Cégvilág

Dobogón a magyar kiskereskedelem Európában

Értékben 8,2 százalékkal nőtt a magyarországi kiskereskedelem forgalma 2017 utolsó negyedéve során az előző év azonos időszakához képest a Nielsen által mért élelmiszer- és vegyiárupiacon. Ez majdnem az európai átlag kétszerese – állapítja meg a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.

A magyar kiskereskedelem értékben számított – 2017. utolsó negyedévi – 8,2 százalékos növekedéséhez képest a vizsgált időszakban az európai átlag 4,4 százalékon állt.

A magyar eredmény az európai rangsor második helyét jelenti, ennél dinamikusabban mindössze Törökország bővült, állapítja meg a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.

A mennyiségi eladás 3,6 százalékkal nőtt az előző év utolsó negyedévéhez képest a magyar kiskereskedelemben, míg Európában átlagosan ennek mértéke 1,8 százalék volt. A hazai élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok piacán átlagosan 4,7 százalékos volt az árszínvonal-növekedés hatása negyedéves összehasonlításban. Európában az átlagos egységárak 2,6 százalékkal emelkedtek.

Januárban is nőtt a boltok forgalma

A kiskereskedelmi üzletek forgalma 7,5 százalékkal emelkedett januárban az előző év azonos időszakához képest – jelentette hétfőn a KSH.

A hazai élelmiszerpiac összességében értékben 8,7 százalékkal növekedett, míg a vegyi áruk piaca 7,6 százalékkal. Az elmúlt két év során mindkét piacon rekordnak számít ez a bővülési ütem.

Fotó: Lang Róbert

Az erős utolsó negyedév összességében 5,9 százalékos éves növekedést hozott a napi fogyasztási termékek magyarországi piacán 2017-ben, ami több mint a kétszerese a tavalyi teljes éves bővülésnek (+2,8 százalék). Elsősorban az élelmiszerek piaca „gyorsított”, a 2016-os 2,3 százalék után 2017-ben 6,2 százalékkal növekedett. A vegyi áruk piaca 4,6 százalékkal nőtt. Európában hasonló a trend, a 2016-os teljes évi 1,6 százalék után 2017-ben 3,1 százalékkal növekedett a Nielsen által mért élelmiszerek és vegyi áruk európai piaca.

„Természetesen vannak jól beazonosítható trendek, de a növekedés általános” – mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője.

Minden megakategória és csatorna növelte az értékbeli eladását, ami a fogyasztás általános és stabil bővülésének a jele. A kedvező külső és belső gazdasági környezet és a várhatóan tartósan három százalék alatt maradó hasonló pályán tarthatja a hazai kiskereskedelmet.

Értékbeli változás

Árszínvonal változás

Mennyiségi változás

Európai átlag

4,4

2,6

1,8

Svájc

1,6

0,2

1,4

Finnország

1,74

3,19

-1,45

Belgium

1,8

2,1

-0,3

Svédország

2

3

-1

Dánia

2,2

2,8

-0,6

Írország

2,2

0,6

1,6

Ausztria

2,49

2,33

0,16

Norvégia

2,5

-0,22

2,72

Franciaország

2,77

1,36

1,41

Hollandia

2,93

3,19

-0,26

Olaszország

3,07

1,34

1,73

Németország

3,72

3,2

0,51

Egyesült Királyság

3,98

1,18

2,79

Spanyolország

5,3

2,1

3,2

Lengyelország

6

1,98

4,02

Csehország

6,11

5,45

0,67

Görögország

6,4

0,6

5,8

Portugália

6,68

3,82

2,86

Szlovákia

7,53

3,47

4,06

Magyarország

8,2

4,65

3,55

Törökország

16,79

12,28

4,51

Kontinensünk mind a huszonegy vizsgált országának kiskereskedelme növekedett. A legnagyobb arányú növekedést hasonlóan az előző két negyedévi adatokhoz, ismét Törökországban mérték (+16,8 százalék). Majd következik Magyarország (+8,2 százalék), Szlovákia (+7,5 százalék), Portugália (+6,7 százalék), Görögország (+6,4 százalék). A sereghajtó Svájc (+1,6 százalék), őt előzi Finnország (+1,7 százalék), Belgium (+1,8 százalék), Svédország (+2,0 százalék) és Dánia (+2,2 százalék).

magyar kiskereskedelem európai kiskereskedelem AC Nielsen élelmiszer- és vegyiárupiac
Kapcsolódó cikkek