó, utóbbiak száma ugyanis jelenleg nagyjából 1,2 millió fölött jár. A villanyautókból körülbelül 400 ezer az Egyesült Államok útjain fut, 350 ezer Kínában, utánuk pedig Japán, Hollandia és Norvégia következik az IEA által összeállított toplistán.
Magyarországon mintegy 900 autó rendelkezik az e-autók által igényelhető zöld rendszámmal, a járművek több mint 60 nyilvános töltőhelyet vehetnek igénybe. A legutóbbi ilyen berendezést – egy hazai fejlesztésű és gyártású egységet – éppen néhány napja avatták fel. A hazai töltőpontok száma rövid időn belül akár ezerrel is nőhet a berendezések telepítését segítő, nemrég meghirdetett állami támogatásnak köszönhetően.
A hazai „áramtankolás” ingyenes, de a szaklapok számítása szerint később sem kell az autósoknak túl mélyen a zsebükbe nyúlniuk: egy villanyautó nagyjából harmadannyi pénzből tölthető fel adott távolság megtételéhez – lakossági áramtarifával számolva –, mint hagyományos üzemanyaggal.
Az IEA tanulmánya az e-autózás terjedését segítő tényezők között kiemelte, hogy a járművek akkumulátorának ára 2015-re fajlagosan a 2008-as szint harmadára esett az Egyesült Államokban. A trendet befolyásoló tényezők – például az állami támogatások, ösztönzők – függvényében az ügynökség három forgatókönyvvel számol: a legderűlátóbb szerint 2025-ben már 60 millió elektromos autó közlekedik majd világszerte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.