BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Össznépi roham a Mylan ellen

Először jó ötletnek tűnhetett, hogy a profit növelése érdekében a négyszeresére emelje az allergiások életmentő gyógyszerének árát a Mylan. Aztán emiatt a cég közellenség lett az USA-ban

Áll a bál a Mylan körül: az egyik legnagyobb amerikai gyógyszergyártó politikai csatározások középpontjába került, ami a demokrata pártra is rossz fényt vet. A Mylan a súlyos allergiás rohamok kezelésében életmentőnek számító EpiPen árának négyszeresére emelésével vétette magát észre, és csinált rossz reklámot Hillary Clinton demokrata elnökjelöltnek. A vállalat vezérigazgatója, Heather Bresch ugyanis Joe Manchin demokrata szenátor lánya, aki már párttársai előtt is magyarázkodni kényszerül. Hillary Clinton pedig olajat öntött a tűzre azzal a bejelentésével, hogy a Mylan felháborító áremelési gyakorlatának felülvizsgálatát fogja kezdeményezni – amint hatalomra jut. Ezzel azonnali, 6,2 százalékos pofont adott a Mylan árfolyamának, mivel arrafelé nem szokás, hogy politikusok közvetlenül beavatkozzanak a piaci folyamatokba. A következő két nap újabb 5 százalékos gyengülést hozott, így az év eleje óta a cég már több mint 20 százalékot veszített értékéből.

A 600 dollárra emelt áron a két önbeadós injekcióból álló EpiPen-szett sokaknak megvehetetlenül drága lett, ráadásul a szavatossága csak egy év. Heather Bresch nem rejtette véka alá, hogy profitorientált vállalat vezetőjeként neki a befektetők elvárásainak kell megfelelnie, a humanitárius szempontok abban merülnek ki, hogy a rászorulók támogatást kérhetnek a készítmény megvásárlásához a Mylantól. Bresch a felelősséget a biztosítótársaságokra tolta, mondván, ők hárították tovább a fogyasztókra az áremelés döntő részét. Szerinte az EpiPennel kapcsolatos kutatások árát akarták visszahozni az áremeléssel. Igaz, ez az indoklás sántít, hiszen a három évtizede a piacon lévő gyógyszert 2007-ben engedélyekkel, „készen” vásárolták meg. Akkor 57 dollár volt egy szett ára.

De igaz az is, hogy a cég nyereségének stabilan 40 százalékát szállító EpiPennel kapcsolatban voltak kiadásaik: 2012–2013-ban a Bloomberg szerint 4 millió dollárt fordítottak a törvényhozók megpuhítására annak érdekében, hogy az iskolákban is készletezni kelljen a készítményt. A lobbizás eredményes volt, ezt követte az áremelés. Most mindenesetre úgy próbálnak javítani a helyzeten, hogy tegnap bejelentették: heteken belül kapható lesz az EpiPen generikus változata, a márkavédett termék árának feléért.

A Mylan-vezér e lépését az is motiválhatta, hogy azzal a Martin Shkrelivel emlegetik egy lapon, aki a Turing Pharmaceuticals vezérigazgatójaként a Daraprim rákgyógyszer árát megvásárlása után azonnal ötvenszeresére emelte. Shkreli ellen más céges ügyei miatt bűnügyi vizsgálat folyik, de hogy Heather Bresch túléli-e az ügyet, azt nem tudni. Mindenesetre pikánsnak ígérkezik az a közelgő kongresszusi bizottsági meghallgatás, ahol a demokrata szenátor lányát szembesítik cége mohóságával. Ott a befolyásos háttér sem sokat segít. Persze lehet, hogy a piac maga teszi rendbe a dolgot: elég az hozzá, hogy az azonos kiszerelésű és hatású, de csak 147 dollárba kerülő Adrenaclick vásárlására térjenek át az allergiások.

Botrányos előzmények

A Mylan már nem először verte ki a biztosítékot: a cég a rivális izraeli Teva felvásárlási ajánlata elől Hollandiába menekült 2014-ben, az e téren szigorúbb helyi törvények védelme alá helyezve magát. „Mellékhatásként” pedig élvezheti a kedvezőbb adózási környezet minden előnyét. Heather Bresch vezérigazgató fizetése is irritálja a befektetőket, ő 2007-ben még helyettesként 2,5 milliót vitt haza, míg ma már 19 millió dollárt tesznek ki az éves juttatásai. Elődje, a mai elnök, Robert J. Coury a cég gépén és költségén repült rendszeresen fia koncertjeire. Azt pedig a The Wall Street Journal fedte fel tavaly, hogy az egyik igazgatósági tag strómanja jókor jó helyen vett telket, amelyre később a Mylan pittsburghi irodaházát húzták fel.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.