A kormány előtt fekszik a vasútstratégia, amely lehetővé tenné, hogy 2025-ig minden nagyvárosba jelentősen csökkentse a menetidőket a MÁV-Start – mondta Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a cég sajtótájékoztatóján. Ehhez a pályaállapotok javítása mellett további szerelvények beszerzésére lesz szükség. Ma mindössze 82 kilométeren – a Budapest–Hegyeshalom vonalon – lehet 160 kilométeres sebességgel utazni, 2022-re elvileg már 400-500 kilométeren. A következő öt évben a főváros és a nagyobb városok között olyan menetidők érhetők majd el olyan árakon, amelyek a következő 10-15 évben versenyképesek lehetnek az egyéni autós közlekedéssel szemben. Homolya Róbert szerint ma a különböző közlekedési lehetőségek között nem azonosak a versenyfeltételek, a vasúti közlekedéssel szemben például illegális versenyt támasztanak az adózást megkerülő autómegosztó szolgáltatások. Ezért az ilyen cégek ellen a kormány fellépését fogja kérni a MÁV.
A szerelvények esetében előrelépés, hogy épp tegnap írta alá a MÁV és a Stadler az emeletes motorvonatok szállításáról szóló szerződés opcionális meghosszabbítását. Az első 19 után újabb 21 KISS szerelvény beszerzésére kerülhet sor, ha megnyílnak a 2021 utáni uniós források. A fejlesztések része a MÁV IC+ személykocsiprogramja, amely távolsági vasúti kocsi saját gyártását takarja. A kezdeti kudarcok ellenére a program folytatása mellett döntött a MÁV-Start, miután a gyártás teljes logisztikáját újraépítették. Korábban ez a program rosszul működött, rosszul volt kommunikálva, de ez mára megváltozott – hangsúlyozta Kerékgyártó József. A MÁV- Start Zrt. vezérigazgatója kiemelte, hogy ezeknek a kocsiknak a hazai hozzáadott értéke 50 százalékos, gyártásukkal részben kielégíthető a MÁV személykocsiigénye, és olcsóbb is a hazai gyártás, mint a piacról történő vásárlás. Most 15 ilyen kocsi van üzemben, további öt a következő egy hónapban áll forgalomba. A kormány az első száz szerelvényt finanszírozza – mondta Kerékgyártó József.
A tervek szerint évente negyven új kocsi készül el, ez persze önmagában nem oldja meg a kocsihiányt, de más vásárlásokkal együtt érdemi segítség lehet a szolgáltatási színvonal növeléséhez. A MÁV arra készül, hogy a következő években további kétszáz IC+ személykocsit állít elő, ennek a forrásigénye évi 15-16 milliárd forint, amihez szükség van az állam pénzügyi támogatására. Néhány éven belül a háromszáz darabos IC-állomány megfelelő szolgáltatást nyújt a fontosabb a távolsági vonatközlekedésben.
A vasúti forgalom fele ma már az elővárosi vonalakra koncentrálódik, az elmúlt évek uniós fejlesztései is a város határain túl készültek. A fővárosi vonalakon nem is voltak érdemi fejlesztések, ezért a budapesti pályaudvarokon, megállóhelyeken is változások várhatók. A nagyobb fővárosi pályaudvarok rendbetétele megkezdődött, fel kívánják számolni a méltatlan állapotokat. A Nyugati felújítása a tervekben szerepel, jövőre rendbe teszik az épület tetejét, valamint tervezik a vasúti biztosító- és a teljes infrastruktúra felújítását is. Megkezdődött a Keleti pályaudvar átalakítása is: új utasforgalmi központ épülhet jövőre az elbontott aluljárói bódésor helyén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.