A múlt héten Kecskeméten megnyílt a németországi IG Metall és a Vasas Szakszervezeti Szövetség második közös irodája. Az első Győrben kezdte meg a működését tavaly januárban. „Hatéves tárgyalássorozat és előkészítő munka előzte meg, hogy a világ egyik legerősebb szakszervezetének számító IG Metall nemzetközi partnerprogramja keretében nálunk nyisson irodát” – mondta lapunknak Balogh Béla, a Vasas elnöke.
Ennek keretében Magyarországon kívül csupán az Egyesült Államokban működtet a szakszervezeti óriás hasonló irodát. Balogh Béla szerint a magyarországi erőteljesebb szerepvállalás mellett két nyomós érv is szólt: egyrészt az idén 140. születésnapját ünneplő Vasas több évtizedre visszanyúló jó kapcsolatot ápol a német szakszervezettel, másrészt a német vállalatok jelentős szerepet töltenek be a magyarországi autóiparban, amelyben jelenleg mintegy 750 cég működik, köztük olyan óriások, mint az Audi, a Mercedes és az Opel.
Az időzítés sem véletlen, több mozzanat is támogatja a bérfelzárkózást – hangsúlyozta Balogh Béla. Az ágazatot sújtó egyre nagyobb munkaerőhiány óriási nyomás alá helyezi a cégeket, emellett a garantált bérminimum kötelező emelése miatt összetorlódott fizetési szintek is béremelésre késztetik a vállalatokat. Tavaly és idén minimum 10 százalékos bérmegállapodások születtek a szektorban, de volt példa 30 százalékos emelésre is. A történet másik oldala, hogy a társasági és a szociális hozzájárulás csökkentése révén állami ösztönzést és segítséget kapnak – az egyébként is jellemzően jól jövedelmező – cégek a bérek felzárkóztatására – tette hozzá.
A hazai szakszervezeti mozgalomnak sem árt a frissítés, hiszen csökkenőben a tagok összlétszáma. Bár ez alól a Vasas kivétel: egy év alatt háromezer fővel tudta növelni a beszervezett munkavállalók létszámát.
Az IG Metall nem rejti véka alá, hogy a segítségnyújtással a németországi munkahelyeket kívánja elsősorban védeni. „Minden euró, amellyel a magyarok többet keresnek, csökkenti annak esélyét, hogy német munkahelyeket helyezzenek át az országba” – olvasható az IG Metall honlapján abban a beszámolóban, amely a sopronkövesdi Autolivnél tavaly áprilisban lezajlott sztrájk kapcsán készült. A cikk szerint évek óta visszafogják a cégek a béreket a magyar járműiparban, amit a kormány sokáig elnézett nekik, ám a helyi szakszervezetek elérkezettnek látják az időt, hogy erőteljesebb fellépéssel változtassanak ezen.