Értékben 8,2 százalékkal nőtt a magyarországi kiskereskedelem forgalma 2017 utolsó negyedéve során az előző év azonos időszakához képest a Nielsen által mért élelmiszer- és vegyiárupiacon. Ez majdnem az európai átlag kétszerese – állapítja meg a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.
VG
2018.03.05, 10:19
Megosztom a cikket
A magyar kiskereskedelem értékben számított – 2017. utolsó negyedévi – 8,2 százalékos növekedéséhez képest a vizsgált időszakban az európai átlag 4,4 százalékon állt.
A magyar eredmény az európai rangsor második helyét jelenti, ennél dinamikusabban mindössze Törökország bővült, állapítja meg a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.
A mennyiségi eladás 3,6 százalékkal nőtt az előző év utolsó negyedévéhez képest a magyar kiskereskedelemben, míg Európában átlagosan ennek mértéke 1,8 százalék volt. A hazai élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok piacán átlagosan 4,7 százalékos volt az árszínvonal-növekedés hatása negyedéves összehasonlításban. Európában az átlagos egységárak 2,6 százalékkal emelkedtek.
A hazai élelmiszerpiac összességében értékben 8,7 százalékkal növekedett, míg a vegyi áruk piaca 7,6 százalékkal. Az elmúlt két év során mindkét piacon rekordnak számít ez a bővülési ütem.
Fotó: Lang Róbert
Az erős utolsó negyedév összességében 5,9 százalékos éves növekedést hozott a napi fogyasztási termékek magyarországi piacán 2017-ben, ami több mint a kétszerese a tavalyi teljes éves bővülésnek (+2,8 százalék). Elsősorban az élelmiszerek piaca „gyorsított”, a 2016-os 2,3 százalék után 2017-ben 6,2 százalékkal növekedett. A vegyi áruk piaca 4,6 százalékkal nőtt. Európában hasonló a trend, a 2016-os teljes évi 1,6 százalék után 2017-ben 3,1 százalékkal növekedett a Nielsen által mért élelmiszerek és vegyi áruk európai piaca.
„Természetesen vannak jól beazonosítható trendek, de a növekedés általános” – mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője.
Minden megakategória és csatorna növelte az értékbeli eladását, ami a fogyasztás általános és stabil bővülésének a jele. A kedvező külső és belső gazdasági környezet és a várhatóan tartósan három százalék alatt maradó infláció hasonló pályán tarthatja a hazai kiskereskedelmet.
Értékbeli változás
Árszínvonal változás
Mennyiségi változás
Európai átlag
4,4
2,6
1,8
Svájc
1,6
0,2
1,4
Finnország
1,74
3,19
-1,45
Belgium
1,8
2,1
-0,3
Svédország
2
3
-1
Dánia
2,2
2,8
-0,6
Írország
2,2
0,6
1,6
Ausztria
2,49
2,33
0,16
Norvégia
2,5
-0,22
2,72
Franciaország
2,77
1,36
1,41
Hollandia
2,93
3,19
-0,26
Olaszország
3,07
1,34
1,73
Németország
3,72
3,2
0,51
Egyesült Királyság
3,98
1,18
2,79
Spanyolország
5,3
2,1
3,2
Lengyelország
6
1,98
4,02
Csehország
6,11
5,45
0,67
Görögország
6,4
0,6
5,8
Portugália
6,68
3,82
2,86
Szlovákia
7,53
3,47
4,06
Magyarország
8,2
4,65
3,55
Törökország
16,79
12,28
4,51
Kontinensünk mind a huszonegy vizsgált országának kiskereskedelme növekedett. A legnagyobb arányú növekedést hasonlóan az előző két negyedévi adatokhoz, ismét Törökországban mérték (+16,8 százalék). Majd következik Magyarország (+8,2 százalék), Szlovákia (+7,5 százalék), Portugália (+6,7 százalék), Görögország (+6,4 százalék). A sereghajtó Svájc (+1,6 százalék), őt előzi Finnország (+1,7 százalék), Belgium (+1,8 százalék), Svédország (+2,0 százalék) és Dánia (+2,2 százalék).
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.