Cégvilág

A VR-eszközök hozhatnak több pénzt

Gyorsan nő a következő években a virtuális- és kiterjesztettvalóság-eszközök forgalma, 2021-re mintegy százmilliót is eladhatnak belőlük.

Évente átlagosan több mint felével nőhet a világszerte eladott virtuális- és kiterjesztettvalóság- (VR és AR) készülékek száma a következő négy évben az IDC friss előrejelzése szerint. A piackutató cég azzal számol, hogy a tavalyi tízmillió után 2021-ben már közel százmilliót adnak el ezekből az eszközökből. Jelentős változás várható a felhasználói kör összetételében is, a prognózis szerint az üzleti szektor is egyre inkább felfedezi magának a VR-ben és az AR-ben rejlő lehetőségeket. Az IDC adatai alapján idén még az eszközök 80 százalékát egyéni felhasználók vásárolják meg, és csak a maradék jut üzleti vagy egyéb, nem magáncélú felhasználásra. Az előrejelzés alapján 2021-re megközelíti a negyven százalékot ez utóbbi kategória részesedése a teljes piacon belül.

 [caption id="" align="aligncenter" width="600"]Gyorsan nő a VR-technológia népszerűsége - Kép: AFP Gyorsan nő a VR-technológia népszerűsége - Kép: AFP[/caption]

A VR- és AR-eszközök iránt az új, kifinomultabb készülékek mellett az egyre több tartalom és a csökkenő árak folytán növekszik az érdeklődés. Az IDC elemzése szerint 2016 fontos mérföldkő a VR és AR terjedésében, ugyanis idén beszélhetünk először arról, hogy nagyobb mennyiségben jutnak el ezek az eszközök a fogyasztókhoz.

Bár a következő években az AR-eszközökből fogy majd jóval kevesebb, lényegesen nagyobb bevételt hoznak majd gyártóiknak. A piackutató cég prognózisa szerint a tavalyi 209 millió dollárról 48,7 milliárd dollárra nőhet ez az összeg 2021-re. A piac fejlődése miatt értelemszerűen a VR-készülékek forgalma is bővül, azonban lényegesen kisebb mértékben, a tavalyi 2,1 milliárd dollár után 18,6 milliárd dolláros lesz ez a szegmens a vizsgált időszak végén. Ez egyben azt is jelenti, hogy a VR-készülékek lesznek inkább elérhetők az egyéni felhasználók számára, ezek ára 100 és 1000 dollár között mozog majd, míg az AR-eszközökért jóval több mint 1000 dollárt kell fizetni középtávon is.

Az elmúlt hónapokban egyébként azzal, hogy egyre több gyártó lépett piacra saját virtuálisvalóság-eszközzel, felizzott a vita is arról, hogy mekkora jövőjük van ezeknek a készülékeknek. Az egyértelmű, hogy egyelőre elsősorban a játékipar lát fantáziát ezen a területen, és a számok is azt mutatják, hogy a fogyasztók is főleg az ilyen célú felhasználást részesítik előnyben. A hónap elején még csak valamivel 900 ezer fölött volt a Sony PlayStation VR – a japán cég játékkonzoljához fejlesztett virtuálisvalóság-sisak – értékesítése, és könnyen lehet, hogy a mai napig már az egymilliót is megközelítette ez a szám.

Ezzel egyébként a Sony valószínűleg messze piacvezető, igaz, arról nincsenek nyilvános adatok, hogy a szintén a játékosokat célzó HTC Vive-ból vagy az Oculus Riftből mennyit értékesítettek eddig. Figyelembe véve azonban, hogy jóval drágábbak, mint a Sony eszköze, ráadásul a használatukhoz igencsak erős számítógépekre van szükség, lényegesen kevesebbet adhattak el belőlük, mint a japán rivális készülékéből. A SuperData Research becslése szerint egyébként Oculus Riftből 243 ezret, míg HTC Vive-ból 420 ezret vásárolhattak világszerte március elejéig.

virtuális valóság kiterjesztett valóság előrejelzés infokommunikáció technológiai fejlesztés
Kapcsolódó cikkek