Cégvilág

A Strabag újíthatja fel a hármas metró déli szakaszát

A Strabag Építőipari Zrt. 24,8 milliárd forintért vállalta a fővárosi hármas metró déli szakaszának felújítását, a munka heteken belül kezdődhet.

Ezekben a napokban ér célegyesbe a fővárosi 3-as metró felújításának első szakasza. Az 1970 és 1990 között épült metróvonal műszaki állapota a 2000-es évekre leromlott, ám a felújítása a 4-es metró építése és a 2-es metró felújítása miatt csúszott, végül három szakaszra osztották: a vonal északi végének felújítása 2017 novemberében kezdődött a Lehel tér és Újpest-központ között, a műszaki próbák most is zajlanak, a tervek szerint az északi szakaszt hamarosan visszakapja a metróüzem.

A felújítás a déli szakasszal folytatódik hamarosan: az uniós közbeszerzési értesítőben most megjelent hirdetmény szerint a Kőbánya-Kispest és a Népliget közötti vonalszakasz-felújítást a Strabag Építőipari Zrt. végezheti el, a munka vállalási ára 24,77 milliárd forint volt. A felújítás során öt állomást és az alagutat kell teljes mértékben megfiatalítani. A állomásokat akadálymentesítik, ennek érdekében új lifteket kapnak, és a mozgólépcsőket is kicserélik. Megújítják a teljes épületgépészetet, a szellőzést és az áramellátási rendszereket. A vonal ezen szakaszának akadálymentesítése jóval egyszerűbb, hiszen Kőbánya-Kispest állomás a felszínen, a többi négy megálló közvetlenül a felszín alatt fekszik – ugyanis a vonal ezen a szakaszon a földkéreg alatt fut. Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója korábban elmondta, hogy amint átadják az északi szakaszt, a lehető legrövidebb időn belül megkezdődik a déli vonalrész átalakítása. Erre a munkára egy évet szánnak.

Utoljára marad a műszakilag legnehezebb és várhatóan legdrágább szakasz felújítása a Népliget és a Lehel téri állomás között. Ennek a szakasznak a nagy részén a vonal 20 méteres mélységben fut, ezért például az állomások akadálymentesítése is jóval nehezebb feladat. A három szakasz együttes felújítását az 154 milliárd forinttal támogatja, ezt a pénzt az állam további 80 milliárd forintos költségvetési támogatással is kiegészítette. Így a 17,3 kilométer hosszú vonal teljes felújításának költsége a mai számítások szerint elérheti 220-240 milliárd forintot. A 2019-es fővárosi költségvetés a 3-as metró felújítása kapcsán leszögezte, hogy a legnagyobb kockázat a további költségtúllépés – ugyanis erre már végképp nincs fedezete Budapestnek.

Ezek is érdekelhetik