BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Gyakrabban fordultunk meg a kutaknál

Tovább nőtt az év első háromnegyedében a benzin és a dízel hazai forgalma, de kisebb ütemben, mint féléves összevetésben.

Az év első kilenc hónapjában 2,8 milliárd liter üzemanyagot autóztak el a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagjaihoz tartozó kutaknál tankolók, de az országos adat ennél nagyobb: a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) összesítése szerint már augusztus végén 3,5 milliárd liternél jártunk, ennél frissebb adat a NAV-nál egyelőre nincs.

A MÁSZ tagvállalatai olyan társaságok, amelyek a nagy márkákhoz tartozó, úgynevezett színes kutakat üzemeltetik.

Ezek adják az országban működő mintegy kétezer töltőállomás felét, és ezeken keresztül talál vevőre az eladott összes benzin háromnegyede, illetve a gázolaj kétharmada. A tagok az első háromnegyed évben 1,7 milliárd liter gázolajat és 1,06 milliárd liter benzint értékesítettek. Ez az előző év azonos időszak eladásaihoz képest – súlyozott átlag alapján – 7,9 százalékos bővülés, miközben az első hat hónapban még plusz 8,2 százalékot mutatott ki a MÁSZ.

Fotó: Móricz-Sabján Simon

A növekedés némi mérséklődését az árak emelkedése okozhatta

– közölte a Világgazdasággal Grád Ottó, a szervezet főtitkára. A forgalom gyarapodása ugyanis a benzin esetében volt kisebb – csak 5,1 százalékos –, márpedig benzines autót főként magánszemélyek használnak, akik egyrészt árérzékenyebbek, másrészt nincs is kire továbbhárítaniuk a magasabb üzemanyagköltséget. Gázolajból viszont 9,7 százalékkal fogyott több, hiszen a vállalati vásárlók (fuvarozók) a saját áraikban érvényesíthetik az üzemanyagköltségeiket, a gazdaság növekedésével pedig egyébként is együtt jár a szállítás bővülése.

Az üzemanyag-felhasználás nagyjából együtt mozog a GDP alakulásával, hiszen az utóbbi növekedésével nagyobb a vásárlóerő is

– tette hozzá a főtitkár. Magyarázata szerint a harmadik negyedévben lényegében a korábbi trend folytatódott: ismét kiemelkedő mértékben, ezúttal 15,4 százalékkal emelkedett a prémiumbenzinek forgalma, míg a prémiumdízelé 4 százalékkal. Az évek óta alig-alig jelen lévő 98-as benzin piaca tovább szűkült.

A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek