BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hantai-képek a Kieselbachnál

Felfedezésre váró alkotók mellett nemzetközileg jegyzett magyar festők képei is megszerezhetők a Kieselbach Galéria árverésé

A legdrágább magyar származású festőtől, Hantai Simontól is megszerezhető két kép a Kieselbach Galéria és Aukciósház október 17-i őszi aukcióján. A kisméretű, pli­age technikájú alkotásokat a nyári Juhász Ferenc-emlékkiállításon láthatta a közönség; az 1973-as Etűd és az 1960-as Manteaux de la vierge most egyaránt 12 millióról indul, 14-24 millliós becsérték mellett. Hantaitól tavaly ősszel is volt kép ennél a háznál, de a most kalapács alá kerülő 218 tétel közt néhány igen jó festmény van alig ismert, illetve „felfedezésre” váró életművekből is.

Kieselbach Tamásra mindig jellemző volt, hogy felfedez jó műveket, megmutatja: van, amikor képet, és nem nevet kell venni. A mostani anyagból Góth Imre neve még a hozzáértőknek sem cseng túl ismerősen – fiatalon, az első világháború után emigrált –, pedig az Art deco szépség című portréja a magyar art deco egyik legreprezentatívabb festménye. A 7,5 millió forintról induló kép László Károly gyűjteményéből való, 1996-ban látható volt a Svájcban élő műgyűjtő kollekcióját bemutató Műcsarnok-beli kiállításon. Barzó Endre esetében is az emigráció, a korai halál és a politikai célzatú elhallgatás az oka annak, hogy ma alig ismerjük, most egy különleges képi világú főművét árverezik Város (Emlékezés Budára) címmel, 8,5 millió forintos kezdéssel.

Akár az árverés legdrágább tétele is lehet Paál László 1871-es Naplemente az erdőben címet viselő vászna, mindenesetre kezdő ára és becsértéke is ennek a legmagasabb: 24 millió forinton kezd, becsértéke 27-37 millió forint. Paál művei ritkábban bukkannak fel hazai aukciókon, mint Munkácsy festményei – és ekkora méretű kép is ritka tőle –, többnyire Franciaországban szóródtak szét, ottani gyűjteményekben vannak.
Feltűnően sok impozáns virágcsendélet és női portré szerepel az anyagban.

A szecesszió kedvelőinek jó vétel lehet Faragó Géza Koratavasz című pasztellképe 2,8 millió forintos kikiáltással. Más stílusú, de szintén remek darab Vörös Géza Ajkát rúzsozó nő art deco ruhában című képe, ennek 9,5 millió forint a kezdő ára. A férfiportrék közül figyelemre méltó Tihanyi Lajos festménye Korn­stein Egon hegedűművészről 6 millió forintért. A kor kulturális életének szereplőiről, nem megrendelésre és pénzért, hanem barátságból készített Tihanyi-portrék mindig is népszerűek voltak gyűjtői körökben.

A háború utáni modernek kínálatában kiemelkedő Ország Lili 8 millióról indított Város árkádokkal című, 1964-es olajképe, a festőnek a Magyar Nemzeti Galéria rendez nemsokára életműkiállítást, ez várhatóan hatással lesz műkereskedelmi áraira is. Az árveréseken ritkán szereplő Kondor Béla 1963-ban Kaffka Margit emlékére festett olajpasztell képe 6,5 millión kezd.
Ludmil Siskov, az első iparterves generáció művésze is ritkán bukkan fel árverésen. A magyar neoavantgárd és pop art művészének életrajzában minden egyes elem árfelhajtó tényező: bolgár arisztokrata, síbajnok, Budapesten végzett a Képzőművészeti Főiskolán, de közben bárzongoristaként kereste kenyerét, részt vett a 60-as évek neoavantgárd kiállításain. 1969-es festménye a Ludwig Múzeum tavalyi pop art kiállításán is szerepelt, kezdő ára 3 millió forint.

A rekord több mint 2,5 millió euró

Hantai Simon M.C.5 (Mariale) című 1962-es festménye 1,5-2 millió eurós becsértékkel indult tavaly júniusban a Sotheby’s párizsi kortárs árverésén, és jutalékkal együtt 2 555 000 euróért kelt el (mintegy 783 millió forint). Ez a legmagasabb ár, amit valaha magyar származású művész képéért aukción megadtak.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.