Cégvilág

Brüsszel magyarázatot vár

A Miniszterelnökség szerint nincs aszfaltkeverőügy. Brüsszel mégsem utalja az előző finanszírozási ciklusban felfüggesztett támogatást.

Hiába meszelte el Magyarországot az Európai Bizottság az útépítőtendereken az aszfaltkeverőkre előírt feltételek miatt a 2007–2013 közötti támogatási ciklusban, lényegében visszakerültek a rendszerbe a korlátozó kritériumok. A Világgazdaság piaci és brüsszeli forrásai azt állítják, hogy az új, 2014–2020-as időszakban gyakorlatilag csak fix aszfaltkeverő megléte esetén tudnak indulni az útépítésekre kiírt közbeszerzéseken. Márpedig ezt, csakúgy mint a keverő építkezéstől való távolságának előírását, Brüsszel diszkriminatívnak találta az előző ciklusban, és mintegy 500 milliárd forintnyi támogatási forrás folyósítását fel is függesztette. Bár a büntetés mértékéről rég megegyeztek a bizottsággal, egyelőre nem nyíltak meg a pénzcsapok – erősítette meg a Világgazdaságnak a miniszterelnökségi sajtóiroda. Azt viszont cáfolta, hogy azért akadtak volna meg az átutalások, mert Brüsszel az útépítésekre kiírt új közbeszerzések kapcsán az aszfaltkeverőügyhöz hasonló problémát vélelmez.

A Miniszterelnökség állítja: aszfaltkeverőügy nincs, az új kiírások feltételei közé nem került bele fix telepítésű keverő megléte. A bizottság által kifogásolt, 2013-ig folytatott gyakorlaton radikálisan változtattak, a közbeszerzési felügyeleti főosztály továbbra is tiltja akár alkalmassági, akár a nyertes ajánlat kiválasztására vonatkozó feltételként az engedéllyel rendelkező telepek előírását. Az aszfaltgyártó képesség/kapacitás nem az ajánlattétel feltétele. Az aszfaltszállítással kapcsolatos környezetszennyezési mértékre tett vállalás az értékelési szempontok között szerepel, tehát a gazdaságilag legelőnyösebb, azaz nyertes ajánlat kiválasztásában játszik szerepet. Az aszfaltgyártó képességnek/kapacitásnak a korábbiakkal ellentétben nem kell már az ajánlattételkor rendelkezésre állnia. Így a versenybe való belépés biztosított, az ajánlattevő maga döntheti el, honnan szerzi be az aszfaltot. Az ajánlattételkor csak azt kell megadni, honnan fogja az aszfaltot úgy beszerezni, hogy eleget tegyen a vállalásainak, tehát mobil keverőteleppel is teljesíthető az elvárás – vázolta az új rendszert a sajtóiroda. Jellemzően így írták ki az új tendereket, köztük az M44-es gyorsút három szakaszára, a Hódmezővásárhelyt elkerülő útra, a Kaposvár mellől induló 67-es gyorsforgalmi útra vagy a M4-es autópálya magyar–román országhatártól Berettyóújfaluig tartó szakaszára szólót.

Ha minden stimmel, vajon miért nem oldotta fel Brüsszel a felfüggesztést, és miért nem kért információkat az új szisztémáról? Nos, a kiírásokban valóban nem szerepel ajánlati feltételként fix aszfaltkeverő, de ahhoz, hogy a pályázó „eleget tegyen a vállalásainak”, pontosan tudnia kell, honnan viszi majd az aszfaltot. Meg kell adnia a bírálati szempontok között nagy súllyal szereplő környezetterhelési értéket, ez pedig a szállító jármű kategóriáján kívül az aszfaltmennyiségtől és a szállítási távolságtól függ. Ahhoz tehát, hogy a pályázó pontos ajánlatot adjon be, és hamis adatszolgáltatás bűnébe ne essen, tudnia kell, hány kilométerről viszi majd az aszfaltot. Az sem segít, hogy csak a szerződéskötés idejére kell a keverőnek rendelkezésre állnia. Az ajánlattétel és a szerződéskötés között ugyanis nincs annyi idő, amennyi alatt egy aszfaltkeverő telepet engedélyeztetni lehetne. Brüsszel magyarázatot vár, a Miniszterelnökség pedig a felfüggesztő határozat feloldását.

aszfalt EU
Kapcsolódó cikkek