BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új irányba tart a Mol-csoport

Az eddigiekhez képest új területeken is vezető, illetve meghatározó regionális szereplő kíván lenni a Mol csoport a nemrég elfogadott új, hosszú távú stratégiája szerint

Csak bő fél éve hirdette meg új, 2030-ig szóló stratégiáját a Mol Nyrt., és máris olyan lépések, események történtek, amelyek segítik az elképzelések megvalósítását. A stratégia sarokpontja, hogy a Mol semmit nem ad fel azokból a piaci pozíciókból, amelyeket már megszerzett, viszont a térség vezető vegyipari vállalatává is kíván válni, illetve még nagyobb hangsúlyt helyez majd a kiskereskedelemre. A mintegy kétezer egységből álló kiskereskedelmi hálózata pedig a jövő vásárlóinak ma még csak kibontakozó igényeit fogja kielégíteni. Ez a hálózat nagyobb, mint bármelyik kiskereskedelmi hálózat a régióban.

A stratégia szerint a kutatás-termelés területének méretgazdaságos és értéknövelő üzletágnak kell lennie. Ez röviden a közvetlen termelési költségek versenyképes, hordónként 7 dollár alatti szintjét és az eszközök alacsony, hordónként 50 dollár körüli olajárkörnyezetben is értékteremtő képességét jelenti. E célt segítheti két, a közelmúltban bejelentett ügylet. A társaság leányvállalata, a Mol Norge januárban újabb négy norvégiai helyszínre kapott kutatási engedélyt, februárban pedig Magyarországon jutott a Mol hat további olyan koncesszióhoz, amelyek révén az addigi terület kétszeresén kutathat.

A petrolkémiai és a vegyipari képességeit 2030-ig minden ötéves periódusban nagyságrendileg 1,5 milliárd dollárnyi beruházással növeli a csoport, elsősorban Tiszaújvárosban és Pozsonyban. A végcél a speciális, valamint a finomkémiai termékek piacán való megjelenés. A finomításban és a kereskedelemben a fő irány a rugalmasság növelése és a gazdasági mutatók javítása, illetve az, hogy a Dunai Finomító az európai élvonalban maradjon. A Mol finomítóiból kikerülő termékeken belül a nem motorüzemanyag típusú termékek aránya a mai 30 százalék alatti szintről fokozatosan 50 százalékra nő 2030-ig, főként az említett petrolkémiai és vegyipari befektetések révén.

A hagyományos üzemanyag-kereskedelem a Molnál fogyasztási cikkeket és szolgáltatásokat kínáló üzletággá alakul, de a csoport még így is 25-30 százalékosra szeretné növelni a térségi üzemanyagpiaci részesedését a mai bő 20 százalékról. Az átalakulásban a Molt nemcsak a vásárlási igények minél teljesebb kielégítése motiválja, hanem az is, hogy ezek az igények látványosan változnak. A végső cél a kissé futurisztikusan hangzó mobilitásszolgáltatási rendszer kialakítása.

Az oda vezető átalakulás első lépéseit már megtették. A Mol például évek óta kínál biodízelt, bioetanolt, sőt van olyan Mol kút, ahol elektromos töltővel is szolgálnak. Pár éve az akkor indult Mol-Bubi városi bérkerékpár-hálózat névadó szponzora lett. Nemrég az E.ON energiacéggel és a Nissan autógyártóval közösen egy országos e-gyorstöltő hálózat kiépítésére nyújtott be pályázatot az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2016-os kiírására. Újabb, de talán távolabbi lépése lehet az autómegosztó szolgáltatás, és készül a társaság önvezető járművek megjelenésére is. Közben egyre több hagyományos fogyasztási cikk kapható a cég töltőállomásain, és bővül a szolgáltatások (például postai) köre is. Sorra nyílnak a Fresh Cornerek, számuk 2018-ra elérheti a 700-at. A tervek szerint 2021-re a fogyasztási cikkekből és szolgáltatásokból származó EBITDA-eredmény eléri a 450-500 millió dollárt, ez a 2030-as EBITDA több mint 20 százaléka.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.