Takács Zoltán: Startupokat karol fel a Telenor
- Rengeteg startupot támogató program fut, a Telenor pedig szeptembertől egy újabbat indít. Miért éppen most?
- Valóban nagyon sok startup van Magyarországon, nám mi egészen korai fejlődési fázisukban karoljuk fel az innovatív cégeket, amelyeknek elengedő egy prototípussal rendelkezniük, így a nálunk eltöltött idő után a piac már egy megszűrt startup csoportot kap vissza. Ráadásul nálunk valós ügyfélbázison, vállalati környezetben tesztelhetik az ötleteiket. Míg a legtöbb startup támogatás ad hoc jellegű, addig nálunk ez egy programra épül, vagyis előre ismert fix elemekből áll, ami kiszámíthatóságot biztosít az érintett cégek számára.
- Milyen hasznot remél ebből a távközlési cég?
- Az a célunk, hogy társalapítóként ezeket a startupokat sikeressé tegyük a nemzetközi színtéren. Mindezeken túl arra is törekszünk, hogy a startupoknak köszönhető fejlesztéseket majd beépítsük a szolgáltatásainkba.
- Milyen előnyei lehetnek ebből a jelentkezőknek? Pénzt kapnak?
- A startupok számára a legnagyobb érték a programunkhoz való hozzáférés, ami vállalkozásonként 150 millió forint értékű támogatás. Emellett 5-10 millió forint készpénzhez jutnak a cégek, amelyeknek a munkájukhoz rendelkezésükre bocsátjuk a közösségi munkahelyeinket. Ez költség megtakarítást jelent a startupoknak. Biztos vagyok abban, hogy mentoraink segítségével a kiválasztott startupok a három hónapos intenzív bootcamp során valóban növekedni tudnak – hat-kilenc hónapos fejlődést érnek el -, és a lehető legtöbbet hozzák majd ki azokból az ismeretekből, finanszírozási forrásokból, befektetői kapcsolatokból és ügyfélkörből, amelyeket rendelkezésükre bocsátunk.
- Milyen az érdeklődés?
- Hosszú távra tervezzük az akcelerátor programot, amelyből évente kettőt indítunk, és minden alkalommal öt vállalkozást választunk ki. A most zárultra a jelentkezők száma megadta a várakozásainkat.
- A startup egyenlő az innovációval. A Telenor házon belül, avagy a piacról is hozzájut olyan innovatív megoldásokhoz, amelyből aztán szolgáltatás lesz?
- Inkább közös innovációról beszélnék, ami egy nagyvállalat esetében természetes, hisz nem tudunk mindent szimulálni, ezért szükség van partnerekre. Így tehát azt mondhatom, hogy természetesen támaszkodunk a piacra, a magyarországi partnereinkre, velük már több innovatív terméket is bevezettünk, például a MyTV-t vagy a Telenor Walletet. Most tovább bővítjük magyar partnereink körét.
- Verseny folyik a távközlési cégek között az innovatív megoldásokért, azok "megszerzéséért"?
- A távközlési piacon már jó ideje komoly verseny folyik az ügyfelekért. Ennek során az a társaságok célja, hogy olyan szolgáltatásokkal, megoldásokkal álljanak elő, amelyekkel megkülönböztethetik magukat a többiektől. Ehhez pedig innovációra van szükség, akár valamely partnercég bevonásával is.
- Van-e szabad keze a magyarországi Telenornak egy-egy innováció bevezetésben, avagy minden a központban dől el?
- Az akcelerátor program bevezetése a mi döntésünk volt, jól lehet az egészet a thaiföldi Telenor cégtől „importáltuk”, de ezzel az Európai Unióban mi vagyunk az elsők. Ez fordítva is működik, hisz például a magyar Cellum Zrt.-vel közösen kidolgozott megoldásunkat, a Walletet Thaiföldön is bevezették. Az ázsiai ország egyébként azért is jó terep például a magyar startupok számára is, mert távközlési piacának fejlettsége hasonló a magyarországiéhoz, miközben lélekszáma tízszer nagyobb. A Telenor 200 milliós ügyfélszámából 160 millió Ázsiában található. Ezáltal kaput tudunk nyitni partnereinknek Ázsiába, ahol ennek alapján viszonylag rövidebb idő alatt is olyan növekedést tudnak felmutatni, amellyel már rentábilis lehet a működésük.
- A fejlesztések hány százalékából lesz később valamilyen megoldás?
- Általában csak egy részükből, és ez várhat a startup partnereinek megoldásaira is. A Telenor akcelerátor programjában évente tíz startup céget karolunk fel, és arra számítok, hogy közülük nyolc év múlva legalább egy nagy sikert ér majd el.


