Öt év után elbukta az Apple az első helyét a Brand Finance Global 500-as listáján. Túl sokáig élt vissza a fogyasztók bizalmával, a márka korábbi eredményeire épített, ám az elmúlt időszakban nem jött elő igazán jelentős újítással – többek között ezzel indokolták a márkarangsort összeállító szakemberek a technológiai cég hátrébb sorolását. Az 500 legértékesebb márkanevet bemutató rangsor élén így 2011 után ismét a Google végzett.

A többek között az Android operációs rendszerrel, az online keresőjével, a YouTube videómegosztó portállal a világ egyik legmeghatározóbb technológiai cégének számító vállalkozás márkaértéke egy év alatt 24 százalékkal nőtt, és elérte a 109,47 milliárd dollárt. Persze a trónfosztáshoz az is kellett, hogy az Apple a már említett problémák miatt sokat veszítsen a presztízséből. A cég esetében ugyanis jelentős, 27 százalékos visszaesést mértek a szakértők. A 107,14 milliárd dolláros márkaérték közel 39 milliárd dollárral marad el az egy évvel korábbitól, ami egyben azt is jelenti, hogy dollárban kifejezve az Apple szenvedte el a legnagyobb zuhanást a listán szereplő márkák közül.

Az 500-as rangsort – napjaink fő trendjeit figyelve egyáltalán nem meglepő módon – a technológiai cégek uralják, összesített márkaértékük meghaladja az ezermilliárd dollárt, ez több mint negyedével múlja felül a második szektor, a pénzügy egyesített értékét. A technológiai ágazat dominanciáját mutatja, hogy a lista harmadik helyezettje, az Amazon is ezt a szegmenst képviseli. A világ legismertebb e-kereskedelmi cége ráadásul rendkívül látványosan fejlődött az elmúlt időszakban, több mint felével sikerült növelnie a brand értékét, és nem sokon múlt, hogy az Apple-t is megelőzze.


Persze az online vásárlás világszerte egyre több fogyasztót hódít meg a vonzó szolgáltatásoknak és a kényelemnek köszönhetően, így nem meglepő, ha az ágazat legfontosabb cége sokat profitál ebből. Ennek ellenére nem az Amazon márka értéke nőtt az elitből a legnagyobb mértékben, hanem a Facebooké. A világ legnagyobb közösségi oldala mind üzletileg, mind márkaépítésben rendkívül sikeres, így egy év alatt több mint 80 százalékkal bővült a brand értéke. Ez azt eredményezte, hogy a tavalyi 17.-ről a 9. pozícióba ugrott előre.

A Brand Finance Global 500 rangsor első húsz helyezettjéből hat márka sorolható a technológiai szektorba. Érdekesség, hogy a Note7-fiaskó és a korrupciós botrányok dacára a Samsung is ott van az élmezőnyben – a tavalyihoz képest egy pozíciót javítva a hatodik helyen –, a lista összeállítói ugyanis az egész vállalatbirodalom brandjét értékelték. A távközlési szektor öt képviselője is ott van a lista első húsz szereplője között, közülük az AT&T-t találták a legértékesebb márkának a rangsor készítői, az amerikai szolgáltató brand értéke egy év alatt 45 százalékkal bővült. Az európai távközlési cégek közül a Deutsche Telekom jutott be az elitbe, a vállalat 10 százalékkal növelte márkaértékét, ezzel a 19. pozíciót szerezte meg. A pénzügyi szektorból egy kínai bank, az ICBC végzett a legelőkelőbb pozícióban a listán, míg az autóiparból a Toyota ér a legtöbbet.