A német tulajdonú BPW 27 éve települt Szombathelyre, a gyártóhely története viszont sokkal régebbre nyúlik vissza: 1979-ben adták át, és évtizedeken keresztül a Rába telephelyeként funkcionált. Erre a telepre alapított 1991-ben a BPW és a Rába vegyesvállalatot, 2004 óta pedig kizárólagos tulajdonos a német cég.
Korábban a magyarországi gyár csak kisegítő telephelyként funkcionált, mára azonban teljesen megváltozott az anyacég stratégiája. Németországban a nagy szériában gyártható, jól automatizálható termékeket készítik, míg az egyedi, magasabb hozzáadott értékkel rendelkező, több élőmunkát igénylő termékeket a magyar telephelyen készítik. „Ehhez a feladathoz fel kellett nőni, 2007-ben volt először olyan termékünk, amelyet csak mi tudtunk gyártani a cégcsoporton belül. Csaknem húsz éve termékfejlesztéssel is foglalkozunk” – mondta Mándli Péter, a cég ügyvezetője.
A BPW csoport árbevételének nagyjából az 5-8 százalékát teszi ki mezőgazdasági pótkocsikhoz futóművek gyártása, ezt a termékcsaládot azonban csak a szombathelyi telephelyen fejlesztik és gyártják. Ahhoz viszont több mint 18 évnek kellett eltelnie, hogy a szombathelyi üzem a cég árbevételének több mint 90 százalékát képező közúti pótkocsik futóműveinek termékfejlesztésébe is bekapcsolódhasson. Tavaly április óta a szombathelyi gyáregység a BPW kormányzott futóműveinek kompetencia-központja, ami azt jelenti, hogy a közúti pótkocsik futóműveinek kormányzati részét itt fejlesztik, és a teljes gyártás is itt zajlik, erre a legbüszkébbek – emelte ki az ügyvezető.
Mándli Péter elmondta, hogy 2015-ben egy több mint 12 ezer négyzetméteres vállalati logisztikai központtal bővült a cég, az elmúlt három évben csaknem 2 millió eurót költöttek a kísérleti központra, így a fejlesztőmérnökeiknek hasonló minőségű kísérleti bázis áll a rendelkezésükre, mint Németországban. A nagyobb beruházásokon felül minden évben nagyjából félmillió eurós keretből hajthatnak végre kisebb fejlesztéseket. Idén például már nem elegendő a fárasztóberendezéseik kapacitása a feladatokhoz, így egy újabbat vásárolnak, amelynek 100 ezer euró feletti az értéke. Az elmúlt öt esztendőben éves szinten nagyjából 10 millió eurót költöttek gépbeszerzésre, termék- és infrastruktúra-fejlesztésre.
A fejlesztések az alkalmazotti létszámra is hatással voltak: míg 2004-ben nagyjából 800 embert foglalkoztatott a gyár, ma már 1500 főnek adnak munkát. Zömében fizikai alkalmazottakkal bővült a cég, de a termékfejlesztési részlegen is megháromszorozták a létszámot. A szakképzett munkaerő hiánya azonban a szombathelyi üzemet is elérte, és ugyan csak negyven nyitott pozíciójuk van pillanatnyilag, ez nagyban a saját szakképzésüknek tudható be. Tíz éve indították a szakmunkásképzést, évfolyamonként húsz forgácsoló, hegesztő és mechatronikai technikus szakembert bocsát ki a gyár. Hegesztőből van a legnagyobb hiány, de kihasználva a saját képzés adta lehetőséget, idén már meglévő kollégákat is képeztek át. A gyár bekapcsolódott a duális gépészmérnökképzésbe is, az első hallgatók a következő félév végén diplomáznak. Jelenleg három évfolyamon 16 fő tanul a vállalat támogatásával.
Az anyacég, látva a szombathelyi telephely fejlődését, nagy célokat és elvárásokat tűzött ki: a 2020-as évek közepére meg kell duplázni a mezőgazdasági pótkocsik futóműveinek gyártásából származó árbevételt. „Lassan egy éve dolgozunk a stratégiai kitörési irányokon, mert ez már nemcsak a termékekről, hanem új piacokról, piaci részesedésekről és az ehhez kapcsolódó technikai fejlesztésekről is szól” – hangsúlyozta Mándli Péter. Hozzátette, a kétszeres árbevétel eléréséhez még nincs lezárt stratégia, keresik az intelligens megoldásokat, akár részegységek szerelésével tennék hatékonyabbá a gyártást, de egy leányvállalat alapításának ötlete is felvetődött – ezzel bizonyos alkatrészek gyártását áttehetnék az egyre szűkösebb szombathelyi munkaerőpiacról.
A gyár tavaly 43 millió eurós árbevételt realizált mezőgazdasági pótkocsik tengelyeinek gyártásából, idén 54 millió a terv. A társaságnál egy hónapja gyártották le a 2,5 milliomodik közútipótkocsi-tengelyt, csak tavaly 150 ezer kétméteres, 350-400 kilós tengely került ki a szombathelyi üzemből.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.