Cégvilág

Meglódult az elektromos autók iránti kereslet

Jót tett az elektromos autók piacának az állami támogatás, melynek összege közelít a 800 millió forinthoz, a pályázati folyamat azonban az uniós direktíváknak való megfelelés miatt bonyolult és lassú.

A tisztán elektromos meghajtású autók állami támogatásának tavaly október végi bevezetése óta 437 támogatói okiratot adtak ki, a támogatások összege 775 millió forint – tájékoztatta a Világgazdaságot az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. A jelentkezők mintegy 60 százaléka gazdasági társaság, 30-35 százalék magánszemély, a fennmaradó 5-10 százalékot pedig egyéni vállalkozók, civil szervezetek, helyi önkormányzatok és költségvetési szervek teszik ki. Kimagasló a kereslet a Nissan elektromos járművei iránt (48 százalék), de népszerű márka e téren a BMW (15), a Volkswagen (10) és a Hyundai (10) is – közölte a társaság.

Forrás: MTI – Faludi Imre

Idén október végéig a Nissan csaknem négyezer autót értékesített, ezek közül 241 volt a tisztán elektromos meghajtású – mondta lapunknak Horváth Gergő, a Nissan Sales CEE Kft. PR- és marketingvezetője. Kiemelte, hogy míg tavaly 93 elektromos Nissan Leaf talált gazdára, addig az idei első tíz hónapban már 186. Emellett az e-NV200 furgon- és kombiváltozata, illetve a hétszemélyes e-NV200 Evalia iránt is megnőtt az érdeklődés, ezekből 55-öt értékesítettek idén októberig. A 241 darabos idei értékesítési mutató a Nissan dominanciájáról árulkodik, hiszen a különböző márkákból ez idő alatt 576 elektromos járművet adtak el hazánkban.

Az érdeklődők köre sokkal szélesebb, mint korábban. Az állami támogatás előtt főleg céges megkeresések voltak, a konstrukció indulása óta viszont a vállalkozások mellett megugrott a magánszemélyek aktivitása is. Van azonban egy kritikus pont: az autónkénti 1,5 millió forintos állami támogatást egy ideig – akár két-három hónapig – a kereskedőnek kell megelőlegeznie, ami jelentős teher. Folyamatos az egyeztetés az állami szereplők és a cégek között: akár erre is születhet valamilyen kedvezőbb megoldás.

Eddig körülbelül kilencven BMW i3 BEV-et értékesítettek az elektromos autók számára kiírt állami támogatás bevonásával – mondta lapunknak Mala Ferenc, a BMW Group Magyarország BMW i márkavezetője. Idén január és október között 2158 BMW-t adtak el Magyarországon, amelyek közül százhárom volt a BMW i3, tizenkettő a BMW i8, illetve kilencvenhárom a BMW iPerformance modell, vagyis 10 százalék körüli az elektromos és plug-in hibrid modellek aránya. Ez nemzetközi viszonylatban is erősnek számít. Az ügyfelek mintegy 90 százaléka veszi igénybe az állami támogatást. Mala Ferenc szerint a pályázati folyamat az uniós direktíváknak való megfelelés miatt bonyolult és lassú, ami az ügyfélnek, a kereskedőnek és az importőrnek is jelentős adminisztratív feladat.

A terhek enyhülni fognak, ha az értékesítők megszerzik a napi rutint – mutatott rá Vihari Balázs, a Renault Hungária kommunikációs vezetője. Náluk a teljes körű forgalmazás idén szeptemberben kezdődött a Renault ZOE modellel. A későbbi indulás oka, hogy szerették volna száz százalékig felkészíteni márkakereskedői hálózatukat az elektromos autókra, ideértve a szerszámozottságot, a képzéseket, a töltőket. Az európai piacon a Renault modelleket egy sajátos konstrukcióban értékesítik: a vevők csak az autót vásárolják meg, az akkumulátorért pedig – a Renault bankon keresztül – havi díjat fizetnek.

Magyarországon nem ezt a modellt követik, de szembesültek vele, hogy egyre szaporodnak azok az ügyfélmegkeresések, amelyek külföldről, használtan behozott és blokkolt elektromos autókkal kapcsolatosak. A bérleti konstrukcióban eladott járművek akkumulátora a finanszírozó tulajdonát képezi, és jogilag problémás lehet, ha ezt valaki eladja anélkül, hogy a bankot értesítené róla. Épp ezért azt javasolják, hogy vásárlás előtt tisztázzák az eladóval az autó és az akkumulátor állapotát.

e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. elektromos autó Renault BMW
Kapcsolódó cikkek