BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Összekapcsolják a kettes metrót a gödöllői HÉV-vel

Csúszik az M2-es metró és a gödöllői HÉV-vonal összekötésének tervezése, a gondot az okozza, hogy a HÉV-ek kikerültek a főváros kezéből – derül ki a közbeszerzési értesítőből. A Főmterv Zrt. még tavaly hozzákezdett a tervezési munkához, amire 1,9 milliárd forintot kapott. Az előzetes terveket már tavaly megküldte véleményezésre a cég, azzal, hogy januárban várja válaszokat is – ám a BKV Zrt. és a MÁV-HÉV Zrt. ezt nem tudta teljesíteni. A megrendeléskor ugyanis még nem létezett az államosított MÁV-HÉV Zrt., a HÉV-ek is önkormányzati tulajdonban voltak, így nem látszott annyira bonyolultnak a projekt tervezése.

Mára ez megváltozott, két cég kezében van a két vonal, ami megnehezíti az egységes gyorsvasúti üzem létrehozását, és arról még nem született meg a döntés, hogy melyik cég legyen az új egységes HÉV–M2-es vonal üzemeltetője. A Fővárosi Önkormányzat 2016-ban szállt ki a fővárosi agglomeráció közlekedésének finanszírozásából, az elővárosi vasutak az államhoz kerültek. Ezzel egy újabb szereplő jelent meg a fővárosi tömegközlekedésben, ahol inkább integrációra lenne szükség. A MÁV megjelenésével a szakértők abban reménykedtek, hogy így könnyebb lesz uniós támogatásokhoz jutni a leromlott HÉV-infrastruktúra felújításához.

Az M2-es metró és a H8-as HÉV Örs vezér téri összekapcsolása csak első ránézésre szól a hiányzó százméteres vágánykapcsolat megépítéséről. Valójában egy sokkal bonyolultabb projektről van szó, hiszen új járművekre lesz szükség, amelyek mind a két vonalat képesek használni. A fejlesztéssel 300 ezer ember közlekedése javulhat, a gödöllői, csömöri agglomerációból érkezők közvetlenül eljuthatnak a városközpontba, kihagyva az egyre lehetetlenebb Örs vezér téri átszállásokat, ami új utasokat csábíthat a HÉV-ekre.

A felújítás során a teljes gödöllői vonalat, állomásait, biztosítóberendezéseit felújítanák. A tervek szerint a két vonalat egy felüljárón kötnék össze, és az Örs vezér tér magasállomás lenne. Az M2-es metrók Rákosfalváig járnának, az új HÉV-szerelvények pedig egészen a Déli pályaudvarig használnák a metróalagutat, ezért a beszerzendő járműveknek képesnek kell lenniük mind az alsó, mind a felső vezetékes üzemmódra. A fejlesztésekre a 2021–2027-es uniós ciklusban kerülhet sor, a teljes projekt köktsége pedig – 2015-ös árakon számolva – 278,6 milliárd forint lenne.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.