Ön szerint mi az élelmiszer-terméklánc szereplői, illetve az agrártárca feladata abban, hogy növekedjen a magyar áruk aránya a polcokon?
Büszkék vagyunk arra, hogy folyamatosan emelkedik a magyar termékek aránya az élelmiszerboltokban. Egy nemrégiben megjelent felmérés szerint a magyarok 95 százaléka szívesen vásárol hazai terméket, főként zöldséget és gyümölcsöt. Ez egyrészt a tudatos vásárlói magatartás elterjedését jelzi, amelyre nagy hangsúlyt fektet a tárca, másrészt annak az egyszerű ténynek a felismerését, hogy a hazai termék járja be a legrövidebb utat, amíg az áruházak polcaira kerül. A vásárlónak tudnia kell, hogy megbízható forrásból származó, egészséges terméket fogyaszt. A kormány célja az, hogy a lehető legkisebb áfa terhelje a legfontosabb élelmiszereket, ezért elindította ezek áfájának 5 százalékra csökkentését. A mérséklés megtörtént a szarvasmarha, a sertés, a hal, a tej és a tojás esetében. Az eddigi lépéseknek köszönhetően fehéredett a gazdaság, és javult a gazdák közötti versenyhelyzet.
Székfoglalójakor a versenyképesség növelését nevezte meg legfontosabb feladatának. Milyen eszközökkel lehetséges ez, és mit nyernek a hazai fogyasztók, ha nő a termelők hatékonysága?
Az agrárium csak akkor lehet versenyképes, ha összefognak az ágazatok. Támogatjuk a generációváltást, hiszen fontos, hogy a fiatalok kedvet kapjanak a gazdálkodáshoz, tudatosítanunk kell bennük, hogy az agrárium biztos, kiszámítható jövőt kínál. Emellett a legkorszerűbb, legmodernebb mezőgazdasági ismeretek oktatására van szükség. Elengedhetetlen továbbá, hogy a kutatóintézetekben olyan programokat dolgozzanak ki, amelyekben a versenyképesség és a fenntarthatóság is érvényre jut. Alkalmazkodnunk kell az időjárás körülményeihez is, újragondolva a növénytermesztési technológiákat.
Ha a következő egy év feladataira tekint, melyek azok, amelyekről jövőre – bízunk benne, hogy ismét a Coop Rally fővédnökeként – úgy szeretne beszámolni, hogy ezeket sikerült elvégezni?
A magyar mezőgazdaság 2010 óta óriási változáson ment keresztül, hiszen a kibocsátás több mint 50 százalékkal bővült. A következő években minden erőnkkel a gazdák jövedelemtermelő képességének javításán kell dolgoznunk. Fontos megemlíteni, hogy a vidékfejlesztési forrásokból ötvenmilliárd forint áll rendelkezésre élelmiszeripari üzemek fejlesztésére. Ebből tízmilliárdot különítettünk el a szőlő- és borágazat további támogatására, negyvenmilliárd forint pedig élelmiszeripari beruházások fejlesztésére szolgál. A mezőgazdasági termékek iránti kereslet egyre erősödik, hiszen 2050-re 70 százalékkal nő a világ élelmiszer-szükséglete. Az előttünk álló feladatok megoldása csupán az agrárium területéről származó ismeretekkel nem lehetséges, szükség van a nyitottságra, számos társtudomány ismereteinek befogadására és alkalmazására.
A hagyomány folytatása mellett volt-e más, esetleg személyes oka, hogy elvállalta a Coop Rally fővédnökségét?
A Coop Rally lehetőséget biztosít arra, hogy a mezőgazdaság közelebb kerülhessen az emberekhez. Emellett bepillantást enged a mezőgazdaság területén dolgozók életébe, megmutatja, hogy mi, hol, hogyan készül, és miként jut el az egészséges, finom és biztonságosan fogyasztható magyar élelmiszer a termőföldtől az asztalig. Korábban személyesen is részt vettem a rendezvényen, meggyőződésem, hogy a Coop Rally is hozzájárul a magyar termékek népszerűsítéséhez. Azt kell elérnünk, hogy természetes módon nyúljon az áruházakban a vásárló a magyar termékért, hogy tudatosan keresse azt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.