BUX 52,169.8
-0.34%
BUMIX 4,272.85
-0.82%
CETOP20 2,447.09
-1.80%
OTP 17,300
-2.20%
KPACK 8,500
+2.41%
0.00%
0.00%
0.00%
-4.59%
ZWACK 16,700
+1.21%
0.00%
ANY 1,555
+0.32%
RABA 1,350
-1.46%
-0.20%
-0.59%
-0.59%
-0.80%
-0.90%
-2.91%
+0.48%
-3.45%
+1.38%
OTT1 149.2
0.00%
-1.29%
MOL 2,684
+1.21%
+1.16%
ALTEO 2,270
-2.16%
+2.61%
-0.40%
EHEP 1,695
+3.04%
+1.27%
-0.60%
MKB 1,972
0.00%
-1.67%
-0.71%
0.00%
0.00%
SunDell 39,600
0.00%
+1.89%
0.00%
-4.91%
-2.07%
-1.24%
NUTEX 15.08
-2.46%
GOPD 12,000
-6.25%
OXOTH 4,574
+0.04%
-1.85%
NAP 1,160
-34.83%
0.00%
-4.76%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Komplex jövőképet kínálnak az új Leaffel a környezettudatos autósoknak

A nagyobb hatótávolságú Leaf okosabb, és hálózatba kapcsolva mobil áramtároló egységként is használható a hétköznapokban.

A laposan megújult a Nissan Leaf, amelynek a gyári adatok szerint már nagyobb, 387 kilométeres a hatótávolsága. Az autó 110 kW-os (150 lóerő) teljesítményű, és 320 Nm-es a nyomatéka. A kibővített európai CHAdeMO gyorstöltőhálózat miatt már hosszabb utakra is bátrabban el lehet indulni a Leaffel. A hálózatot egyébként folyamatosan fejlesztik, az ígéretek szerint 2019-ben már ötezernél több gyorstöltő lesz a kontinensen.

Családi autónak is alkalmas a 387 kilométeres hatótávolságú Leaf
Forrás: Autó-Motor

A családi autónak is alkalmas modell biztonságos vezetéstámogató megoldásai közül kiemelkedik a ProPilot-rendszer, ez a kormányt, a féket és a gázpedált használva segíti a sofőrt a sávtartásban. A forgalmidugó-asszisztenssel torlódás esetén magától megáll és újraindul a Leaf. A tervek szerint két év múlva a rendszer kezelni tudja majd a többsávos közlekedési helyzeteket is. A csomagba tartozik a teljes mértékben önálló parkolást biztosító ProPilot Park-rendszer.

A második generációs Leaf forgalmazását egyébként azzal az új 2.Zero limitált kiadással indítják majd, amelyet teljesen felszerelnek a ProPilot technológiájával. Itthon 11,465 millió forint a modell listaára, és 2018 elejétől szállítják majd.

Lényeges újítás az e-Pedal technológia: egy pedállal elindítható, gyorsítható, lassítható és leállítható az autó. Természetesen van hagyományos fékpedál is az e-Pedalnak hívott gázpedál mellett, de utóbbi teljes felengedésekor automatikusan működésbe lépnek a hidraulikus és mechanikus fékek. Ekkor az akkumulátor töltésére használja fel a kocsi a visszanyert energiát. A megoldás meredek lejtőn is meg tudja állítani az autót, és amint erősebben kezd lassulni, automatikusan felkapcsolódnak a féklámpák. Az eddigi tapasztalatok szerint az e-Pedallal 90 százalékban nincs szükség a fékpedál használatára.

A Leaf ugyanakkor jóval több egy elektromos autónál, egyben egy mobil tápegység is egyedi, kétirányú töltéssel. Az autó a felvett energiát nemcsak hajtásra tudja leadni, hanem például áramforrásként is működhet – derült ki a Nissan Futures 3.0 rendezvényen, amelyet Norvégia fővárosában, Oslóban tartottak. A nyugat-európai piacokon megjelenő xStorage nevű házi energiatároló egység például napelemekből közvetlenül feltölthető nappal, majd éjjel ebből – gyakorlatilag ingyen – tölthető egy elektromos au­­tó az áramhálózattól függetlenül. Emellett a ház elektromos ellátása is biztosítható belőle, akár úgy is, hogy az autóval hazavitt árammal töltik fel. Hosszabb távon, amikor már tömegesen csatlakoznak ilyen tárolók a hálózathoz, ez a megoldás arra is alkalmas lehet, hogy az elektromos hálózatban segítse bizonyos napszakokban a megugró fogyasztás kielégítését, máskor pedig a többlettermelés felhasználásával töltődjenek. Utóbbira akkor lehet majd szükség, ha lényegesen nagyobb lesz a napenergia-termelés.

Eddig már több mint ezer darab xStorage kelt el Európában. Jövő márciusig további ötezer, a 2020-as pénzügyi év végéig pedig 100 ezer egység értékesítése a cél. Az amszterdami Ajax-aréna energiaellátásában is használják az xStorage-rendszert.

A legnépszerűbb elektromos autó

Az első Leafből 2010-es megjelenése óta és a Nissan elektromos hajtású kishaszonjárművéből, az e-NV200-ból összesen több mint 300 ezer darabot adtak el világszerte. Az eladott autók összesen 2,4 milliárd kilométert tettek meg, és 600 millió tonnával mérsékelték a szén-dioxid-kibocsátást. A légkörből 40 millió fa tud ennyit felhasználni.

 

Új akkumulátor az e-NV200-hoz

Az európai módszer (NEDC) szerint mérve akár 280 kilométer megtételére is képes a 100 százalékban elektromos e-NV200 kishaszonjármű az új 40 kWh-s akkumulátorral. Ez 60 százalékkal, azaz 100 kilométerrel nagyobb hatótávolságot jelent. Mindezt úgy érték el, hogy az akkumulátor mérete és súlya is változatlan maradt. | VG

 

Kapcsolódó cikkek