Cégvilág

Az ingyenáram időszaka egy év múlva véget ér

Várhatóan már csak 2017 végéig lehet ingyen feltölteni a villanyautókat Magyarországon, mert akkorra az NGM elkészíti az érintett termék vagy szolgáltatás speciális árszabályozását.

A Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM) már dolgoznak az elektromos autók által vételezhető áram árszabályozásán – tudta meg a Világgazdaság. Ám amíg nincsenek meg az új tarifák, addig a kereskedők nem kérhetnek pénzt a töltésért, vagyis ingyen tankolható az áram az országban egyre több helyen üzembe helyezett töltőberendezéseken. A jó világ várhatóan 2017 végéig tart, mert az NGM – a Világgazdaságnak adott válasza szerint – ekkorra végez a jelenlegi szabályozás finomításával, átalakításával.

Annyi már tudható, hogy a minisztériumban eddig nem készült olyan javaslat, hogy az e-áramnak jövedéki adótartalma is legyen, és az biztosra vehető, hogy ez az áram versenypiaci termék lesz. „Mivel a tankolás díja nemcsak az áram díját, hanem az egyéb költségeket – így például a töltőamortizációhoz, a kapacitás rendelkezésre tartásához, a karbantartáshoz, az ügyfélszolgálathoz és a pakolóhelyhez kapcsolódó költségeket – is tartalmazza, a hatósági ár bevezetése nem indokolt” – közölték lapunkkal.

Munkája során az NGM figyelembe veszi a nemzetközi tapasztalatokat is, ezekből a Világgazdaság is bemutat néhányat. Németországban például az elektromos autóknak nem áramot, hanem idő- vagy idő- és áramalapon meghatározott, versenypiaci e-mobilitási szolgáltatást adnak el állandó vagy eseti szerződés alapján. Az ár tartalmazza az áram költségét, a töltő-infrastruktúra használati díját, az informatikai rendszer díját és az esetleges adókat.

Az Egyesült Államokban az idén a villanyautóknak eladott áram piaci átlagára kilowattóránként (kWh) 10 cent körüli (29 forint), vagyis alacsonyabb a 11,7 centes lakossági átlagtarifánál. Ám nagy a szórás, mert az ár függ a töltés hosszától, napjától és napszakától is, így lehet 3, de akár 50 cent is. Cégek esetében a töltők és infrastruktúrájuk telepítési költségének 30 százaléka, de legfeljebb évi 30 ezer dollár jóváírható az adóból, míg egy magánszemély e-autó-tulajdonos évente maximum 1000 dollárral csökkentheti az adóját.

Európában az észtországi gyakorlat emelendő ki, mert ott működik a világ első országos lefedettségű gyorstöltőhálózata. Az e-autósok többféle tarifából és csomagból választhatnak az állami tulajdonú hálózat üzemeltetője, az Elmo rendszerében. A hetente egy-két alkalommal töltők kombinált havi alapcsomagja 10 euróba kerül, ebben egy korlátlan nagyságú töltés ára 2,5 euró. A gyorstöltő legfeljebb 60 percig használható, a tarifán áfa is van. A heti egy-két alkalomnál gyakrabban töltők a vételezett áram mennyisége után fizetnek, de csak nagyjából. A havi díj itt 30 euró, egy töltésé ára pedig 1,2 euró, ha az autós már túllépte a havi 150 kWh-s korlátját.

Hazai piaci vélemények szerint a szolgáltatás itteni versenye kibontakozhat úgy is, ahogyan az ma kőolajalapú üzemanyagok piacán történik, de úgy is, hogy adott töltőnél több kereskedő is kínálja az áramát. Pénteken járt le egyébként az a határidő, ameddig az uniós tagországoknak tájékoztatniuk kellett az Európai Bizottságot arról, milyen lépéseket kívánnak tenni az alternatív üzemanyagok piacának fejlesztése és a kapcsolódó infrastruktúra kiépítése érdekében.

B. Horváth Lilla-->

bérszabályozás elektromos autó ingyenáram
Kapcsolódó cikkek