Durva nyomulásba kezdett az amerikai élelmiszeriparban az Amazon, miután az általa felvásárolt Whole Foods tegnap bejelentette hűségprogramját. Az elektronikus kereskedelemben érdekelt gigavállalat még 2017-ben 13,7 milliárd dollárt (mintegy 3500 milliárd forint) fizetett azért, hogy a Whole Foodson keresztül betegye a lábát az Amerikai Egyesült Államok élelmiszer-kiskereskedelmi piacára.
A versenytársak rögtön azzal számoltak, hogy a tranzakció további élesedést hoz majd a már eleve is brutális élelmiszeripari árversenyben, mert az Amazon az online kiskereskedelemben mutatott agresszív térhódítását folytathatja a számára új ágazatban is. Az Amazon ugyanis már eddig is bebizonyította, hogy
nem riad vissza attól, hogy a piaci részesedés szélesítése érdekében alacsonyabb árakat vezessen be, ezzel önként lemondva a profitja egy részéről.
Ez a várakozás igazolódott be tegnap, amikor a Whole Foods több száz termékre vonatkozó 10 százalékos akciót hirdetett meg az Amazon Prime előfizetői között. Ezenkívül bizonyos feltételek mellett a házhoz szállítás is ingyenes lesz ennél az ügyfélkörnél. A hűségprogram Floridában indul el, de nyárra országosan is kiterjesztenék.
z Amazon új stratégiája a szakértők szerint erős turbulenciát okoz majd a 800 milliárd dollárra taksált amerikai élelmiszeriparban.
A lépés főképp a szektort eddig uraló két óriásnak, a Wal-Martnak és a Krogernek fájhat, de az amerikai üzleteiket is fejlesztő német diszkontláncok – mint az Aldi és a Lidl – sem örülhetnek a Jeff Bezos Amazon-főnök által diktált terjeszkedésnek. A most bejelentett akciók mintegy 8 millió ügyfelet érintenek.
A Whole Foods 463 üzlettel rendelkezik az Egyesült Államokban, ez körülbelül 1 százalékos piaci részesedést hoz számára a kiskereskedelmi szektorban. Innen nézve nincs miért izgulniuk a nagyoknak, csakhogy az Amazon felvásárlása óta a Whole Foods növekedési pályára állt.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja