Cégvilág

Magyar mérnökök fejlesztéseire épít az önvezető járművek piacán a Continental

A nemzetközi autóipari változások zöme kedvezően hat a magyarországi termelési egységekre – mondta a Világgazdaságnak Nagy Mihály, a Continental hazai országkoordinátora. Kiemelte, hogy a cégcsoport már nem hagyományos autóipari beszállító, sokkal inkább technológiai vállalat.

Néhány hete adták át hivatalosan a budapesti mesterségesintelligencia- (MI) központot. Milyen fejlesztéseket végeznek ezen a területen?

A hivatalos megnyitó februárban volt, de már tavaly májusban elkezdtük az iroda kialakítását. Eddig több mint ötven fejlesztő munkatársat vettünk fel, az év végére elérnénk a száz főt. A központban az önvezető autókhoz kapcsolódó fejlesztések folynak, amelyek kamerarendszerek és az általuk érzékelt környezet, továbbá az arról készített képek feldolgozásához kapcsolódnak. Van a kompetencia-központban tesztautó is, így amint elkészül egy szoftver, azonnal ki is tudják próbálni a fejlesztők. Mesterséges intelligenciával foglalkozó csapatunk a világ több városában is működik, és sok esetben egyesítik erőiket fontos projektek érdekében.

A magas hozzáadott értékű munkát a vállalatok zöme otthon tartja, a Continental miért szervezte ki más országokba?

Németországból indult a Conti­nen­tal, és továbbra is ott van a központja, de nemzetközi cégként definiálja magát. Hatvan országban van jelen, és Magyarország egyébként is fontos láncszem: tíz telephelyen nyolcezer magyar munkavállalót foglalkoztat a vállalat, amelynek mind az öt ágazata (három divízió autóipari termékekkel, a negyedik abroncsok, az ötödik pedig egyéb ipari műanyag, gumi, fémtermékek gyártásával foglalkozik) megtalálható az országban, ráadásul a kormányzatnak is stratégiai partnerei vagyunk. Az MI-kutatóközpontokat olyan országokba viszi a társaság, amelyek már bizonyítottak, részt akarnak venni a jövő technológiáinak a fejlesztésében, és megvan az ehhez szükséges tudás is. Együttműködünk egyetemekkel is, egyrészt azért, hogy minél hamarabb megtaláljuk a tehetséges fiatalokat, ösztöndíjprogramot és gyakornoki lehetőséget kínálunk nekik, másrészt az oktatásban is részt veszünk, hogy a legkorszerűbb technológiákat is megismerjék a hallgatók, a piacra lépve azonnal hasznosítható tudásuk legyen.

Számtalan kutatóközpont létezik a világban, miért van szükség arra, hogy saját központokat tartsanak fenn?

Elképesztően gyorsan változik a piac, amit az innovációk mozgatnak. Ma már technológiai vállalatként működünk, nem pedig hagyományos autóipari beszállítóként. Kötelességünk is, hogy kivegyük a részünket a jövő fejlesztéséből, de akkor tudunk hatékonyak, elsők és a leggyorsabbak maradni, ha mi generáljuk a változásokat, és nem pusztán gyors követői vagyunk. A 2018-as pénzügyi évben ezért vállalatunk globálisan több mint 6,3 milliárd eurót költött kutatási-fejlesztési projektekre.

Az MI mennyire formálja át a pia­cot?

Alapjaiban formálja át. Az autóipar egyébként is rendkívül gyorsan változik, az elmúlt egy-két évben csökkent a dízelmotorok aránya, elindult a hibrid- és elektromos autók előretörése, az önvezető autók első néhány kategóriáját már tesztelik, a nálunk dolgozó kollégák eredményeitől is függ, hogy milyen gyorsan lesznek valóban a mindennapok részei az önvezető autók. Ez hatással van a piacra és a szektor szereplőire is. Több ezer fejlesztő mérnök dolgozik nálunk világszerte, új szaktudásra van szükségünk, ezeknek a szakembereknek azonban az igényeik is mások, és a cégnek alkalmazkodnia kell az új elvárásokhoz.

Milyen tendenciák láthatók most az iparban, és hogyan befolyásolják ezek a vállalat magyarországi gyárainak munkáját?

A tavalyi utolsó negyedévben azt tapasztaltuk, hogy megtorpant az újautó-értékesítés. Ma már senki nem beszél növekedésről, inkább arról, hogy mekkora csökkenés várható az idén. Az elmúlt években minden piacunkon nagyobb mértékben növekedtünk, mint a versenytársaink, ami magában hordozza a további bővülési lehetőségeinket is. Nyíregyházán új termékkört, hűtő-fűtő csőrendszereket gyártunk a légrugók mellett, kitörési pontot jelent, hogy jóval komplexebb rendszerekre van szükségük a hibrid- és az elektromos autóknak, mint korábban. A szegedi egységben olajipari tömlőket gyártunk olajfúró platformokhoz, az olajpiac elmúlt években tapasztalt visszaesése után tavaly végre megfordult a trend. A változások zöme tehát kedvezően hat a magyarországi termelési egységekre, ez egyedül talán a makói gyárról nem mondható el, ott ugyanis a dízelautókhoz szállított hűtő-fűtő csőrendszerek adják a fő profilt.

Milyen beruházásokat valósít meg a vállalat?

Nagyjából minden egységünkben bővítés zajlik, vagy nemrég fejeződött be. Tavaly szeptemberben letettük a debreceni új gyárunk alapkövét, ahol 450 munkahelyet hozunk létre a következő két évben, ott is autóipari elektronikai termékeket állítunk majd elő, miközben a budapesti gyárunk is bővül. Nyíregyházán új keverőüzemet, új gyártócsarnokot, raktárat és gépsorokat adtunk át. A veszprémi gyárunk is folyamatosan bővül, az ottani fejlesztőközpontunkban ma 550 fejlesztő mérnök dolgozik. Mindezekre szükség van, mert az elmúlt évek tapasztalatai folyamatosan fejlődő jövőt vetítenek előre, és a siker kulcsa, hogy a fejlesztésekben az élen járjunk, a technológiai forradalmi változásokat pedig mi generáljuk.

A Continental

MI-központja

5,5

milliárd forintba került, az állam 1,37 milliárddal támogatta

beszállító autóipar gyár Continental digitalizáció mesterséges intelligencia fejlesztés interjú
Ezek is érdekelhetik