Cégvilág

Újabb modellek kecskeméti gyártásán is elgondolkodtak a Mercedes-Benznél

Az újonnan bevezetett A-osztályra fókuszálunk, de fel vagyunk készülve arra, hogy a jövőben a kompaktautó-család további modelljeit is Kecskeméten gyártsuk – mondta a Világgazdaságnak Christian Wolff, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Kiemelte, hogy a 2019-re felépülő új gyár már hátsókerék-meghajtású modellek előállítására is alkalmas lesz.

Hány gépkocsit gyártott tavaly Magyarországon a Mercedes-Benz? Megdőlt a kecskeméti termelés által generált éves forgalmi csúcs?

Ahogy eddig minden évben, úgy tavaly is rekordot döntöttünk: a kecskeméti gyár a 190 ezret meghaladó számú gépkocsit gyártott, a termelés 4,1 százalékkal haladta meg a 2016. évit. A vállalat több mint 3,5 milliárd eurós nettó árbevételt ért el, ami 4,4 százalékos növekedés.

Évről évre bebizonyosodik, hogy jó döntés volt Magyarországon befektetni,

és Kecskemétet választani kompakt autóink egyik gyártóhelyszíneként.

Melyek voltak az elmúlt évben az értékesítés fő lábai?

A hazai értékesítés a Mercedes-Benz Hungária Kft.-n keresztül zajlik. A 2016-os eredményeket nagymértékben túlszárnyalva, a DataHouse hivatalos adatai szerint, 2017-ben is a Mercedes-Benz értékesítette a legtöbb prémium-személygépjárművet Magyarországon.

Tavaly itthon összesen 3223 darab Mercedes-Benz személyautót vásároltak, ez a 2016-os darabszámot 25 százalékkal haladta meg.

A kishaszonjárművek értékesítése 82 százalékos, míg a trucküzletág 72 százalékos növekedést ért el az előző évhez képest, előbbi 1462, utóbbi 1090 darabos mennyiség.

Milyen változást hozott a termelésben az új karosszériaüzem?

Az 580 millió euróból felépített, 99 ezer négyzetméteres csarnok megtervezésénél fontos szempont volt, hogy minél több természetes fény jusson az épületbe, így a személyzet számára kellemesebb legyen a munkakörnyezet. Az új üzemben az ipar 4.0 szellemében több csúcstechnológiás megoldást is bevezettünk, például az innovatív anyagellátási koncepciót vagy az emberek és gyártórobotok közötti interaktív kommunikációt.

Az új modell gyártásába kipróbált kollégákkal kezd a Mercedes
Fotó: VG / Kallus György

A teljes beruházás keretében a már meglévő gyárban is fejlesztéseket hajtottak végre. Így például a felületkezeléshez új robotokat telepítettek. A bővítéseknek köszönhetően a kompakt autók új generációját még rugalmasabban és hatékonyabban tudjuk gyártani. Ezzel egyidejűleg tovább erősödött a telephely szerepe a Mercedes-Benz Cars globális termelési hálózatán belül.

Milyen átalakítást és bővítést igényelt a kompakt autók generációváltása, hogy a Mercedes CLA-k mellett idén már az A-osztály modelljei is készülhessenek Kecskeméten?

Ez az első A-osztály, amely Kecskeméten gördül le a gyártószalagról, és a B-osztály gyártását váltja fel. Az új karosszériaüzem megépítésén túl az összeszerelő és felületkezelő üzemben is felkészítettük a gyártósort az új A-osztály érkezésére. A présüzemben ennek megfelelően új présszerszámokat állítottunk üzembe. Magában a gyárban tényleg számos átalakítást hozott a generációváltás, amelyeket a gyártás több területén is ki tudunk használni. A precízen, az egyedi járműre szabott komponensekkel az önvezető szállítórendszerek (FTS) a logisztikai és árubeérkezési területről a szerelőszalaghoz szállítják az új A-osztályhoz szükséges elemeket. Ez az árukosárrendszer nemcsak a munkatársak által megteendő utakat rövidíti le, hanem a gyors és egyszerű ellenőrzési rendszernek köszönhetően a minőségbiztosítás területén is nagyon hatékony.

Mekkora a jelentősége a magyar kkv-szektor beszállítói szerepének a Mercedes-Benz életében?

A kecskeméti gyár amellett, hogy Magyarország és a térség egyik legnagyobb foglalkoztatója, több mint 30 hazai beszállítónak ad lehetőséget az üzleti együttműködésre. Közülük mindegyik megfelel a márka által elvárt, magas minőségi követelményeknek. A szolgáltatások és nem gyártási anyagok terén a 2017. évi teljes megbízásállomány több mint 50 százalékát Magyarországon bejegyzett és adózó cégek adták. Ezek a beszállítók szintén adót fizetnek az államnak és az önkormányzatnak, illetve maguk is fontos munkáltatókká válnak a velünk való együttműködés révén.

A gyár vezetése kulcsfontosságú kérdésnek tekinti a magyar üzleti partnerek körének folyamatos bővítését.

A második Mercedes-Benz gyár bizonyosan hozzá fog járulni a beszállítók számának növekedéséhez a régióban.

Hogy állnak az új gyár előkészületei? Milyen ütemben halad az engedélyek beszerzése és a tervek előkészítése?

A tavalyi évben megkezdődtek az előkészítő és tereprendezési munkálatok. Az engedélyek beszerzése és a munkálatok előkészítése terv szerint halad:

a kecskeméti telephely új gyárát egymilliárd eurós beruházás keretében előreláthatóan 2019. év végére fogjuk megépíteni, a termelés indulása pedig az évtized végére várható.

Rövidesen hivatalosan is lerakjuk az alapkövet.

Elképzelhető, hogy újabb modellel bővüljön belátható időn belül a kecskeméti gyártás?

Meglévő gyárunkban az újonnan bevezetett A-osztály gyártására fókuszálunk, a gyár azonban fel van készülve arra, hogy a jövőben a kompaktautó-család további modelljeit is gyártsa. Az új gyár már hátsókerék-meghajtású modellek előállítására is alkalmas lesz.

A teljes interjút a Világgazdaság keddi számában olvashatja

Christian Wolff Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. autóipar Mercedes Mercedes-Benz interjú
Kapcsolódó cikkek