Nyomás alatt a Daimler árfolyama
A három német autógyártó közül a Daimler van a legnagyobb nyomás alatt jelenleg a dízelmotorok szoftverbotránya miatt. A német kormány 3,75 milliárd eurós bírságot helyezett kilátásba annak kapcsán, hogy az 1,6 literes dízelmotor kibocsátást egy szoftverrel manipulálhatta a gyártó. Ezt az erőforrást nem csak személyautókba, hanem kishaszonjárművekbe is beszerelte a Daimler. A német szövetségi közúti közlekedési hatóság (KBA) gyanúja szerint 750 ezer Mercedes-Benzbe kerülhetett olyan berendezés, amely nem az előírások szerint működik. Még májusban 6300 Vito kisbuszt hívtak vissza emiatt, de a C-osztálynál is felmerült, hogy főleg hideg időjárási körülmények között jóval több nitrogén-oxidot bocsát ki a jármű. A Daimler együttműködik a hatóságokkal és önként módosítja az érintett modellek szoftvereit.
„Az 1,6 literes dízelmotor alapját a francia Renault-tól vehették, amely egyébként több más márkába is beszereli az érintett motort. Így az ügy nem biztos, hogy megáll a Mercedes-Benznél és máshol is felmerülhetnek problémák.
A Daimler árfolyama az elmúlt időszakban elindult vizsgálatok miatt került nyomás alá, január vége óta csaknem húsz százalékkal zuhant a kurzus
– mondta a Világgazdaságnak Nagy Bertalan a Concorde privátbanki üzletfejlesztési igazgatója. „Amennyiben elülnek a vizsgálat keltette viharok és megnyugodnak a kedélyek, akkor a jelenlegi nyomott szintekről visszapattanhat a kurzus. Egy negatív bírósági döntés hozhat még árfolyamcsökkenést, de amikor lezárult az ügy, akkor az elemzők újra vételi ajánlásokat fogalmazhatnak meg a részvényre vonatkozóan. Az esetleges bírságra kell céltartalékot képezniük, így a jövő évi modellek ezzel már számolni fognak, egy pozitív változás könnyen okozhat emelkedést az árfolyamban” – tette hozzá Nagy Bertalan.

Fotó: AFP
Szerinte ezt a forgatókönyvet az is alátámasztja, hogy a Volkswagenhez képest a Daimlert már jóval felkészültebben érte a dízelbotrány. A márka első teljesen elektromosnak tervezett modelljét jövőre kezdhetik gyártani, de a B-osztályból már jelenleg is létezik villanyhajtású verzió. Emellett szinte minden modellből van hibrid hajtásláncú változata a német márkának, így már éppen az új trendnek megfelelően alakítják át kínálatukat. Fontos szempont az is, hogy a Volkswagennél a dízelbotrány, némileg meglepő módon, de nem hozott drámai visszaesését az eladásokban, csak a dízelhajtás szorult érezhetően hátrébb a benzinessel szemben.
A Daimlerhez hasonlóan a Volkswagentől is 25 százalék körüli árfolyam-emelkedést várnak átlagosan a Reuters elemzői.
Itt döntően a növekvő értékesítési számokat és az elektromos autózásra való gyors átállást értékelik az elemzők.
Közben a szén-dioxid-kibocsátási kvótákra is figyelniük kell az autógyártóknak. Ezzel és a magas kereslettel függ össze, hogy az amúgy is 3-4 hónapos, nem ritkán fél éves várakozási idők a Porschénél például hosszabbak
– hívta fel a figyelmet a privátbanki üzletfejlesztési igazgató.
A Volkswagen szerint egyébként akár 250 ezer autó gyártása és leszállítása is átcsúszhat a második félévre. A késéseket a gyártó az új, kötelező érvényű laboratóriumi kibocsátási és fogyasztási tesztekkel indokolja.

A harmadik nagy német autógyártó, a BMW közben már az autókra tervezett importvám emelkedésére készül. „Jelenleg 2,5 százalék az európai autók vámja az Egyesült Államokban, míg fordítva 10 százalékos a kulcs. Donald Trump amerikai elnök ezért belengette a 25 százalékos vám lehetőségét. Erre fel kell készülniük az német gyártóknak, hiszen jelenleg a gyártott autóik 15-16 százalékát az Egyesült Államokban kel el, de ami még fontosabb, hogy mivel ott a drágább modelleket keresik, így a bevétel 25 százalékát adja az amerikai piac” – fűzte hozzá Nagy Bertalan.
„Trump csak nemzetbiztonsági kockázatra hivatkozva növelhetné a vámokat, most ennek a megalapozottságát vizsgálják. Közben az német gyártók elkezdtek lobbizni, hogy a 10 százalékot csökkentse az Európai Unió. Tehát készek a kompromisszumra. Az autógyártók részéről egyébként logikus lépés, hogy minél több olyan autót gyártsanak az Egyesült Államokban, amit ott is értékesítenek” – mondta lapunknak Kovács Bálint az Equilor vezető elemző helyettese. A német gyártó a spartanburgi gyártósorára költöztetné át a BMW szedánok gyártását, lecserélve az X-modelleket, ezzel pedig elkerülhető lenne a szedánok importvámja.

Fotó: AFP / Nicholas Kamm
„A globális és a német autóipar egyébként jelenleg egy átmeneti időszakot él át, mert 2025-re jóval szigorúbb kibocsátási normáknak kell megfelelniük. Azt csak a hibrid és az elektromos hajtás térnyerésével teljesíthető. Közben a világszerte eladott autóknak mindössze 1 százaléka elektromos hajtású és nem érték el a nyereségességhez szükséges méretgazdaságossági szintet. Az európai gyártók minden esetre előrébb járnak ezen a területen, mint a nagy amerikai versenytársaik” – tette hozzá Kovács Bálint.
A szektor kilátásai egyébként a konjunktúrával párhuzamosan jók. A szektor részvényei az elmúlt hónapokban alulértékeltek lettek, de a várható plusz kereslet optimizmusra ad okot.


