Milyen évet zárt tavaly a COOP Gazdasági Csoport? Változott-e a piaci pozíciójuk?
A COOP Gazdasági Csoport évek óta a legnagyobb boltszámmal rendelkező, a második legnagyobb forgalmat lebonyolító kereskedelmi szereplő Magyarországon. A kereskedelmi láncok között a Coop messze a legtöbb, közel 1700 településen van jelen, és naponta másfél millió vásárlót szolgál ki. Az éles konkurencia ellenére legfőbb mutatóink nem változtak, tartjuk 12 százalékos piaci részesedésünket. A Coop csoportszintű árbevétele tavaly elérte a 604 milliárd forintot, az üzletlánchoz tartozó franchise-üzletek pedig 340 milliárdos forgalmat bonyolítottak le. Mindezek hátterében a hatékonyságot javító, a versenyképességet erősítő intézkedéseink állnak, amelyeket az idén is folytatunk.
Konkrétan milyen lépésekből áll mindez?
Munkánk legfőbb célja, hogy vásárlóinkat meggyőzzük: érdemes minket választani. Lépést kell tartanunk a kereskedelmi trendekkel, a technológia fejlődésével, de a bolti kínálat folyamatos alakítása és bővítése is nélkülözhetetlen a versenyben. Mivel mintegy 2700 üzletünkkel szinte minden településen jelen vagyunk, tevékenységünk nemcsak a vásárlóinkra, hanem a hazai gazdaságra, franchise-partnereinkre és a csoportunkhoz tartozó csaknem 700 kis- és középvállalkozásra is hatással van. Felelős vállalatként számos energiahatékonysági beruházást indítottunk a világítás és a hűtők optimalizálását célozva, illetve megkezdtük a napelemes technológia tesztelését is. Egyedüli kezdeményezésünk, hogy 300 boltunkban visszavásároljuk a használt étolajat, és literenként 80 forint értékű levásárolható kupont adunk érte. A fenntarthatóság alatt nem csupán a környezeti problémák kezelését értjük, hanem azon tevékenységünk folytatását is, amellyel hatékonyan és stabilan biztosítjuk a kistelepülések élelmiszer-ellátását, munkát és piacot adva a helyieknek.
Említette a kistelepüléseket.
Itt mi a jövőkép?
A kormány foglalkozik a kistelepülések kereskedelmi ellátásának biztosításával, készül egy cselekvési terv ebben az ügyben. Tőlünk is kértek javaslatot, ám konkrétumokról korai még beszélni: több ötlet is felmerült, például a járulékcsökkentés, illetve a technológiai fejlesztések és a logisztika segítése is.
A mezőgazdasági árak emelkedése már begyűrűzik az élelmiszerárakba. Milyen hatással lehet ez
a Coop boltok forgalmára?
Az élelmiszerek áremelkedését a fogyasztók is érzékelik. Sajnos a szegényebb régiókban ez nem jelent árbevétel-növekedést. Ezt mi pontosan látjuk, mert ezeken a településeken rajtunk kívül nincs is más. Bár az országban a nettó jövedelem emelkedése általában meghaladja az áremeléseket, ezekben a régiókban sajnos nem hatnak a béremelések, itt a közmunka a jellemző.
A munkaerőpiaci változások hogyan hatottak az áruházláncra?
A munkaerőgondok megvannak, ugyanúgy, mint máshol, és a hiányzó szakembereket béremeléssel sem lehet visszacsábítani. Mi persze emeljük a béreket, megbecsüljük a szakembereket, és ügyelünk a jó munkahelyi légkörre is. Nyugdíjas-szövetkezeteket hoztunk létre, ezeken keresztül sikerült munkavállalókat visszahozni. Pozitív változás, hogy jövő év januárjától az adózási kedvezményhez nem kell nyugdíjas-szövetkezeteket közbeiktatni.
Mit tapasztal, a Coop Rallynak milyen hatása van az üzletláncra, illetve a magyar termékek kedveltségére?
Amikor 2006-ban elindultunk, még mindenki a külföldi termékek eufóriájában élt. Ma már tudatosabbak a vásárlók, keresik és előnyben részesítik az itthon előállított élelmiszer-termékeket, értik ennek társadalmi, gazdasági összefüggéseit, amit statisztikák is igazolnak. Ehhez hozzájárult az is, hogy a Coop Rallykon eddig bemutattunk 111 élelmiszer-feldolgozó üzemet, illetve vállalkozást az ország minden területéről. A Coop Rally egy jól csengő márka, egy brand lett. Ez persze nem csak a mi érdemünk: nagy segítség, hogy a kezdetektől a program támogatója az agrártárca, és a fővédnökség mellett minden évben magas szintű képviseletet is biztosít. Köszönettel tartozunk üzleti beszállító, valamint médiapartnereinknek is. Mindnyájunk számára nagy öröm, amikor visszatérünk egy-egy gyárhoz, látjuk a hatalmas fejlődést, és konstatáljuk, hogy a kormány által adott támogatások és az uniós programok nagyban előrevitték az élelmiszeripart.
Jövőre is megrendezik a ralit?
Természetesen lesz XIV. Coop Rally is. De legközelebb a Dunától keletre találkozunk, mondhatnám, nálunk, hiszen én Kisvárdán élek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.