BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kicseréltek pár KRESZ-táblát a hazai utakon

Alig változott 2017 elején a hazai útdíjrendszer, és várhatóan az év további részében sem lesz drágulás a Magyar Közlekedés értesülése szerint. Az útdíjas szakaszok köre január 1-jétől egyedül a tavaly októberben átadott Hegyfalu–Csorna-szakasszal Szombathelyig teljes hosszban elkészült M86-ossal bővült. E beruházásnak köszönhetően be lehetett vezetni a megyei matricák sorából egyedül még hiányzó Vas megyei matricát is. Mintegy másfél éve a legtöbb hazai gyorsforgalmi út díjköteles, sok járművezető mégis fizetés nélkül hajt rá egyes szakaszokra. Tavaly az összes pótdíjnak körülbelül az ötödét az M0-s autóút egyes részeit matrica nélkül használókra rótták ki, pedig tudható, hogy az autóutat vagy autópályát jelző tábla egyúttal azt is jelenti, hogy díjköteles szakasz következik.

A megyei matrica hatálya a legtöbb esetben a megye közigazgatási határán túl a megyét követő első csomópontig és – ahogyan az országos éves matrica – a vásárlás időpontjától a következő év január 31-ig érvényes.

Ettől az évtől a már meglévő heti, tíznapos, havi és éves, azaz időalapú matricák mellett megjelent egy területi alapú éves matricatípus is, mégpedig a D1M, D1, D2, U és B2 kategóriába tartozó járműveknek. Mint az Útdíj.hu-n olvasható, ez a matrica egy megye gyorsforgalmi díjköteles úthálózatán használható. Talán valamikor lesz a személyautósok számára egynapos matrica is. A Napi.hu minapi beszámolója alapján a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megfontolná, hogy a személyautókra is kiterjessze a megtett úttal arányos autópályadíj rendszerét. Ennek az a feltétele, hogy sokan kérjék ezt a lehetőséget. Az év elején változtak a sebességhatárok egyes hazai autópályákon és autóutakon. E határok mindegyikét alaphelyzetben is felül kell vizsgálni ötévente, szükség esetén bármikor módosíthatja is őket a Magyar Közút Zrt. (MK), a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a rendőrség is – írja a Vezess című portál –, ha azt a balesetek száma, az út minősége vagy az üzemeltetés tapasztalatai indokolják.

Az MK tavaly 225 kilométernyi gyorsforgalmi utat és további 1300 egyéb főutat ellenőrzött, majd tizenkét helyen a korábbinál alacsonyabb, négy helyen pedig magasabb sebességhatárokat írt ki. Szigora az M1-es autópálya öt szakaszát érintette, ezeken óránként 130 kilométer helyett most csak 100-zal lehet haladni a pályaszerkezet elhasználódása miatt. A 7-es főút három szakaszán is csak 40–70 kilométerrel lehet haladni, és lassítani kell a 27-es, a 25-ös, a 102-es és a 811-es néhány kilométerén is. A sebességkorlátozás a 4-es, a 6-os, a 7-es és a 21-es főút egyes részein enyhült, illetve megszűnt. A Magyar Közút 2015-ben jellemzően az addig életben lévőnél gyorsabb haladást engedett meg. Egy tábla cseréje a szakportál szerint évek óta – minden költségösszetevőjével együtt – átlagosan 15 400 forintba kerül.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.