Cégvilág

Már az is segít, ha a fogyasztó kiáll az igazáért

Elkészült az Európai Unió statisztikája a határon átnyúló online fogyasztóvédelmi vitarendezésről.

A hazai fogyasztók már közel hatszázszor kerestek meg belföldi és más uniós tagállamban lévő kereskedőket a Budapesti Békéltető Testület szükség szerinti segítségével, ha gondjuk volt valamilyen online megrendelt termékkel vagy szolgáltatással. (A Budapesti Békéltető Testület kizárólagos illetékességgel (pénzügyi, biztosítási jellegű ügyek kivételével) bír Magyarországon a határon átnyúló, internetes vásárlásból fakadó viták intézésében, és ezenkívül segíti a hazai és uniós fogyasztókat is, ha fogyasztóvédelmi jellegű kérdéseik vannak.)

Jellemző, hogy a magyar fogyasztóknak leginkább a Romániából történő online vásárlásokkal akadt gondjuk. Azonban ezekben az eljárásokban is az eMAG bukaresti székhelyű webáruház magatartásának köszönhetően a viták megoldódtak. A tapasztalatok igazolják, hogy a magyar fogyasztók megismerték és elkezdték használni az uniós békéltető honlapot. (Idén a hazai fogyasztóvédelem is kiemelten ügyel az online kereskedelemre.)

[caption id="" align="aligncenter" width="640"]Kép: Pixabay Kép: Pixabay[/caption]
 
Magyar cégekkel szemben pedig már több mint ezren nyújtottak be belföldről és külföldről online panaszt az Európai Bizottság által létrehozott internetes felületen, amelynek segítségével a vita akár a karosszékből rendezhető. Sokszor az ügyek már amiatt is megoldódnak, hogy a fogyasztó használja a honlapot, és nem hagyja annyiban a korábbi elutasító választ.


 
Az Európai Unióban eddig benyújtott összes online panasz közül leginkább ruházati cikkekkel és lábbelikkel (11 százalék), légitársaságokkal szemben (9 százalék), illetve információ-technológiai eszközökkel (8 százalék), azaz mobiltelefonokkal, tablet PC-kkel, laptopokkal és egyéb hasonló árucikkek miatt indultak meg az online vitarendezési eljárások. Szórakoztató jellegű elektronikai termékekkel (fényképezőgép, videokamera, DVD-lejátszó, televízió, stb.) a kérelmek több mint 5 százaléka függött össze, és ezzel közel egyezik a mobiltelefon-szolgáltatások (5 százaléjk) miatt benyújtott beadványok száma. 

online vásárlás webshopok fogyasztóvédelem
Kapcsolódó cikkek