Idén két magyar galéria is részt vett a világ egyik legfontosabb nemzetközi művészeti vásárán, a párizsi Fiacon. Az október 20–23. között megrendezett esemény nagyszámú látogatót vonzott, de az egy évvel ezelőtti terrortámadások nyomán érzékelhető volt az amerikai és az ázsiai gyűjtők távolmaradása, jóllehet a francia rendőrség kiemelten biztosította az összes helyszínt.
A távolmaradás nem jelenti azt, hogy az amerikai gyűjtő nem vásárol, legfeljebb nem személyesen és nem a vásár idején teszi – emelték ki a szervezők. A fontos tengerentúli múzeumok kurátorai, gyűjtemények, befektetési alapok tanácsadói jelen voltak; a Fiacon hagyományosan erős az intézményi jelenlét, a szakmai szereplők itt néznek körül új felfedezések, európai trendek után kutatva.
A szolid eladások okaként emlegették a másik fontos vásár, a londoni Frieze dátumát is: idén kilenc nap volt a különbség a két esemény között, ami kevés ahhoz, hogy mindkettőre ideutazzanak a tengerentúli gyűjtők, de sok ahhoz, hogy egybekössék őket. Mindenesetre a vásár zárójelentésében hangsúlyozta a nyilvánosság előtt is felvállalt amerikai vásárlásokat, megerősítve, hogy a tranzakciók folytatódnak. Az eladásokat idén a francia gyűjtők pörgették, akik rögtön a megnyitó VIP napján bevásároltak, helyi magángyűjteménybe került például millió euró feletti összegért a kínai sztár, Ai WeiWei két munkája.
A terjeszkedésre készülő Fiac új helyszínt is bekapcsolt: a Petit Palais-ban nagyméretű, kifejezetten múzeumi érdeklődésre számot tartó, monumentális munkákat mutattak be, többek közt Anish Kapoortól. (Az új helyszínek bevezetésére azért is szükség van, mert a fő szekciónak otthont adó Grand Palais felújítása 2020-ban megkezdődik, így kiesik a forgalomból.)
A magyar galériák a Rediscovery szekcióban szerepeltek, ahol olyan művészeket mutattak be, akiknek már van életművük, de nincsenek a nemzetközi műkereskedelem térképén, esetleg újrafelfedezésre várnak, újra fel kell építeni vagy frissíteni a művészeti brandjüket. A Kisterem Galéria Jovánovics György és Keserü Ilona munkáit vitte, az acb galéria pedig Tot Endrének szentelt egy solo show-t. Mindkét galéria vezetője hangsúlyozta: a fő szándék idén a művészek láthatóvá tétele, múzeumokba bejuttatása volt, nem kifejezetten a magángyűjtőket célozták meg. Ennek ellenére érkeztek privát érdeklődések, amelyek egyelőre a tárgyalási szakasznál tartanak, amellett, hogy sikerült prezentálniuk a fontos intézmények képviselőinek is.
Mindkét galéria fő profilja a hetvenes évek koncept művészete, ami még mindig fókuszban van, ez is segítette szereplésüket, noha a magyar művészet reprezentációjából hiányoznak az összefoglaló angol nyelvű feldolgozások, saját generációs művészettörténészek naprakész kutatásaival.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.