BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lassabb tempóra vált a Facebook

Parádés profitadatokkal állt elő a Facebook, ám a befektetőket már az izgatja, mi lesz, ha balul sül el az online hirdetési piac egyik éllovasának stratégiaváltása

Szép számokat publikált harmadik negyedéves gyorsjelentésében a Facebook: a közösségi portálüzemeltető bevétele 56 százalékkal 7 milliárd dollárra ugrott, miközben a nyeresége a háromszorosára, 2,38 milliárd dollárra bővült. A cég jó úton halad afelé, hogy az idei évet 27 milliárd dolláros csúcsbevétellel zárja, ami már a növekedési potenciál kifulladását vetíti előre. Úgy tűnik, a mobilra küldött hirdetések részarányát sincs hová növelni, megreked a harmadik negyedéves 84 százaléknál. A 2012-ben meghirdetett, akkor sokak által kétkedéssel fogadott, mobilra alapozó stratégia így is fényes sikert hozott. Sheryl Sandberg ügyvezető igazgató szerint ezt igazolja, hogy az 1,79 milliárd regisztrált Facebook-ügyfél 93 százaléka már mobileszközeire is telepítette az alkalmazást, és rendszeresen használja is. A botrányok sem fogtak a vállalaton: a videós reklámok nézettségénél kimutatott fals adatok nem tántorították el a hirdetőket.

A cég organikus növekedési sebessége irigylésre méltó: az S&P Capital IQ adatai szerint az évi 20 milliárd dollár feletti bevételt elérő amerikai vállalatok körében toronymagasan vezet az átlag dupláját elérő tempójával. Az online hirdetési piacon nála nagyobb vetélytársát, a Google-t is lefőzte, utóbbi anyacége, az Alphabet csak 20 százalékos forgalombővülést tudott felmutatni a harmadik negyedévben. Ők az amerikai piac 68 százalékát uralják, és a negyedéves forgalomnövekedés 95 százaléka is kettejükhöz fűződik.

A Facebook maga is elismerte, hogy a jelenlegi ütem nem tartható fenn. Dave Wehner pénzügyi vezérigazgató-helyettes ígérete szerint a jövő év közepétől felhagynak azzal, hogy kéretlen hirdetések tömegével árasztják el a felhasználók hírfolyamát – a dinamikus fejlődésnek ez volt eddig az egyik mozgatórugója. Itt a helyes arányok elérése a cél – állítják. A cég most elsősorban a felhasználók számának és az általuk az oldalon töltött időnek a növelését szeretné elérni, amiben kulcsszerepük lesz majd a videóknak – hangsúlyozta Wehner, utalva arra, hogy Mark Zuckerberg alapító-vezérigazgató gondolatai is a videó körül forognak. Ő úgy véli, öt év múlva már a felhasználók többsége a videókra „kattan rá”, amikor betölti az alkalmazást. A tévés hirdetések évi 70 milliárd dolláros piacáról akar a Facebook minél több pénzt átcsatornázni magához.

„A befektetők is tisztában vannak azzal, hogy a fák nem nőnek az égig, és a nagy számok törvénye e cégnél is érvényesül” – mondta a Pivotal Research elemzője, Brian Wieser a The Wall Street Journalnek. E felismerés viszont meglátszik a Facebook részvényárfolyamán, amely a kitűnő profitadatok ellenére 7 százalékot zuhant, elsősorban a fő bevételforrás, a hirdetések terén előrevetített hírek miatt. A cég bejelentette, hogy jövőre rengeteg fejlesztőmérnököt vesz fel, és az adatközpontjainál is nagyberuházásokat hajt végre.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.