Görcsösen ragaszkodnak cégükhöz a kiöregedő cégvezetők
A vállalkozás eladása eddig a magyar kkv-k csupán 5 százalékánál merült fel – derült ki a Budapest Bank 500 cégvezető megkérdezésével végzett kutatásából.
VG
2019.03.04, 14:11
Megosztom a cikket
A Budapest Bank kutatása azt vizsgálta, hogy a hazai kkv-k alapítói hogyan állnak az utódlás kérdéséhez: eladnák-e cégüket, ha igen, akkor kinek, és tisztában vannak-e azzal, mennyit ér a piacon a vállalkozásuk.
Görcsösen ragaszkodnak a magyar vállalkozók
Jelenleg csupán 5 százalék azoknak a hazai kkv-knak az aránya, amelyeknél felmerül a cég értékesítése. Ők kedvezőtlennek ítélik az üzleti kilátásokat (32 százalék), illetve a tőkebevonás szükségessége (16 százalék), vagy a megfelelő utód hiánya (16 százalék) miatt válnának meg vállalkozásuktól. A többség (több mint 70 százalék) azonban egyáltalán nem nyitott arra, hogy a cég esetleges értékesítéséről akár feltételes módban gondolkodjon. Akik nem zárkóznak el ettől, legszívesebben versenytársnak vagy szakmai befektetőnek (21 százalék) adnák el a céget, pénzügyi befektetőnek csupán 4 százalék, a tőzsdére lépést pedig csak 3 százalék tartja elképzelhetőnek.
Alacsony azoknak az aránya, akik megbízható adatokkal rendelkeznek cégük valós piaci értékéről. A tulajdonosok közel fele rendelkezik saját számításokkal, független szakértő becslést azonban elenyésző hányaduk (4 százalék) végeztetett.
Fotó: Shutterstock
Mivel még nem mérettették meg magukat a piacon, könnyen előfordulhat, hogy a saját számítások nem fedik a valóságot. Ezzel a többség valószínűleg tisztában van, mert a cégértékesítés egyik fő gátjának a megkérdezettek több mint egyharmada (40 százalék) azt látja, hogy a potenciális vevő esetleg az elvárásaihoz képest kevesebbet fizetne a vállalkozásért.
Tulajdonosként nehéz reálisan felmérni a vállalkozás piaci értékét, és kizárni az érzelmi szempontokat. Egy külső szemlélő – ahogy például a bank a hitelképesség vizsgálata esetében –teljesen másként ítéli meg a céget. Nemcsak a vagyonmérleg és a pénzügyi mutatók számítanak, hanem többek között a jövedelemtermelő képesség, a hatékonyság, a partnerkapcsolatok és a menedzsment szakmai minősége és hozzáállása is fontos
– mondta Váczi Dávid, a Budapest Bank vállalati értékesítés támogatási vezetője.
Az örökös időhiány mindig visszaköszön
A cég valós piaci értékének felmérésén túl az időhiányt említették a legnagyobb arányban (43 százalék) mint a cégértékesítést nehezítő tényezőt. Ez azt jelenti, hogy az időfaktor nagyjából ugyanakkora kihívást jelent, mint a potenciális vevő megtalálása.
A bank utódlásról szóló kutatásából az is kiderült, hogy a hazai kkv-tulajdonosok hajlamosak alábecsülni a vezetés átadáshoz szükséges időt. Ugyanez a tendencia megfigyelhető a cég értékesítésével kapcsolatban is: míg a cégvezetők becslése alapján átlagosan 8 hónap az átfutási idő, a piaci tapasztalatok szerint reálisan 1-3 évet vesz igénybe a folyamat.
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.