Cégvilág

Látványos fejlesztéseket ígér az államvasút

A következő öt évben versenyképes távolsági gyorsvonat-közlekedést ígér Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, a már megkezdett pályafelújításokra és kocsibeszerzésekre alapozva. A cél az, hogy professzionális szolgáltató céget szervezzenek a MÁV-Startból.

A kormány előtt fekszik a vasútstratégia, amely lehetővé tenné, hogy 2025-ig minden nagyvárosba jelentősen csökkentse a menetidőket a MÁV-Start – mondta Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a cég sajtótájékoztatóján. Ehhez a pályaállapotok javítása mellett további szerelvények beszerzésére lesz szükség. Ma mindössze 82 kilométeren – a Budapest–Hegyeshalom vonalon – lehet 160 kilométeres sebességgel utazni, 2022-re elvileg már 400-500 kilométeren. A következő öt évben a főváros és a nagyobb városok között olyan menetidők érhetők majd el olyan árakon, amelyek a következő 10-15 évben versenyképesek lehetnek az egyéni autós közlekedéssel szemben. Homolya Róbert szerint ma a különböző közlekedési lehetőségek között nem azonosak a versenyfeltételek, a vasúti közlekedéssel szemben például illegális versenyt támasztanak az adózást megkerülő autómegosztó szolgáltatások. Ezért az ilyen cégek ellen a kormány fellépését fogja kérni a MÁV.

A szerelvények esetében előrelépés, hogy épp tegnap írta alá a MÁV és a Stadler az emeletes motorvonatok szállításáról szóló szerződés opcionális meghosszabbítását. Az első 19 után újabb 21 KISS szerelvény beszerzésére kerülhet sor, ha megnyílnak a 2021 utáni uniós források. A fejlesztések része a MÁV IC+ személykocsiprogramja, amely távolsági vasúti kocsi saját gyártását takarja. A kezdeti kudarcok ellenére a program folytatása mellett döntött a MÁV-Start, miután a gyártás teljes logisztikáját újraépítették. Korábban ez a program rosszul működött, rosszul volt kommunikálva, de ez mára megváltozott – hangsúlyozta Kerékgyártó József. A MÁV- Start Zrt. vezérigazgatója kiemelte, hogy ezeknek a kocsiknak a hazai hozzáadott értéke 50 százalékos, gyártásukkal részben kielégíthető a MÁV személykocsiigénye, és olcsóbb is a hazai gyártás, mint a piacról történő vásárlás. Most 15 ilyen kocsi van üzemben, további öt a következő egy hónapban áll forgalomba. A kormány az első száz szerelvényt finanszírozza – mondta Kerékgyártó József.

A tervek szerint évente negyven új kocsi készül el, ez persze önmagában nem oldja meg a kocsihiányt, de más vásárlásokkal együtt érdemi segítség lehet a szolgáltatási színvonal növeléséhez. A MÁV arra készül, hogy a következő években további kétszáz IC+ személykocsit állít elő, ennek a forrásigénye évi 15-16 milliárd forint, amihez szükség van az állam pénzügyi támogatására. Néhány éven belül a háromszáz darabos IC-állomány megfelelő szolgáltatást nyújt a fontosabb a távolsági vonatközlekedésben.

A vasúti forgalom fele ma már az elővárosi vonalakra koncentrálódik, az elmúlt évek uniós fejlesztései is a város határain túl készültek. A fővárosi vonalakon nem is voltak érdemi fejlesztések, ezért a budapesti pályaudvarokon, megállóhelyeken is változások várhatók. A nagyobb fővárosi pályaudvarok rendbetétele megkezdődött, fel kívánják számolni a méltatlan állapotokat. A Nyugati felújítása a tervekben szerepel, jövőre rendbe teszik az épület tetejét, valamint tervezik a vasúti biztosító- és a teljes infrastruktúra felújítását is. Megkezdődött a Keleti pályaudvar átalakítása is: új utasforgalmi központ épülhet jövőre az elbontott aluljárói bódésor helyén.

Ezek is érdekelhetik