BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Coca-Cola lezárja történelmi átalakulását – dollármilliárdokért adott túl utolsó palackozóüzemén

A The Coca-Cola Company eladta utolsó saját palackozóvállalatát, a Coca-Cola Beverages Africát a londoni tőzsdén jegyzett Coca-Cola Hellenic Bottling Companynak. A 3,4 milliárd dolláros ügylet lezárja a több mint tíz éve tartó átalakulást, melynek célja, hogy a Coca-Cola kizárólag a márkaépítésre és a szirupgyártásra koncentráljon.

A Coca-Cola történetének egyik legnagyobb átalakulása zárult le: a világ üdítőipari óriása eladja utolsó nagy palackozóvállalatát. A londoni tőzsdén jegyzett Coca-Cola Hellenic Bottling Company 75 százalékos tulajdonrészt vásárol a Coca-Cola Beverages Africa cégben, 2,6 milliárd dollárért, ami a vállalat teljes értékét 3,4 milliárd dollárra teszi. A tranzakcióval a Coca-Cola Hellenic Afrikában is kulcsszereplővé válik: a kontinensen értékesített Coca-Cola-termékek mintegy 40 százalékát ez a vállalat fogja palackozni és forgalmazni. 

A Coca-Cola lezárja történelmi átalakulását – dollármilliárdokért adott túl utolsó palackozóüzemén
A Coca-Cola lezárja történelmi átalakulását – dollármilliárdokért adott túl utolsó palackozóüzemén / Fotó: NurPhoto via AFP

A Coca-Cola működése sokkal összetettebb, mint azt a legtöbben gondolják. A The Coca-Cola Company – az atlantai központú anyavállalat – nem maga palackozza az üdítőket, hanem különálló partnercégekre bízza a gyártást és a terjesztést. A palackozók megvásárolják az anyacégtől a Coca-Cola szirupját, majd helyben gyártják, palackozzák és értékesítik az italokat. A mostani ügyletben az egyik palackozó (Coca-Cola Hellenic) vásárolta meg a másikat (Coca-Cola Beverages Africa), mégpedig megától az anyavállalattól – számolt be a Financial Times.

Ezzel az üzlettel a The Coca-Cola Company végleg megszabadult utolsó saját gyártóüzemétől, és mostantól teljesen a márkaépítésre, a marketingre és a szirupgyártásra koncentrál.

Az elmúlt tíz évben a Coca-Cola fokozatosan átalakította működését, és úgynevezett eszközszegény modellre váltott. Ennek célja, hogy a cég ne üzemeltessen költséges gyárakat, hanem partnerei végezzék a termelést. A vállalat így a márkára és az értékesítésre koncentrálhat, miközben a gyártási kockázatokat mások viselik. A Coca-Cola Hellenic jelenleg 29 országban gyárt és forgalmaz italokat, köztük 

  • Görögországban, 
  • Olaszországban, 
  • Egyiptomban, 
  • és Nigériában. 

A most felvásárolt Coca-Cola Beverages Africa pedig 14 afrikai piacon működik – többek között Dél-Afrikában, Ugandában és Kenyában.

Új korszak kezdődik a Coca-Colánál

A Coca-Cola Hellenic vezérigazgatója, Zoran Bogdanovic szerint az akvizícióval a cég hosszú távon az egész Coca-Cola Beverages Africa feletti ellenőrzést is megszerezné. „Közel 75 éve működünk Nigériában, ezért mélyen értjük, mekkora lehetőséget rejt Afrika. A kontinens fogyasztói bázisa gyorsan növekszik, és hatalmas tér van az egy főre jutó üdítőital-fogyasztás bővülésére” – fogalmazott. A szakértők szerint 

az afrikai piac a következő évtizedben a Coca-Cola egyik legfontosabb növekedési motorja lehet, bár az üzleti környezet politikai és logisztikai kockázatokat is rejt.

A bejelentés után a Coca-Cola Hellenic részvényei 4 százalékot estek a londoni tőzsdén, ami a befektetők rövid távú aggodalmát tükrözi a tranzakció költségei miatt. Elemzők szerint ugyanakkor a felvásárlás hosszú távon stabilizálhatja a vállalat afrikai pozícióit, és erősítheti a Coca-Cola globális márkahálózatát. A mostani üzlettel a Coca-Cola lezárta a több mint tíz éve tartó szerkezetátalakítását, és immár teljes mértékben a könnyű, márkaközpontú üzleti modellre épít. A gyárak helyett most már a piacok, a fogyasztók és a márkaérték kerültek a középpontba – ezzel pedig új korszak kezdődik a világ legismertebb üdítőmárkájának történetében.

Felpezsdült nyereség, de már az amerikaiaknak is drága a kóla

Vegyes üzenetekkel teli negyedéves eredményről számolt be a Coca-Cola: bevétele és nyeresége is túlcsordult az elemzői várakozásokhoz képest a harmadik negyedévben, az amerikai óriáscég szerint az üdítőitalok iránti kereslet azonban továbbra is gyenge. Az atlantai székhelyű vállalat bevétele 5 százalékkal, 12,45 milliárd dollárra nőtt a szeptember végén zárult három hónapban, ezzel túlszárnyalta a 12,39 milliárd dollárról szóló piaci konszenzust. Az organikus bevételbővülés 6 százalékos volt az időszakban.

Az üdítőital-gyártó óriás adózott nyeresége eközben 29 százalékkal, 3,7 milliárd dollárra ugrott. 

Ez egy részvényre vetítve 86 centes eredmény. A szerkezetátalakítási költségek és egyéb tételek nélkül a Coca-Cola részvényenként 82 cent tisztított profitot könyvelhetett el a várt 78 cent helyett. Az értékesített volumen mindössze 1 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, de így is kedvező fordulatot jelez az előző negyedévben regisztrált csökkenéshez képest.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.