Cégvilág

Óriási üzlet a Super Bowl

A New England Patriots legyőzte az Atlanta Falconst hétfő hajnalban a Super Bowlon, amely a világ legértékesebb sporteseményévé nőtte ki magát.

Kétszáz dollárba, azaz mintegy 58 ezer forintba kerültek a parkolóhelyek is a magyar idő szerint hétfő hajnalban rendezett 51. Super Bowlon a houstoni NRG stadion közelében, így nem csoda, hogy az amerikaifutball-bajnokság, az NFL döntőjére 4744 dollár, vagyis 1,36 millió forint volt egy átlagos belépőjegy.

A helyszínen 70 807 néző látta élőben, amint a Tom Brady vezette New England Patriots 28-3-as hátrányból hosszabbításra menti az Atlanta Falcons elleni finálét, ott pedig 34-28-ra kerekedik felül. Az impozáns texasi sportlétesítmény méltó otthona volt a csúcseseménynek: 352 millió dollárból épült fel, 2002-ben adták át, a hagyományos nézőtér mellett pedig 196 VIP-szoba is várja a közönséget. A himnuszt Luke Bryan énekelte el, a látványos félidei show-ról pedig Lady Gaga gondoskodott.

[caption id="" align="aligncenter" width="500"]Lady gaga állt a középpontban - Kép: AFP Lady gaga állt a középpontban - Kép: AFP[/caption]

A legértékesebb játékosnak járó MVP-díjat a Patriots irányítója, Tom Brady kapta, aki ötödször lett bajnok. Karrierje során negyedszer bizonyult a döntő legjobbjának a sztárirányító, ezúttal a 62 passzkísérletéből 43 ért célba, végül 466 yardig jutott, a maga nemében mind a három mutató Super Bowl-rekord. Brady 20,5 millió dollárt keres évente, nem kevesebb, mint 196 milliót halmozott fel az NFL-ben az elmúlt 17 szezon alatt.

Összehasonlításképp a Falcons irányítója, Matt Ryan még nála is többet, 20,75 millió dollárt kap szezononként, 9 évad távlatában 133,7 millió érkezett a bankszámlájára a profiligában. Míg a győztes bostoniak fejenként 107 ezer dollárral gazdagodtak a döntő után, addig a vesztes atlantai játékosok 53 ezer dollárral vigasztalódtak. Az Egyesült Államokban évek óta 70 százalék feletti nézettséget hozó sporteseményt 175 országban közvetítették élőben világszerte. Az esemény rangját hűen tükrözi, hogy 630 millió dolláros becsült értékével a Super Bowl a legértékesebb sportesemény a Forbes szerint, a nyári (366) és a téli olimpia (285), de a labdarúgó-világbajnokság (229) is lényegesen kevesebbet ér.

Az amerikai futball mellett a reklámipar is ünnepelt: 5,02 millió dollárba került a mérkőzés alatt egy 30 másodperces reklámspot, a többi között az az Audi, a Budweiser, a Coca-Cola és a Snickers is ötletes reklámmal rukkolt ki. Még ha aranyáron van is, ennél nagyobb hírverést aligha találhat bármely vállalat a termékeinek, szolgáltatásainak, hiszen a szünetekben a reklámok nézettsége is 100 millió fő felett van csak az USA-ban. Igaz, 2010-ben még „csak” 3 millió dollárt kellett fizetni egy félperces spotért, ez az összeg 1994-ben haladta meg először az 1 milliót. (Az online megosztások alapján a Netflixnek érte meg legjobban a döntőben hirdetni.)

A büfé sem az olcsójánosok gyülekezőhelye volt: egy hamburgerért éppúgy 16 dollárt kértek el, mint a csirkés szendvicsért, 12 dollárért mérték a sör korsóját. A tévéképernyő előtt ülők sem tétlenkedtek, a felmérések szerint a Super Bowl estéjén 1,3 milliárd csirkeszárnyat és 12,5 millió pizzát fogyasztott el a lakosság.

Super Bowl szponzoráció sportesemény reklámipar
Kapcsolódó cikkek