Cégvilág

A németeknél sem lesz dohányreklám

Az Európai Unióban utolsóként Németországban is betiltanák a dohányzás népszerűsítését. A Marlboro konszern elébe menne a dolgoknak, hogy az eurómilliókért hirdetett e-cigaretta-modelljét ne bántsák.

Beszünteti a hagyományos cigaretta reklámozását a Philip Morris Németországban. Mindez azt jelenti, hogy a jövőben nem lesznek láthatók többé a klasszikus Marlboro-férfiak. Ez a korszak a Marlboro konszern szerint már a múlt, helyette az Iqos névre keresztelt e-cigi-modelljének marketingjébe ölné a pénzét. Erről a döntésről Markus Essing, a német Philip Morris vezetője beszélt, aki attól sem zárkózott el, hogy teljes tiltás érvényesüljön a dohánytermékek hirdetési piacán.

Nyugdíjba vonulhatnak a Marlboro-fiúk, szigorodik a német szabályozás
Fotó: AFP/Soeren Stache/dpa

A bejelentés azért is nagy horderejű, mert Németország az utolsó olyan európai uniós állam, ahol ez idáig engedélyezték a cigarettafogyasztás népszerűsítését. Ezt a gyakorlatot szüntetné be a zöldek politikai tömbjének a kezdeményezése, amely általános tilalmat vezetne be a dohányzás hírverésére. A javaslatot a Bundestag december közepén veszi napirendre. Vagyis a Philip Morris színre lépése jó eséllyel ennek tudható be, Markus Essing pedig azért lobbizik, hogy ha már a Marlboro-cowboyok utolsóként Németországban is elvéreznek, legalább az e-cigi szabad reklámozására hadd maradjon lehetőségük.

Ha ezt is elkaszálják, akkor már információs tilalomról beszélünk, ráadásul olyan termékek esetében, amelyek lényegesen csökkentik a dohányosokat fenyegető kockázatokat

– érvelt.

A dohánymulti nem véletlenül lobbizik az elektromos cigaretta mellett. Az Iqos modell kampánya – amelynek értéke eurómilliókban számolva két számjegyű – éppen megkezdődött. Ebben azt próbálják meg a német közvélemény tudomására hozni, hogy az Iqosban, a többi e-cigivel ellentétben, nincs nikotinalapú gőz, hanem apró dohánycsíkokat hevít fel. A Philip Morris közlése szerint az Iqos már most kétszázalékos részesedéssel rendelkezik a teljes német dohánypiacon.

Nyilván a dohánylobbit nem az egészségtudatosság fűti, és most sem erről van szó. Az Iqos igazi értéke gazdasági: mivel dohánycsíkok adják az alapját, és ez a kategóriáját tekintve pipadohánynak minősül, a német adótörvények ezt csomagonként csupán 88 centes teherrel sújtják, miközben egy cigarettadobozon ennek a négyszeresét, 3,35 eurót kaszál az állam.

A cowboyok tragikus története

A plakátokról jól ismert Marlboro-cowboyoknak a való életben gyakran tragikus történetük van. Wayne McLaren 51 évesen halt meg tüdőrákban. Kollégája, David Millar néhány évvel korábban hunyt el tüdőtágulat miatt, ahogy David McLean is. Eric Lawson tüdőbetegsége négy éve újult ki, ő 72 éves korában halt meg. | VG

A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható

Németország Philip Morris reklám e-cigi dohányzás
Kapcsolódó cikkek