A General Motors 9,4 milliárd dolláros adózott nyereséget ért el tavaly, ez 3 százalékkal kevesebb az előző évinél. Az autóipari óriás forgalma 166,4 milliárd dollár volt, ami 3 milliárddal jobb az elemzői várakozásnál, s 9 százalékkal múlja felül a 2015-ös évi bevételt. Az egyszeri tételektől megtisztított egy részvényre eső 6,12 dolláros eredmény (EPS) 10 centtel jobb a FactSet konszenzusánál. A jó hírekre 2 százalékos erősödéssel reagált az árfolyam. Különösen hazai pályán ment jól a bolt, az amerikai és a kanadai piacon rekordnagyságú, 12 milliárd dolláros adózás előtti eredményt értek el, ami az jelenti, hogy mind az 52 ezer szakszervezetbe tömörült dolgozójuk egységesen 12 ezer dolláros prémiumban részesül, ez ezerrel több a 2015 után járó összegnél. A GM 6,2 milliárd dollárt fizet ki most ezen a címen. Tavaly 4,8 milliárd dollárt juttattak vissza tulajdonosaiknak, ebből 2,5 milliárd volt a részvény-visszavásárlás és 2,3 milliárd az osztalék. Az utóbbi négy évben 18 milliárdnál is többet hagytak a befektetőknél. Donald Trump elnöknek az amerikai gyártás erősítését célzó felhívására hallgatva bejelentették: újabb egymilliárd dollárral fejelik meg a hazai üzemeik fejlesztésére szánt keretet, azaz 3,9 milliárd dolláros beruházással és legalább 1500 új munkahely teremtésével számolnak.
Mary Barra elnök-vezérigazgató szerint minden tekintetben kiváló évet zártak, s az idén még ezt is felülmúlják. Az EPS-nél megcélozzák a 6,5 dolláros szintet, míg a 2017–2020 közötti időszakra autóeladásaikban 38 százalékos bővülést céloznak meg. Ez a most zárult ötéves szakaszban elért növekedést 26 százalékkal haladná meg. Észak-Amerika marad az első számú profitcentrum, Kína a húzóerő, míg Európától azt remélik, hogy eltűnjön végre a veszteség, melynek mértéke tavalyelőtt 0,8, tavaly 0,3 milliárd dollár volt. Ha nincs a Brexit, akkor ki tudták volna hozni a tavalyi évet nullszaldósra.
A GM autóeladási rekordot is döntött, a darabszám nyolcezerrel haladta meg a tízmilliót, ennek 36 százaléka Észak-Amerikában kelt el – ideértve Mexikót is. A hazai piacukon értékesített hárommillió autó felét a GMC és a Chevrolet haszonjárművei tették ki. A konszern Európában 2,6 százalékkal több, összesen 1,2 millió gépjárművet adott el, viszont ebből mindössze 48 ezer volt a „Made in USA” autó. Kína is rekordot döntött, náluk 7,1 százalékkal több, 3,87 millió GM-modell kelt el. Ázsiában a Kínában gyártott modellek taroltak, a Wuling és a Baojun márka képviselőiből 2,1 millió ment el. Az idén a legnagyobb haszonnal értékesíthető crossoverek és a hobbiterepjárók (SUV) sorát dobja piacra a GM, új lökést adva az eladásoknak, bár a bevezetéssel járó magas marketingkiadások az első évben még rendesen erodálják a profitot. A GM – 17 százalékkal – stabilan őrzi a piacvezető helyet az USA-ban, igaz, 0,3 százalékpontot engedett ebből tavaly. Európában 6 százalékon stagnál, míg Ázsiában 10,2-ről 9,7 százalékra csúszott vissza. Ez is közrejátszott abban, hogy globális piaci részesedése 11,1-ről 10,8 százalékra csökkent.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.