Néhány hete adták át hivatalosan a budapesti mesterségesintelligencia- (MI) központot. Milyen fejlesztéseket végeznek ezen a területen?
A hivatalos megnyitó februárban volt, de már tavaly májusban elkezdtük az iroda kialakítását. Eddig több mint ötven fejlesztő munkatársat vettünk fel, az év végére elérnénk a száz főt. A központban az önvezető autókhoz kapcsolódó fejlesztések folynak, amelyek kamerarendszerek és az általuk érzékelt környezet, továbbá az arról készített képek feldolgozásához kapcsolódnak. Van a kompetencia-központban tesztautó is, így amint elkészül egy szoftver, azonnal ki is tudják próbálni a fejlesztők. Mesterséges intelligenciával foglalkozó csapatunk a világ több városában is működik, és sok esetben egyesítik erőiket fontos projektek érdekében.
A magas hozzáadott értékű munkát a vállalatok zöme otthon tartja, a Continental miért szervezte ki más országokba?
Németországból indult a Continental, és továbbra is ott van a központja, de nemzetközi cégként definiálja magát. Hatvan országban van jelen, és Magyarország egyébként is fontos láncszem: tíz telephelyen nyolcezer magyar munkavállalót foglalkoztat a vállalat, amelynek mind az öt ágazata (három divízió autóipari termékekkel, a negyedik abroncsok, az ötödik pedig egyéb ipari műanyag, gumi, fémtermékek gyártásával foglalkozik) megtalálható az országban, ráadásul a kormányzatnak is stratégiai partnerei vagyunk. Az MI-kutatóközpontokat olyan országokba viszi a társaság, amelyek már bizonyítottak, részt akarnak venni a jövő technológiáinak a fejlesztésében, és megvan az ehhez szükséges tudás is. Együttműködünk egyetemekkel is, egyrészt azért, hogy minél hamarabb megtaláljuk a tehetséges fiatalokat, ösztöndíjprogramot és gyakornoki lehetőséget kínálunk nekik, másrészt az oktatásban is részt veszünk, hogy a legkorszerűbb technológiákat is megismerjék a hallgatók, a piacra lépve azonnal hasznosítható tudásuk legyen.
Számtalan kutatóközpont létezik a világban, miért van szükség arra, hogy saját központokat tartsanak fenn?
Elképesztően gyorsan változik a piac, amit az innovációk mozgatnak. Ma már technológiai vállalatként működünk, nem pedig hagyományos autóipari beszállítóként. Kötelességünk is, hogy kivegyük a részünket a jövő fejlesztéséből, de akkor tudunk hatékonyak, elsők és a leggyorsabbak maradni, ha mi generáljuk a változásokat, és nem pusztán gyors követői vagyunk. A 2018-as pénzügyi évben ezért vállalatunk globálisan több mint 6,3 milliárd eurót költött kutatási-fejlesztési projektekre.
Az MI mennyire formálja át a piacot?
Alapjaiban formálja át. Az autóipar egyébként is rendkívül gyorsan változik, az elmúlt egy-két évben csökkent a dízelmotorok aránya, elindult a hibrid- és elektromos autók előretörése, az önvezető autók első néhány kategóriáját már tesztelik, a nálunk dolgozó kollégák eredményeitől is függ, hogy milyen gyorsan lesznek valóban a mindennapok részei az önvezető autók. Ez hatással van a piacra és a szektor szereplőire is. Több ezer fejlesztő mérnök dolgozik nálunk világszerte, új szaktudásra van szükségünk, ezeknek a szakembereknek azonban az igényeik is mások, és a cégnek alkalmazkodnia kell az új elvárásokhoz.
Milyen tendenciák láthatók most az iparban, és hogyan befolyásolják ezek a vállalat magyarországi gyárainak munkáját?
A tavalyi utolsó negyedévben azt tapasztaltuk, hogy megtorpant az újautó-értékesítés. Ma már senki nem beszél növekedésről, inkább arról, hogy mekkora csökkenés várható az idén. Az elmúlt években minden piacunkon nagyobb mértékben növekedtünk, mint a versenytársaink, ami magában hordozza a további bővülési lehetőségeinket is. Nyíregyházán új termékkört, hűtő-fűtő csőrendszereket gyártunk a légrugók mellett, kitörési pontot jelent, hogy jóval komplexebb rendszerekre van szükségük a hibrid- és az elektromos autóknak, mint korábban. A szegedi egységben olajipari tömlőket gyártunk olajfúró platformokhoz, az olajpiac elmúlt években tapasztalt visszaesése után tavaly végre megfordult a trend. A változások zöme tehát kedvezően hat a magyarországi termelési egységekre, ez egyedül talán a makói gyárról nem mondható el, ott ugyanis a dízelautókhoz szállított hűtő-fűtő csőrendszerek adják a fő profilt.
Milyen beruházásokat valósít meg a vállalat?
Nagyjából minden egységünkben bővítés zajlik, vagy nemrég fejeződött be. Tavaly szeptemberben letettük a debreceni új gyárunk alapkövét, ahol 450 munkahelyet hozunk létre a következő két évben, ott is autóipari elektronikai termékeket állítunk majd elő, miközben a budapesti gyárunk is bővül. Nyíregyházán új keverőüzemet, új gyártócsarnokot, raktárat és gépsorokat adtunk át. A veszprémi gyárunk is folyamatosan bővül, az ottani fejlesztőközpontunkban ma 550 fejlesztő mérnök dolgozik. Mindezekre szükség van, mert az elmúlt évek tapasztalatai folyamatosan fejlődő jövőt vetítenek előre, és a siker kulcsa, hogy a fejlesztésekben az élen járjunk, a technológiai forradalmi változásokat pedig mi generáljuk.
A Continental
MI-központja
5,5
milliárd forintba került, az állam 1,37 milliárddal támogatta
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.