Cégvilág

A cél, hogy mi legyünk a legvonzóbbak az autógyáraknak

Vonzó környezetet akar teremteni a kormányzat az autóipari csúcstechnológiát képviselő cégeknek. Így nem csak a gyártás, hanem a kutatás-fejlesztés területén lehet komoly szereplő Magyarország.

„Magyarország a legvonzóbb és legkedvezőbb befektetési lehetőségeket akarja kínálni Európában a kutatás-fejlesztés és az autóipar területén,” -  emelte ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a negyedik Járműipari Konferencián. A Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) rendezvényén a tárcavezető három fő lépést nevezett meg ahhoz, hogy Magyarország a csúcstechnológiát alkalmazó cégek térképén az első helyen szerepeljen. – Vonzó adózási és pénzügyi környezetet, megfelelő munkaerő-kínálatot és a kor követelményeinek megfelelő digitális környezetet kell teremteni – hívta fel a figyelmet Szijjártó Péter.

 [caption id="" align="aligncenter" width="600"]Szijjártó Péter: legyen Magyarország a legvonzóbb! - Kép: Kallus György Szijjártó Péter: legyen Magyarország a legvonzóbb! - Kép: Kallus György[/caption]

Szerinte ezzel az elmúlt 25 évben elért Made in Hungaryból az ország már az Invented in Hungary országává válhat a jövőben, azaz nem csak a gyártás, hanem a fejlesztés területén is hazánkra gondolhatnak a nagy cégek.  A külügyminiszter szerint az autóipari termelés 7874 milliárd forintos értéket ért el 2016-ban, ennek 92,2 százaléka az exportpiacokra ment. A feldolgozóipar 30,1 százalékát adta az ágazat, amely 154 957 embernek adott munkát. A miniszter szerint tovább növeli az autóipar jelentőségét, hogy számítások szerint minden egyes itt létrehozott munkahely indirekt módon további 4-6 álláshoz járul hozzá.

Ésik Róbert a HIPA elnöke elmondta, hogy az általuk tavaly tárgyalt 71 projektből 25 volt autóipari, melyek kétmilliárd eurónyi befektetést hoztak az országba és 7700 munkahelyet teremtettek. Jelenleg 32 járműipari projektről tárgyalnak, az ágazat jövőjét tekintve az elekromobilitás, az önvezető autózás és az Ipar 4.0 lehetnek a legfontosabb területek a szakember szerint. Az önvezető autók tesztelésére alkalma lesz a tervek szerint 2018 első félében megnyíló zalaegerszegi tesztpálya, melynek alapkövét májusban rakják majd le.

Magyarországon az Audi, a Mercedes-Benz és a Suzuki gyárt autókat, az Audi és az Opel motorokat. A Járműipari Konferencián a négy márka mellett két nagy, első körös beszállító, a Continental és a Bosch is részt vett. A világ húsz legnagyobb autóipari beszállítócégéből 15 van jelen az országban, a száz legjelentősebből pedig 43-nak van valamilyen tevékenysége hazánkban.  Az Audi Hungaria igazgatóságának elnöke, Peter Kössler elmondta, hogy a tavaly Győrben készült 1,9 millió motorból a Volkswagen-konszern 23 telephelyére szállítottak, a 123 ezer autóból pedig 63 országba exportáltak. Az idei év fontosabb projektjei közt a felkészülést említette az elektromotorok és az Audi Q3 jövő évi gyártásindítására. – 2019-ben egy új modell az Audi Q4 sorozatgyártása is megkezdődik Győrben – tette hozzá Peter Kössler.

 

A hazánkban öt vállalattal, hét telephelyen jelen lévő Continental-csoport ügyvezető igazgatója, Nagy Mihály kiemelte, hogy az egyik legnagyobb autóipari beszállítóként aktívan részt vesznek az iparági trendek formálásában. A cégcsoport árbevételének fele származik már az autóipari elektronikai termékekből. – Magyarországon 1,28 milliárd eurós árbevételt ért el a csoport tavaly. Veszprémben ötven új fejlesztőmérnököt vettünk fel, így ott már 300 mérnök dolgozik a Conintental-fejlesztéseken – emelte ki Nagy Mihály. Yoshinobu Abe a Magyar Suzuki vezérigazgatója rámutatott, hogy az Esztergomban gyártott SX4 S-Cross és Vitara modellekből 125 országba exportálnak. Az elmúlt időszak gyármodernizációs lépéseinek köszönhetően 141 kilométerrel csökkent naponta az alkatrészek által megtett teljes út az üzemben.

Chistian Wolff a kecskeméti Mercedes-Benz Manufacturing Hungary ügyvezető igazgatója, bár pontos adatokat nem árult el, azokat csak hónap végén közlik, de beszámolt arról, hogy növelték termelésüket. 2015-ben 180 ezer autó készült Kecskeméten. A meglévő mellé egy új üzem épül, amely az Ipar 4.0 szellemében készül és első- valamint hátsókerékhajtású modellek is legördülnek majd a gyártósorról. Chistian Wolff szerint számukra is kihívás lesz a szükséges számú munkatárs felvétele, de például bérlakásokkal is segítik őket.

Az Opel Szentgotthárd élére egy éve érkezett Grzegorz Buchal vezérigazgató kiemelte, hogy tavaly 630 ezer erőforrás készült Vas megyében és ezzel Európában a magyar lett legnagyobb motorgyára az Opelnek. Hangsúlyozta, hogy az Opel azután is német márka marad, hogy a PSA megvásárolja őket.  A három városban öt üzemmel jelen lévő Bosch-csoport részéről a Robert Bosch Kft. ügyvezető igazgatója Oliver Schatz elmondta, hogy termékeikkel a biztonságosabb és kényelmesebb autózás elérése a céljuk. Az összekapcsolt mobilitáshoz német kollégáikkal együttműködve dolgoznak ki szenzorokat és biztonsági rendszereket hazánkban. Tavaly készült el az új fejlesztőközpontjuk. – Fel akarjuk ébreszteni a fiatalokban a mérnöki munka iránti érdeklődést – hangsúlyozta Oliver Schatz.

hipa autógyártás autóipar Szijjártó Péter beruházás befektetés KKM
Kapcsolódó cikkek