A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) tiltakozik és aláírást gyűjt az ellen, hogy a tagállamokon áthaladó gépjárművezetőik bérét az országonkénti minimálbérhez igazítsák, útjaikat regisztrálják – jelentette be Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára egy szerdai sajtótájékoztatón. Az utóbbi években ugyanis Németországban, Franciaországban, Olaszországban és idén január óta már Ausztriában is az ottani minimálbért kell fizetniük a magyar fuvarozási vállalkozóknak is arra az időszakra, amikor a cég az adott országban valamilyen árut vagy személyt szállít.
A nyugat-európai országok tagállamai ellenőrizhetik, hogy például a magyar fuvarozási vállalkozók megfizették-e az elvárt minimálbért. A mulasztó vállalkozások súlyos, 20-30 ezer eurós bírságra számíthatnak, ráadásul a fuvar adminisztrálása esetenként jelentős pluszköltséggel jár, a franciák például az átlagosnál is több adatot kérnek a vállalkozóktól – mondta Füle László, a NiT Hungary elnöke.
Az ipartestület által jogellenesnek tartott és indokolatlan korlátozásokkal az utóbbi négy évben jelentős fejlődésnek indult hazai fuvarozóvállalkozások versenypiaci hátrányba kerülhetnek, ami odáig vezethet, hogy mintegy tizenötezer gépjárművezetőnek szűnhet meg az állása – emelte ki Dittel. Ezek a fuvarozók ugyanis már nehezen térhetnének vissza a magyar piacra. Így értelmetlenné válhatnának azok a befektetések, amelyeket az utóbbi időben megvalósítottak.
Az érdekvédő szervezet szerint egyértelműen a kelet- és nyugat-európai piaci szereplők között folytatott háborúról van szó: utóbbiak ugyanis meg akarják védeni a piacukat, miközben az új uniós tagállamok növelni szeretnék részesedésüket. Azonban ennek során a régi, nagy tagállamok olyan uniós alapelveket sértenek meg, mint a szolgáltatások szabad áramlása. Ezért például Németországgal szemben kötelezettségszegési eljárás is folyamatban van, de ez nagyon lassan halad. Deli Andor európai parlamenti képviselő szerint is szociális köntösbe bújtatott piacvédelmi mechanizmusról van szó a minimálbér kapcsán, amellyel egyes tagállamok saját piacukat védik. Ezért is több ízben magyarázatért fordult az Európai Bizottsághoz, emellett tárgyalt uniós tisztviselőkkel is. Erre igyekszik ráerősíteni a NiT is, az összegyűjtött aláírásokat ugyanis eljuttatják Brüsszelbe.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.