Cégvilág

Egyelőre nincs pénz az aluljárók felújítására

Miközben már egy ideje folyik az M3-as északi szakaszának rekonstrukciója, az állomásokhoz kapcsolódó aluljárókat nem újítják fel, mert erre egye­lőre nincs forrás, de a tervek februárban elkészülnek.

Egyelőre nem újítják fel az M3-as metró vonalán található aluljárókat, pedig ahogyan a földalatti, úgy az azzal egy időben épített terek is megértek a rekonstrukcióra. Ennek kapcsán a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. azt közölte a Világgazdaság érdeklődésére, hogy a felújítandó állomásokhoz kapcsolódó, fővárosi önkormányzati tulajdonban lévő gyalogos aluljárók (köztük a Nyugati tér, az Újpest-központ és az Árpád híd metróállomásnál található aluljáró) teljes körű felújítására a BKK kivitelezési terveket készíttetett fővárosi megbízásból, a végleges tervek február végére készülnek el. A szükséges engedélyek megvannak, a kivitelezésre azonban nem áll rendelkezésre forrás. Az érintett aluljárók felújításának összes becsült költsége körülbelül nettó 11 milliárd forint – közölte a BKK.

A vonal teljes felújítása 137,5 milliárd forintba kerül
Fotó: Kallus György

Az aluljárók és a hozzájuk kapcsolódó utascsarnokok közötti határvonalat a metró üzemszüneti lezárását szolgáló kapuk – a legtöbb esetben üvegajtók – képezik. Ez a vonal egyben az eltérő üzemeltetők közötti határ is. (Az üvegajtókat a felújítás során rácsos redőny­szerkezetek, úgynevezett passzázskapuk váltják majd fel.) A metróvonal felújítása minden állomás esetében a metró üzemi területére, azaz az üvegajtók mögötti területre terjed ki – tette hozzá a közlekedési központ.

A tervezetthez képest több hónapos csúszás után tavaly november elején kezdődött el a főváros egyik legjelentősebb közlekedési beruházása, a napi mintegy ötszázezer utast szállító M3-as metróvonal rekonstrukciója. A vonal teljes felújítására eredetileg 125 milliárd forintot szántak, de később ezt – egy villamospálya-beruházásról lemondva – megfejelték további 12,5 milliárddal, így most Brüsszel előtt 137,5 milliárd forintos támogatási igény szerepel. Ehhez képest tehát az aluljárók becsült költsége a projekt töredéke.

Fotó: Kallus György

A vonalat a rekonstrukció szempontjából három szakaszra tagolták, és ezekre külön-külön pályázatot írtak ki. Az első tenderre – a főváros állítása szerint – irreálisan magas összegű ajánlatok érkeztek, ezért lefújták a pályázatot. A második tender sem volt sokkal sikeresebb, a középső és a déli szakaszra vártnál magasabb ajánlatok érkeztek. És bár ezek a legrégebbi vonalrészek, úgy döntött a főváros, illetve a BKV, hogy először a metróvonal északi szakaszát, az Újpest-központ és a Lehel tér közötti részt – várhatóan egy évre – zárják le, és csak ott kezdték el a munkálatokat.

 

A Strabag Építőipari Zrt. a vállalkozó, a szerződés nettó értéke 24,1 milliárd forint, valamennyi munka végső átadási határideje pedig 2018. december 31. Ezzel párhuzamosan az alagútban is folynak a munkák, ezek nyertes kivitelezője a Swietelsky Vasúttechnikai Kft., a szerződés nettó értéke 47,8 milliárd forint, a 17,1 kilométeres vonalon valamennyi munkát 2020. augusztus 24-ig kell átadni.

A főváros azt tervezi, hogy miután befejezik az északi szakaszon a munkákat, folytatják a másik két szakaszon. Az ezek rekonstrukciójára vonatkozó újabb – tehát harmadik – pályázat azonban még nem jelent meg. Tarlós István főpolgármester egy tegnapi sajtótájékoztatón elmondta: a déli és középső szakasz állomásainak felújítására folyamatban van a közbeszerzési eljárás, a részvételi felhívás januárban jelenhet meg, szerződéskötés pedig 2018 júniusában várható.

Metro metrófelújítás aluljáró
Kapcsolódó cikkek