Mára csaknem 400 millió kínai potenciális vásárlónak számít a világ luxuspiacán: tavaly a költések harmadát a kínaiak adták. Ráadásul ez az arány 2025-re már 40 százalék lesz, legalábbis ezt jelzik előre a McKinsey tanácsadó cég egyik tanulmányában.
Ám egészen mostanáig az amerikai és az európai szupermárkák domináltak a kínai luxuspiacon. Az utóbbi időben egyre több hazai név tűnik fel a márkák között, ez pedig a többi között a kínai óragyártók lehetőségeit is megnöveli – számol be róla a Financial Times. Az üzleti lap az Ogilvy marketingcég pekingi irodájának alelnökét idézi: Annie Hou az elsők között van, aki kézzelfogható jeleit látja a fogyasztói magatartás változásának.
Az ezredforduló táján született
generáció nagy részének egyre fontosabbak a luxustermékek, sokan ezeken keresztül alakítják ki az imázsukat. És ők azok, akik a jelek szerint egyre nyitottabbak a kínai márkákra. „Az ő szemükben a kínai brandek már nem alacsonyabbrendűek a globális nagy márkáknál” – állapítja meg Hou.
Ennek hátterében egyrészt az húzódik meg, hogy az utóbbi évek gazdasági fellendülése megerősítette a nemzeti büszkeséget a fiatalabb generáció tagjai között. „A kilencvenes évek végén születettek olyan korban nőttek fel, amikor a kínai gazdasági bővülés aránya minden évben két számjegyű volt, és a világ gazdaságában elfoglalt helye egyre jelentősebb lett – áll az Ogilvy 2019-es, luxusmárkákat elemző tanulmányában. – Ők már büszkék arra, hogy kínaiak, és a hazai márkákra úgy tekintenek, hogy legalább olyan jók, ha nem jobbak, mint a nagy globális márkák.”
Ám mindezek ellenére vannak, akik erről még nincsenek teljesen meggyőződve. A Financial Times által megszólaltatott, harmincas éveiben járó tehetős Li Csan-cse például úgy nyilatkozott a lapnak, hogy egyelőre nem hajlik arra, hogy az órákra szánt nagyjából 15 ezer dolláros (4,3 millió forint) éves keretét helyi márkák vásárlására fordítsa, mivel ezek a brandek nem elég hívogatók számára, mivel hiányzik náluk az a mesterségbeli tudás, amellyel az ismert globális márkák rendelkeznek, ráadásul nem találja eléggé trendinek a hazájában gyártott órákat. Meglehetősen fontos ugyanakkor az óráscégek számára, hogy megnyerjék maguknak az ezredforduló táján született kínai fiatalokat, hiszen a kínai órapiac nagyjából 11,4 milliárd dollárt tett ki tavaly, az előző évhez képest 10 százalékkal bővült. Az Euromonitor International számaiból kiderül: a bővülésből egy jókora rész a svájci luxusóráké: 2018-ban Kína volt a svájci ketyegők harmadik legnagyobb exportpiaca (csak Hongkongba és az Egyesült Államokba adtak el több órát).
Az Euromonitor International vezető elemzője, Stephanie Jao szerint a nemzetközi prémiummárkák egyelőre jócskán lekörözik a helyieket marketing tekintetében. A globális óracégek ügyes marketinfogásokhoz folyamodnak. Az Omega például egy japán rajzfilmhőst, az Ultramant szerepeltette a limitált kiadású Speedmaster reklámjában tavaly, ez a rajzfilmfigura ugyanis nagyon népszerű volt Kínában. Más cégek a helyi közösségi platformokon nyomulnak, például a WeChaten. A kínai óramárkák gyártói ezzel szemben gyenge marketingstratégiájuk miatt igencsak versenyhátrányban vannak. Carson Csan óragyűjtő és szakértő szerint a legnagyobb gond az, hogy marketing címén a legjobb minőségű termék gyártója is pusztán annyit tud felmutatni, hogy „én feleannyiért legyártom”.
Az sem segíti a kínai óragyártókat, hogy legnagyobb riválisaik, a svájci cégek mindegyike szinte kivétel nélkül legalább százéves múlttal rendelkezik. Pedig viszonylag rövid múltja ellenére egyik-másik kínai gyártó is letett már ezt-azt az asztalra: a Fiyta például – amely a második legnagyobb kínai márka az eladásokat tekintve – 2003 óta látja el órával a kínai asztronautákat, és 2008-ban, az első kínai űrsétán az asztronauta szintén Fiyta Sapcamastert viselt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.