BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A hazai élelmiszerek hírét viszik

Nagy versenyben, folyamatos fejlesztésekkel őrzi piaci pozícióját a Coop Gazdasági Csoport – mondta interjújában Pekó László, a CO-OP Hungary Zrt. igazgatóságának elnöke.

Milyen évet zárt tavaly a COOP Gazdasági Csoport? Változott-e a piaci pozíciójuk?

A COOP Gazdasági Csoport évek óta a legnagyobb boltszámmal rendelkező, a második legnagyobb forgalmat lebonyolító kereskedelmi szereplő Magyarországon. A kereskedelmi láncok között a Coop messze a legtöbb, közel 1700 településen van jelen, és naponta másfél millió vásárlót szolgál ki. Az éles konkurencia ellenére legfőbb mutatóink nem változtak, tartjuk 12 százalékos piaci részesedésünket. A Coop csoportszintű árbevétele tavaly elérte a 604 milliárd forintot, az üzletlánchoz tartozó franchise-üzletek pedig 340 milliárdos forgalmat bonyolítottak le. Mindezek hátterében a hatékonyságot javító, a versenyképességet erősítő intézkedéseink állnak, amelyeket az idén is folytatunk.

Konkrétan milyen lépésekből áll mindez?

Munkánk legfőbb célja, hogy vásárlóinkat meggyőzzük: érdemes minket választani. Lépést kell tartanunk a kereskedelmi trendekkel, a technológia fejlődésével, de a bolti kínálat folyamatos alakítása és bővítése is nélkülözhetetlen a versenyben. Mivel mintegy 2700 üzletünkkel szinte minden településen jelen vagyunk, tevékenységünk nemcsak a vásárlóinkra, hanem a hazai gazdaságra, franchise-partnereinkre és a csoportunkhoz tartozó csaknem 700 kis- és középvállalkozásra is hatással van. Felelős vállalatként számos energiahatékonysági beruházást indítottunk a világítás és a hűtők optimalizálását célozva, illetve megkezdtük a napelemes technológia tesztelését is. Egyedüli kezdeményezésünk, hogy 300 boltunkban visszavásároljuk a használt étolajat, és literenként 80 forint értékű levásárolható kupont adunk érte. A fenntarthatóság alatt nem csupán a környezeti problémák kezelését értjük, hanem azon tevékenységünk folytatását is, amellyel hatékonyan és stabilan biztosítjuk a kistelepülések élelmiszer-ellátását, munkát és piacot adva a helyieknek.

Említette a kistelepüléseket.

Itt mi a jövőkép?

A kormány foglalkozik a kistelepülések kereskedelmi ellátásának biztosításával, készül egy cselekvési terv ebben az ügyben. Tőlünk is kértek javaslatot, ám konkrétumokról korai még beszélni: több ötlet is felmerült, például a járulékcsökkentés, illetve a technológiai fejlesztések és a logisztika segítése is.

A mezőgazdasági árak emelkedése már begyűrűzik az élelmiszerárakba. Milyen hatással lehet ez

a Coop boltok forgalmára?

Az élelmiszerek áremelkedését a fogyasztók is érzékelik. Sajnos a szegényebb régiókban ez nem jelent árbevétel-növekedést. Ezt mi pontosan látjuk, mert ezeken a településeken rajtunk kívül nincs is más. Bár az országban a nettó jövedelem emelkedése általában meghaladja az áremeléseket, ezekben a régiókban sajnos nem hatnak a béremelések, itt a közmunka a jellemző.

A munkaerőpiaci változások hogyan hatottak az áruházláncra?

A munkaerőgondok megvannak, ugyanúgy, mint máshol, és a hiányzó szakembereket béremeléssel sem lehet visszacsábítani. Mi persze emeljük a béreket, megbecsüljük a szakembereket, és ügyelünk a jó munkahelyi légkörre is. Nyugdíjas-szövetkezeteket hoztunk létre, ezeken keresztül sikerült munkavállalókat visszahozni. Pozitív változás, hogy jövő év januárjától az adózási kedvezményhez nem kell nyugdíjas-szövetkezeteket közbeiktatni.

Mit tapasztal, a Coop Rallynak milyen hatása van az üzletláncra, illetve a magyar termékek kedveltségére?

Amikor 2006-ban elindultunk, még mindenki a külföldi termékek eufóriájában élt. Ma már tudatosabbak a vásárlók, keresik és előnyben részesítik az itthon előállított élelmiszer-termékeket, értik ennek társadalmi, gazdasági összefüggéseit, amit statisztikák is igazolnak. Ehhez hozzájárult az is, hogy a Coop Rallykon eddig bemutattunk 111 élelmiszer-feldolgozó üzemet, illetve vállalkozást az ország minden területéről. A Coop Rally egy jól csengő márka, egy brand lett. Ez persze nem csak a mi érdemünk: nagy segítség, hogy a kezdetektől a program támogatója az agrártárca, és a fővédnökség mellett minden évben magas szintű képviseletet is biztosít. Köszönettel tartozunk üzleti beszállító, valamint médiapartnereinknek is. Mindnyájunk számára nagy öröm, amikor visszatérünk egy-egy gyárhoz, látjuk a hatalmas fejlődést, és konstatáljuk, hogy a kormány által adott támogatások és az uniós programok nagyban előrevitték az élelmiszeripart.

Jövőre is megrendezik a ralit?

Természetesen lesz XIV. Coop Rally is. De legközelebb a Dunától keletre találkozunk, mondhatnám, nálunk, hiszen én Kisvárdán élek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.