Cégvilág

Már Zuckerberg sem örül annyira a tempónak

Kétmilliárd felett jár már a Facebook aktív felhasználóinak száma, az őket megcélzó hirdetésekből pedig 9,3 milliárd dollár bevételre tett szert a közösségi oldal üzemeltetője.

Már maga Mark Zuckerberg sem örül annyira a Facebook szédületes tempójú növekedésének, az alapító-vezérigazgató „kicsit lassabban” eresztené rá a profittermelő gépezetet a csevegőszolgáltatásokra, így a Messengerre és a nemrég 22 milliárd dollárért felvásárolt WhatsAppra. Mindkét szolgáltatásnak több mint egymilliárd fős felhasználói tábora van, s egyelőre inkább viszik, semmint hozzák a pénzt az anyacég számára. Az Instagramot a tervek szerint előbb lepik el a reklámok, 700 ezer felhasználójának nem kis „örömére”. A fényképmegosztó szolgáltatást nemrég a tőzsdére bevezetett Snaphez tartozó Snapchat versenytársának szánják.

Zuckerberg a második negyedév minden várakozást felülmúló eredményeinek ismertetésekor alaposan feltüzelte a befektetőket. Mint mondta, saját csevegőalkalmazásaikra olyan jövedelmező üzleti modellt húznak majd rá, amilyenről az ázsiai versenytársak csak álmodnak. Bár Sheryl Sandberg üzemeltetési vezérigazgató-helyettes próbálta lehűteni a lelkesedést azzal, hogy ezek még kísérleti fázisban vannak, a piachoz az üzenet csak később érkezett el, addigra 4,7 százalékot emelkedett a cég árfolyama.

A Facebook alapító-vezére szemet vetett a 70 milliárd dolláros tévés reklámpiacra is. Forrás: AFP

Zuckerberg később elismerte, hogy a Messenger körül még sok a teendő, és a következő évek meghatározó jövedelemforrásai továbbra is a videóhirdetések lesznek. Az innen jövő bevételeket egyrészt visszaforgatják a videószolgáltatás tökéletesítésére, másrészt ebből finanszírozzák a csevegőprogramokkal és a virtuális valósággal kapcsolatos fejlesztéseket. A Facebook a 70 milliárd dolláros amerikai tévés reklámpiacon is megvetné a lábát, ennek érdekében újabban tartalomgyártással is foglalkozik: tévéshow-kat és rövid sorozatokat finanszíroz. (Sajtóhírek szerint ezek augusztus közepétől lesznek láthatók.) A fejlesztések miatt a Facebook kiadásai harmadával, 4,9 milliárd dollárra nőttek, s egy év alatt 43 százalékkal, 20,7 ezerre növelték dolgozóik számát. A frissen felvettek közül háromezren a közösséget irritáló tartalmak kiszűrésével foglalkoznak.

A társaság arra is figyelmeztette befektetőit, hogy a legnagyobb bevételt termelő mobilhirdetések dinamikus felfutásának fizikai határai vannak, ugyanis a Facebook-ügyfelek hírfolyamába képtelenség több reklámot belesűríteni a „felhasználói élmény” zavarása nélkül. A közösségi portál aktív használói egyelőre tolerálják a hirdetéscunamit, táboruk a második negyedévben 2,01 milliárdra nőtt.

A Facebook bevételei eközben 9,3 milliárd dollárra ugrottak, ez 45 százalékos bővülés az egy évvel korábbi időszakhoz képest. A forgalom 87 százalékát a mobil eszközökön futó hirdetések adták (egy éve még 83 százalék volt az arányuk). Tekintélyes, 70 százalékos pluszt értek el az „adózott eredmény” soron, ezzel a profit 3,9 milliárd dollárra nőtt. Az egy részvényre eső eredmény (EPS) 78 centről 2,3 dollárra ugrott. A Facebook növekedési ütemét tekintve is kiemelkedik a technológiai vállalatok mezőnyéből, a hirdetési piacon is csak a Google állja vele a versenyt – írja a Bloomberg. A cég részvényeivel a 166 dolláros történelmi csúcs környékén kereskednek, az árfolyam január óta 44 százalékot szedett magára, s a vállalat piaci értéke mintegy 480 milliárd dollárra rúg.

 

internet reklámpiac technológia Facebook
Kapcsolódó cikkek