BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több magyar áru a polcokon

Minden olyan lehetőséggel élünk, amely a tudatos vásárlói magatartást erősíti, és úgy véljük, a Coop Rally is hozzájárul a magyar termékek népszerűsítéséhez – nyilatkozta Nagy István agrárminiszter.

Ön szerint mi az élelmiszer-terméklánc szereplői, illetve az agrártárca feladata abban, hogy növekedjen a magyar áruk aránya a polcokon?

Büszkék vagyunk arra, hogy folyamatosan emelkedik a magyar termékek aránya az élelmiszerboltokban. Egy nemrégiben megjelent felmérés szerint a magyarok 95 százaléka szívesen vásárol hazai terméket, főként zöldséget és gyümölcsöt. Ez egyrészt a tudatos vásárlói magatartás elterjedését jelzi, amelyre nagy hangsúlyt fektet a tárca, másrészt annak az egyszerű ténynek a felismerését, hogy a hazai termék járja be a legrövidebb utat, amíg az áruházak polcaira kerül. A vásárlónak tudnia kell, hogy megbízható forrásból származó, egészséges terméket fogyaszt. A kormány célja az, hogy a lehető legkisebb áfa terhelje a legfontosabb élelmiszereket, ezért elindította ezek áfájának 5 százalékra csökkentését. A mérséklés megtörtént a szarvasmarha, a sertés, a hal, a tej és a tojás esetében. Az eddigi lépéseknek köszönhetően fehéredett a gazdaság, és javult a gazdák közötti versenyhelyzet.

Székfoglalójakor a versenyképesség növelését nevezte meg legfontosabb feladatának. Milyen eszközökkel lehetséges ez, és mit nyernek a hazai fogyasztók, ha nő a termelők hatékonysága?

Az agrárium csak akkor lehet versenyképes, ha összefognak az ágazatok. Támogatjuk a generációváltást, hiszen fontos, hogy a fiatalok kedvet kapjanak a gazdálkodáshoz, tudatosítanunk kell bennük, hogy az agrárium biztos, kiszámítható jövőt kínál. Emellett a legkorszerűbb, legmodernebb mezőgazdasági ismeretek oktatására van szükség. Elengedhetetlen továbbá, hogy a kutatóintézetekben olyan programokat dolgozzanak ki, amelyekben a versenyképesség és a fenntarthatóság is érvényre jut. Alkalmazkodnunk kell az időjárás körülményeihez is, újragondolva a növénytermesztési technológiákat.

Ha a következő egy év feladataira tekint, melyek azok, amelyekről jövőre – bízunk benne, hogy ismét a Coop Rally fővédnökeként – úgy szeretne beszámolni, hogy ezeket sikerült elvégezni?

A magyar mezőgazdaság 2010 óta óriási változáson ment keresztül, hiszen a kibocsátás több mint 50 százalékkal bővült. A következő években minden erőnkkel a gazdák jövedelemtermelő képességének javításán kell dolgoznunk. Fontos megemlíteni, hogy a vidékfejlesztési forrásokból ötvenmilliárd forint áll rendelkezésre élelmiszeripari üzemek fejlesztésére. Ebből tízmilliárdot különítettünk el a szőlő- és borágazat további támogatására, negyvenmilliárd forint pedig élelmiszeripari beruházások fejlesztésére szolgál. A mezőgazdasági termékek iránti kereslet egyre erősödik, hiszen 2050-re 70 százalékkal nő a világ élelmiszer-szükséglete. Az előttünk álló feladatok megoldása csupán az agrárium területéről származó ismeretekkel nem lehetséges, szükség van a nyitottságra, számos társtudomány ismereteinek befogadására és alkalmazására.

A hagyomány folytatása mellett volt-e más, esetleg személyes oka, hogy elvállalta a Coop Rally fővédnökségét?

A Coop Rally lehetőséget biztosít arra, hogy a mezőgazdaság közelebb kerülhessen az emberekhez. Emellett bepillantást enged a mezőgazdaság területén dolgozók életébe, megmutatja, hogy mi, hol, hogyan készül, és miként jut el az egészséges, finom és biztonságosan fogyasztható magyar élelmiszer a termőföldtől az asztalig. Korábban személyesen is részt vettem a rendezvényen, meggyőződésem, hogy a Coop Rally is hozzájárul a magyar termékek népszerűsítéséhez. Azt kell elérnünk, hogy természetes módon nyúljon az áruházakban a vásárló a magyar termékért, hogy tudatosan keresse azt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.