Cégvilág

Zajlik az energiaipar új forradalma

Már támogatások nélkül is megéri napelemet telepíteni, a közműcégek szerepe visszaszorul, az okos otthonoké előretör, az áramtárolás fő eszközeinek az elektromos autók ígérkeznek – mindez az energiaiparban folyó forradalom néhány következménye – hangzott el a Deloitte sajtóbeszélgetésén.

Olyan, újabb forradalom zajlik a világ energiaiparában, amelynek egyik hajtóereje a decentralizált energiatermelés, a másik a digitalizáció. Utóbbi következtében az energia piacán új iparágak szereplői is megjelennek – mutatott rá egy sajtóbeszélgetésen Mező Csaba, a Deloitte Üzletviteli és Vezetési Tanácsadó Zrt. energetikai területének vezetője.

A decentralizáció egyik meghatározója napelemek árának zuhanása, ami globális telepítési, és tárolókapacitás-létesítési boomot hozott. A napelemek munkára fogása 2008 óta Magyarországon is minden évben megduplázódott, és a növekedés folytatása várható.

A napelemek munkára fogása 2008 óta Magyarországon is minden évben megduplázódott, és a növekedés folytatása várható
Fotó: Mészáros János

A Deloitte modellezése szerint egy átlagos, évi 3,1 kilowattóra beépített kapacitással rendelkező hazai háztartás számára a 20 évre tervezett napelemek 12-13 év alatt támogatás nélkül is megtérülnek, az ehhez szükséges időt pedig az uniós támogatások még csökkentik is.

Ennek azért van forradalmasító hatása, mert a felhasználók egyre kevésbé használják a közműhálózatokat, ezzel új típusú kapcsolatuk alakul ki a szolgáltatókkal és a közműcégekkel. A fogyasztó továbbra is használhatja a hálózatot áramtárolásra, és kitarthat az áramtermelése- és vételezése szaldó elszámolása mellett, de teljesen függetlenedhet is tőle, bár ez inkább elvi lehetőség.

Önállósodásának egyik eszköze a saját tárolás, amiben leginkább az elektromos autójára támaszkodhat. A Deloitte szerint Magyarországon 2025-re 56 ezer villany- és plug-in hibridautó lesz forgalomban. Gyors terjedésüket a magas áruk még fékezi, de vannak olyan fogyasztási modellek, amelyek mellett megéri a beszerzésük. Ezen igény kielégítése azonban az áramszolgáltatóktól a mostanitól jelentősen eltérő, sokkal inkább ügyfélközpontú munkát vár el. Az elsődleges már nem az áram eladása, hanem az olyan adatok elemzése lesz, amelyből kiderül, hogy ki, hol, mikor és milyen műszaki paraméterek mellett kíván e-autót tölteni.

A hagyományos áramkereskedőknek ezért nem a telekom cégek lesznek a riválisai, ahogyan azt néhány éve gondolni lehetett, hanem az adatelemzéssel, ügyfélprofilozással foglalkozó vállalkozások. Ahogyan már megjelent az autó nélküli taxiszolgáltatás (Über), az ingatlan nélküli szálláshely-szervezés (airbnb), úgy több helyen formálódik az áramszolgáltatás nélküli árameladás is.

Visszaszorul a közműcégek szerepe, előtérbe kerülnek az okos otthonok, amely szemléletben a lakás, a családi ház egy-egy energiaszigetként értelmezendő.

Részletek a csütörtöki Világgazdaságban.

forradalom Deloitte napelem energiapiac
Kapcsolódó cikkek